کد خبر: 391836
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۷ ۱۱:۲۳:۵۰
| |

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان خبر داد:

50 مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا و 3 فوتی در زنجان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: تا روز جمعه (16 اسفندماه) 50 مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا از لحاظ آزمایشگاهی و 3 مورد فوت ناشی از این ویروس در استان به ثبت رسیده است.

50 مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا و 3 فوتی در زنجان
کد خبر: 391836
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۷ ۱۱:۲۳:۵۰

اعتمادآنلاین| پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به شکل مجازی برگزار شد، در رابطه با کنترل ورودی و خروجی‌های استان و قرنطینه شدن آن، گفت: طبق تصمیم گرفته شده، ورود افراد غیربومی به استان تحت کنترل جدی قرار خواهد گرفت و اجازه ندادن ورود افراد غیربومی به استان با دستور استاندار اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین بحث در مورد بیماری کرونا قطع زنجیره آن است و باید ضوابط و عادات غلط را در این خصوص ترک کنیم، افزود: اکنون باید مردم را به در خانه ماندن دعوت کنیم تا خود و دیگران را به خطر نیاندازند.

این مسئول با اشاره به اینکه برخی از مردم هنوز هم در اجتماعات حاضر می‌شوند و این خیلی خوب نیست، خاطرنشان‌ کرد: اکنون بزرگ‌ترین رسالت ما دعوت مردم به خانه ماندن است. اکنون با تعطیلی مدارس، شاهد حضور دانش‌آموزان در اجتماعات هستیم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان تصریح کردک از فردا حدود 22 هزار ژل ضدعفونی‌کننده در داروخانه‌های استان توزیع خواهد شد.

در ادامه این نشست، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان با اشاره به اینکه زنجان با تاخیر نسبت به سایر استان‌ها آلوده به ویروس کرونا شد، در رابطه با لزوم کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویروس کرونا، اظهار کرد: اکنون مردم باید بر اطلاعات خود در زمینه بیماری کرونا بیافزایند، زیرا این بیماری، بیماری جدیدی بوده و رفتار آن در جامعه ایرانی مشخص نیست؛ طبیعتا هر چه اطلاعات افراد از ویروس کرونا بیشتر باشد، در کنترل و پیشگیری از بیماری می‌تواند موثر باشد.

محمدرضا صائینی، با اشاره به اینکه استان از روش‌های درمانی جدید بدون انجام آزمون‌های مختلف بهره‌مند شده است، افزود: تاکنون گرما یا سرما دوست بودن بیماری کرونا مشخص نشده و یا اینکه آیا این بیماری نسبت به گرما و سرما تغییری می‌کند یا خیر، اما گمان می‌رود، بحث گرما در کنترل بیماری موثر باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه مردم به خوبی به نکات و توصیه‌های بهداشتی توجه نکرده و جدی نمی‌گیرند، تصریح کرد: در جامعه نسبت به بیماری کرونا هیچ‌گونه ایمنی وجود ندارد، این بیماری واکسنی نداشته و هر کسی که با این بیماری مواجه شود، طبیعی است که مبتلا خواهد شد، زیرا هیچ ایمنی برای مقابله با بیماری در فرد ایجاد نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان، با اشاره به اینکه علائم آنفلوانزا شبیه علائم ویروس کرونا است ولی همانند آن نیست، ادامه داد: در بیماری آنفلوانزا فرد به محض اینکه بیماری را می‌گیرد، سریع تب شدید پیدا می‌کند ولی در بیماری کرونا شروع آن با تب شدید نبوده و به صورت تدریجی تب فرد افزایش پیدا می‌کند.

صائینی در رابطه با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان، اظهار کرد: 50 مورد مثبت از لحاظ آزمایشگاهی در استان شناسایی شده است که 32 مورد آن مربوط به زنجان و باقی مربوط به شهرستان‌ها است. 285 بیمار مشکوک به کرونا در استان بستری بوده و 4 فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان وجود دارد که یک مورد آن جزو استان زنجان نبوده و از اهالی استان قم است.

وی با اشاره به اینکه طبق تحقیقات اخیر افراد بدون علامت مبتلا به کرونا نیز می‌توانند ناقل بیماری باشند، افزود: 80 درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا علائم خفیفی دارند و فقط 10 الی 20 درصد از آنان به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و بستری می‌شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه آزمایش‌های تشخیص ویروس کرونا تا روز گذشته به تهران ارسال می‌شد اما از امروز این آزمایش در آزمایشگاه تشخیص کرونا در زنجان انجام می‌گیرد، تصریح کرد: مردم برای ثبت شرایط خود به درگاه سامانه salamat.gov.ir مراجعه کرده و سئوال‌ها را پاسخ دهند؛ پس از آن پیامکی برای راهنمایی فرد و توصیه‌های پزشکی به وی ارسال خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان، با اشاره به اینکه مواد ضدعفونیکننده تنها برای افرادی که به مواد بهداشتی دسترسی ندارند توصیه می‌شود و شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون مهم‌ترین ضدعفونیکننده برای فرد است، ادامه داد: در حال حاضر استان در رابطه با بیماری کرونا حتی به دامنه نیز نرسیده و آمار استان در روزهای آتی بیشتر خواهد شد و پیک این بیماری تا اواسط فروردین و تا زمانی که درمان مناسبی پیدا شود، است.

صائینی با تاکید بر اینکه هم‌استانی‌ها باید به طور جدی توصیه‌های مسئولان را مدنظر قرار دهند و در خانه خود بمانند، زیرا میزان شیوع بیماری کرونا بسیار بالا بوده و باید نکات بهداشتی و آداب تنفسی برای پیشگیری از این بیماری رعایت شود، اظهار کرد: با توجه به شلوغی مراکز شهر در ساعات خاصی در روزهای آتی، شاهد افزایش صعودی آمار مبتلایان به این بیماری در استان خواهیم بود؛ لذا از همشهریان درخواست داریم فقط در صورت داشتن کارهای بسیار ضروری از منزل خود خارج شوند و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، از حضور در اجتماعات بپرهیزند.

وی در رابطه با محل دفن اموات در زنجان، افزود: مزار بالا و پایین کاملا پر است و تصمیم گرفته شده محلی در بهشت زهرای شهر زنجان برای تدفین اموات اختصاص یابد.

این مسئول با اشاره به اینکه هیچ پنهان‌کاری در زمینه ویروس کرونا نداریم و آمارها دقیق بوده و مردم می‌توانند اطلاعات را از وزارت بهداشت دریافت کنند، خاطرنشان کرد: مصرف سیر، کدو حلوایی، شلغم پخته و مصرف ویتامین C به تقویت و افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها