کد خبر: 392033
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۷ ۱۹:۵۷:۰۰
| |

توضیحات کدخدایی درباره شبهات جایگزینی فاطمه رهبر/ ارائه گزارش اولیه بودجه 99 در هفته جاری

سخنگوی شورای نگهبان درباره شبهات ایجاد شده در مورد جایگزین مرحومه رهبر توضیحاتی را ارائه کرد.

توضیحات کدخدایی درباره شبهات جایگزینی فاطمه رهبر/ ارائه گزارش اولیه بودجه 99 در هفته جاری
کد خبر: 392033
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۷ ۱۹:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره جایگزین مرحومه فاطمه رهبر، منتخب مردم تهران در انتخابات مجلس یازدهم که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت، گفت: انتخابات در حوزه انتخابیه تهران برگزار و صحت آن از جانب شورای نگهبان تایید شده، بنابراین هرگونه تایید در منتخبان اعم از برکناری، فوت یا استعفا نیازمند برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای است.

وی با بیان اینکه انتخابات میان‌دوره‌ای از چند سال پیش با انتخابات اصلی برگزار می‌شود، متذکر شد: چون سال 1400 انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است، نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نیز همزمان با آن برگزار خواهد شد. شبهه‌ای که برای برخی درباره جایگزینی مرحومه فاطمه رهبر ایجاد شده مربوط به انتخابات شورای‌شهر است، چون در آن انتخابات علاوه بر نمایندگان اصلی، نمایندگان علی‌البدل نیز انتخاب می‌شوند و هر یک از اعضای اصلی به هر علت، مانند برکناری، استعفا یا فوت نیاز به جایگزین داشته باشند، از اعضای علی‌البدل جایگزین آنان خواهند شد.

کدخدایی تصریح کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی، عضو علی‌البدل نداریم و اگر انتخابات در هر حوزه انتخابیه مانند تهران و آستانه‌اشرفیه مشکلی نداشته باشد که در این دوره نداشته و دو منتخب این دو حوزه به رحمت خدا رفته‌اند، در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس، جایگزین آنان انتخاب خواهند شد. طبق قانون برای جایگزینی منتخبان این دو حوزه، داوطلبان نام‌نویسی می‌کنند و باید مراحل بررسی صلاحیت آنان انجام شود و پس از تایید صلاحیت داوطلبان، افراد می‌توانند وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به هزینه‌بر بودن انتخابات میان‌دوره‌ای آیا این امکان وجود دارد در اصلاح قانون انتخابات مجلس در آینده از الگوی انتخابات شورای‌شهر برای جایگزینی نمایندگان متوفی از اعضای علی البدل استفاده شود، تاکید کرد: چون انتخابات مجلس مهمتر است و باید اراده مردم مشخصا به افراد خاصی باشد، قانون‌گذار چنین پیش‌بینی نداشته و معمولا در انتخابات مجلس چنین رویه‌ای موجود نیست.

کدخدایی با تایید اینکه غیر از دو حوزه انتخابیه تهران و​ آستانه‌اشرفیه در دیگر حوزه‌های انتخابیه نیاز به انتخابات میان‌دوره‌ای نیست؟ گفت: البته مرحله دوم انتخابات مجلس را در پیش داریم که ادامه انتخابات دوم اسفند است و در برخی حوزه‌های انتخابیه با رقابت نامزد‌هایی که حدنصاب لازم یعنی 20 درصد آراء را کسب نکرده‌اند، برگزار می‌شود. این رقابت‌ها با حضور دو برابر نامزد‌های این حوزه‌های انتخابیه خواهد بود که بیشترین آراء را در مرحله نخست کسب کرده‌اند. مرحله دوم انتخابات مجلس 29 فروردین 99 در هفت، هشت حوزه انتخابیه‌ای برگزار می‌شود که قبلا اعلام کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره زمان اعلام صحت برگزاری انتخابات در حوزه‌های انتخابیه باقی مانده از سوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد: تا پایان این هفته نتایج همه حوزه‌ها اعلام شود. در 9 حوزه انتخابیه به علت اعتراض‌ها و شکایاتی که واصل شد، نیازمند اعزام بازرس بودیم که بازرسان ما اعزام شدند و در برخی حوزه‌ها نیز برخی صندوق‌ها بازشماری شد، منتظر هستیم، گزارش بازرسان را دریافت کنیم و پس از آن امیدواریم تا پایان این هفته نتایج صحت انتخابات در دیگر حوزه‌ها نیز اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان از اعلام گزارش اولیه این شورا درباره لایحه بودجه سال 99 کل کشور در هفته جاری خبر داد. چهارشنبه پیش مصوبه بودجه سال 99 را از مجلس دریافت کردیم که میان اعضای شورای‌نگهبان و کارشناسان ما در پژوهشکده این شورا توزیع شد که مشغول بررسی هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: اگر جلسات شورای نگهبان برگزار شود، این هفته نتایج اولیه‌ای از این بررسی‌ها اعلام شود. با وضعیتی که ویروس منحوس کرونا ایجاد کرده ما هم مشکلاتی در برگزاری جلسات شورای نگهبان داریم، با این حال تلاش خواهیم کرد در موعد قانونی نتیجه بررسی لایحه بودجه را اعلام کنیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها