«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

گوشی‌های هوشمند می‌توانند باعث تشدید سردرد شوند

اگر تاکنون می‌پنداشتید که استفاده طولانی‌مدت از گوشی‌های هوشمند باعث سردرد مزمن می‌شود، احتمالاً درست فکر کرده‌اید. نتایج تحقیقات جدید دانشمندان این فرضیه را تایید می‌کند.

گوشی‌های هوشمند می‌توانند باعث تشدید سردرد شوند
کد خبر: 392034
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۶ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محققان با بررسی 400 نفر که از عارضه سردرد به دلایل میگرن، سردردهای تنشی و این قبیل بیماری‌ها رنج می‌بردند رابطه پررنگی بین استفاده از تلفن هوشمند و تشدید سردردها پیدا کردند. آنها پس از پرسش از شرکت‌کنندگان درباره عادات استفاده از تلفن هوشمند، تاریخچه سردرد و داروهای مصرفی متوجه شدند افرادی که بیشتر از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند تمایل بیشتری به مصرف داروهای مسکن دارند، اما در مقایسه با افرادی که کمتر از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند، کمتر تحت تاثیر این داروها قرار می‌گیرند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از سی‌ان‌ان، دکتر دیپتی ویبها، مسئول این گروه از محققان و استاد عصب‌شناسی علوم پزشکی موسسه All India در دهلی نو می‌گوید: «روابط کشف‌شده در این بررسی این احتمال را تقویت می‌کند که استفاده از تلفن‌ هوشمند می‌تواند محرک تشدید سردرد باشد، و ممکن است مکانیسم‌های نامشخصی وجود داشته باشد که مطالعات آینده آنها را برملا خواهند کرد.»

اگرچه تحقیقات این گروه دانشمندان در مجله «نورولوژی: آزمایش کلینیکال» به چاپ رسیده و نتیجه نمی‌گیرد که گوشی‌ هوشمند عامل سردردها باشد، با این حال به مجموعه تردیدها درباره آثار منفی گوشی‌های هوشمند روی سلامت انسان افزوده است.

ارتباط میان گوشی‌ هوشمند و درد

شرکت‌کنندگان در یکی از مراکز درمانی هند به 2 گروه تقسیم شدند: افرادی که از تلفن همراه استفاده نمی‌کردند یا از تلفنی استفاده می‌کردند که تنها قابلیت برقراری تماس تلفنی داشت، و گروه دوم افرادی بودند که با تلفن هوشمند کار می‌کردند.

سپس شرکت‌کنندگان به پرسش‌هایی درباره شیوه استفاده از تلفن هوشمند و عارضه سردرد خود پاسخ دادند.

محققان پس از تحلیل پاسخ‌ها متوجه شدند 96 درصد از کاربران تلفن هوشمند نسبت به گروه دیگر (81 درصد) تمایل بیشتری به استفاده از داروهای مسکن نشان می‌دهند.

هیچ تفاوتی در توالی زمانی سردردهای 2 گروه، مدت‌زمان سردرد یا شدت آنها مشاهده نشد.

اما با اینکه در آزمایش اخیر، کاربران گوشی هوشمند سخت‌تر و طی مدتی طولانی‌تر از سردرد رهایی یافتند، این تحقیق مشخص نکرد که آیا شدت سردردها به دلیل استفاده بیش از حد از تلفن همراه است یا خیر. مضاف بر اینکه این آزمایش رفتارهای بعدی شرکت‌کنندگان را دنبال نکرد و در نتیجه تغییرات مربوط به تغییر در نحوه استفاده از گوشی‌های هوشمند بررسی نشد.

به گفته محققان، مطالعات بیشتری برای درک کامل تاثیرات استفاده از گوشی هوشمند بر سلامت ما نیاز است؛ اما واقعیت این است که نیاز بیشتر کاربران گوشی‌های هوشمند به قرص‌های مسکن و مصرف بیشتر آنها طی یک ماه موضوعی است که به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها