سید امیر سیاح، کارشناس اقتصادی:

دولت و مجلس اقتصاد ایران را معطل نگاه داشتند

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت و مجلس در سال رونق تولید، به رفتارهای ضدتولیدی خود ادامه دادند، گفت: مهم‌ترین کاری که هنوز قوه قضائیه آن‌را اجرا نکرده، معرفی دادستان رقابت است.

دولت و مجلس اقتصاد  ایران را معطل نگاه داشتند
کد خبر: 392182
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۸ ۱۴:۲۳:۰۸

اعتمادآنلاین| ‌ سید امیر سیاح، کارشناس اقتصادی، درباره وضعیت تحقق شعار سال 98 که از سوی رهبر انقلاب، سال رونق تولید نامگذاری شده بود، گفت: در سال 98، دولت و مجلس، همچنان اقتصاد ایران را معطل و معلق رفع تحریم‌ها نگاه‌داشتند و نه تنها چوب‌های لای چرخ سرمایه‌گذاری در ایران را بیرون نکشیدند، بلکه به رفتارهای ضد تولیدیخود ادامه دادند.

در سال 98 پیشرفت محسوسی برای رونق تولید انجام نشد

این پژوهشگر اقتصادی با اشاره به الزام قانونی دولت در ایجاد ثبات در قوانین اقتصادی، ادامه داد: دولت از سال‌ها پیش موظف به باثبات کردن اقتصاد ایران بوده است. بر اساسقانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، دولت باید تغییرات قانون و مقررات را قابل پیش بینی کند و اگر بخواهد مقررات مؤثر بر تولید و سرمایه‌گذاری در ایران را تغییر دهد، باید آن‌را از قبل اعلام کند تا تولیدکننده‌ها و سرمایه‌گذاران بتوانند برنامه‌ریزی کنند اما در سال 98 دولت بدتر از هر سال دیگری، با تصمیم‌های ناگهانی خود، تولیدکننده‌ها را غافلگیر کرد.

سیاح افزود: در سال 98، شرکتها و مؤسسات دولتی کماکان از انجام تعهداتشان در قبال پیمانکاران خصوصی سرباز زدند. مجوزهای کسب و کار مانند گذشته سخت و دست نیافتنی بود. به طور خلاصه می‌توان گفت مجموعاً سال 98 پیشرفت محسوسی برای بهبود سرمایه‌گذاری و تولید در ایران انجام نشد.

این پژوهشگر اقتصادی با اشاره به کم کاری‌های مجلس در قبال رونق تولید گفت: متأسفانهمجلس، نظارت مؤثری برای اجرای قوانین حمایت از رونق تولید نمی‌کند و با مسئولان قانون شکن و عاملان تحریم داخلی، مدارا می‌کند. خودش هم کارهای درست را انجام نمی‌دهد وبالعکس کارهای بد و اشتباه را انجام می‌دهد.

مجلس دهم به تولید کشور ضربه زد

سیاح با بیان اینکه مجلس دهم تسهیل‌گر سوداگری نامولد و فرار مالیاتی بود، اظهار داشت: اگر مجلس در دوره چهارساله خود، قانون مالیات بر عایدی سرمایه و قانون مالیات بر مجموعدارایی افراد را تصویب می‌کرد، نوسان بی سابقه بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو که همچنان نیز با آن مواجه هستیم می‌توانست رخ ندهد اما مجلس دهم همسو با سوداگران و قاچاقچیان و مکمل تحریم‌های ترامپ عمل کرد و به تولید کشور ضربه زد.

این پژوهشگر اقتصادی درباره عملکرد قوه قضائیه در زمینه رونق تولید در سالی که گذشت، گفت: قوه قضائیه سال خوبی را گذراند و دادستان‌های استان‌ها و شهرستانها تلاش کردند جلوی متوقف شدن برخی خطوط تولید را بگیرند. البته برای آنکه قوه قضائیه حامی ایده آل تولیدکننده‌ها شود کارهای زمین مانده زیادی دارد.

قوه قضائیه باید دادستان رقابت را برای رونق تولید معرفی کند

سیاح در پایان با اشاره به کارهای بر زمین مانده قوه قضائیه در زمینه رونق تولید، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کاری که هنوز قوه قضائیه آن‌را اجرا نکرده، معرفی دادستان رقابت است. دادستان رقابت، با رصد اوضاع بازار باید جایی که در رقابت اخلال می‌شود و انحصارگرایان سو استفاده می‌کنند را شناسایی کرده، علیه انحصارگرها اعلام جرم کرده و جلوی انحصارها را بگیرد تا اقتصاد ایران از منافع رقابت بهره مند شود. امیدواریم در سال 99 قوه قضائیه این اقدام مهم را انجام دهد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها