شمخانی در دیدار با «برهم صالح»:

مردم عراق برای تامین امنیت خود نیازی به حضور بیگانگان ندارند

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با رئیس‌جمهور عراق گفت: مردم عراق مصالح و منافع خود را به خوبی تشخیص می‌دهند و نیازی به حضور و اعمال نظر بیگانگان ندارند.

مردم عراق برای تامین امنیت خود نیازی به حضور بیگانگان ندارند
کد خبر: 392268
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۸ ۲۳:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| دریابان «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه سفر خود به عراق، ساعتی پیش در بغداد با «برهم صالح» رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این ملاقات بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حاکمیت، استقلال و اراده مردم عراق در همه زمینه‌ها تاکید کرد.


شمخانی ساختار سیاسی عراق را بسیار مترقی و مستحکم خواند و با اشاره به نوسانات سیاسی و اجتماعی اخیر در این کشور افزود: ملت هوشمند و با فرهنگ عراق که با مجاهدت کم نظیر، فتنه تروریسم تکفیری را به شکست و زبونی کشاندند، مصالح و منافع خود را به خوبی تشخیص می دهند و نیازی به حضور و اعمال نظر بیگانگان ندارند.


دبیر شورای عالی امنیت ملی ابراز امیدواری کرد که با مشارکت و سعه صدر مجموعه گروه‌های سیاسی و جناح‌های قومی و مذهبی هر چه سریع‌تر دولت برآمده از خواست و اراده مردم عراق اداره امور کشور بر عهده بگیرد.


شمخانی در پایان بر اراده رهبران عالی دو کشور برای توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد و از مساعی رئیس جمهور عراق برای شتاب بخشیدن به توافقات دو کشور در مسائل راهبردی قدردانی کرد


برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز در این ملاقات با تاکید بر اینکه عراق کشوری مستقل با حاکمیتی مقتدر است، اظهار داشت: مردم عراق در اعتراضات اخیر مطالبات بر حقی داشتند از جمله کمبود خدمات و مقابله با گسترش فساد، لذا اصلاحات امری ضروری است و باید دولت را برای تحقق مطالبات مردم تقویت کرده و چالش‌های کنونی را به فرصت تبدیل کرد.


برهم صالح گفت: انتخاب نخست وزیر جدید بر عهده بیت شیعی است و باید حمایت اکراد و اهل سنت را نیز به دنبال داشته باشد.


او خاطرنشان کرد: باید در معرفی نخست وزیر جدید و تشکیل حکومت و بازگرداندن ثبات به عراق تسریع کرد و تنها راه عبور از بحران کنونی کشور، وحدت ملی در عراق است.


برهم صالح با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس ضربه سنگینی به محور مقاومت بود، بر مبارزه مداوم با دشمنان مقاومت تاکید کرد و افزود: در این راه سخت، ایران همواره یار و همراه دولت و ملت عراق بوده است و ما قدردان دولت و ملت ایران هستیم.


رئیس‌جمهور عراق بر جدی بودن خطر بازگشت داعش تاکید کرد و با اشاره به اهمیت و ضرورت گسترش روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌ها بین تهران و بغداد در زمینه‌های مختلف به ویژه در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی افزود: عمق روابط تاریخی و منافع دو کشور مسیر پیش رو را برای رسیدن به نقطه مطلوب فراهم کرده است.


برهم صالح گفت: حکومت‌ها تغییر می کنند، اما ملت‌ها و کشورها باقی هستند، لذا روابط بین دو ملت ایران و عراق پایدار، همیشگی و رو به رشد و پیشرفت است.


رئیس جمهور عراق به حماسه اربعین حسینی و زیارت بیش از سه میلیون ایرانی و استقبال و پذیرایی مردم عراق اشاره کرد و افزود: این نمایش اتحاد و برادری در مراسم اربعین حاکی از پیوند عمیق دو ملت است که توطئه بدخواهان را بی‌تاثیر می‌کند.


در پایان این دیدار طرفین بر لزوم همکاری مشترک ایران و عراق در مبارزه با انتشار ویروس کرونا تاکید کردند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها