کد خبر: 392283
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۰۸:۲۱:۳۹
| |

مجمع فدراسیون فوتبال ایران چه تفاوتی با دیگر کشورها دارد؟

اساس نامه فدراسیون فوتبال ایران به علت نگارش آن در سال های دور، از استانداردهای کنونی فیفا عقب‌تر است و تفاوت فاحشی با کشورهای توسعه یافته دارد.

مجمع فدراسیون فوتبال ایران چه تفاوتی با دیگر کشورها دارد؟
کد خبر: 392283
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۰۸:۲۱:۳۹

اعتمادآنلاین| اساس‌نامه فدراسیون فوتبال ایران که در سال 1390 تدوین و مورد تایید مجمع فدراسیون فوتبال ایران قرار گرفت، به علت انجام نشدن اصلاحات جدید طی سالیان گذشته، اکنون نسبت به اساس نامه فدراسیون جهانی تفاوت‌های فاحشی دارد و در برخی موارد از جمله تعداد کمیته‌ها، نسبت به فیفا تفاوت‌ها آشکار است.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان داخلی نیز ایرادهای مختلف برای به اساس‌نامه کنونی فدراسیون فوتبال گرفته‌اند و معتقدند این اساس‌نامه به علت نوع نگارش آن، نفوذ برخی افراد در انتخابات را افزایش می‌دهد و رقابت سالم و برابر را از بین می‌برد که این موضوع در واگذاری بیش از 80 درصد آرای مجمع فدراسیون فوتبال به هیات‌های فوتبالی و باشگاه‌ها نمود پیدا می‌کند و همواره در این شرایط، شائبه دو قطبی شدن انتخابات میان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به علت روانه شدن آرای هیات‌ها به سمت فدراسیون و باشگاه‌ها به سمت وزارت ورزش مطرح می‌شود.

مسعود رضاییان، یکی از کارشناسان فوتبال ایران و از اعضای سابق مجمع این فدراسیون معتقد است که در صورت اصلاح اساس‌نامه با دخالت فیفا، باید اعضای مجمع را افزایش داد و حق رای را به تیم‌های فوتبال در سطوح مختلف واگذار نکرد و نباید با دادن هشت رای به لیگ یک و دو رای به لیگ دو، از برگزارین انتخابات برابر جلوگیری کرد.

او معتقد است افزایش تعداد اعضای مجمع فدراسیون فوتبال به انتخابات این فدراسیون عمق می‌بخشد و اگر در چنین شرایطی فردی هم بتواند آرای زیادی را کسب کند که باید حمایت سایرین و حتی مخالفان خود را هم به علت مقبولیت در میان افراد بیشتری داشته باشد.

در حال حاضر اعضای ثابت مجمع فدراسیون فوتبال 74 نفر هستند که در صورت وجود نمایندگانی در هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا یا فیفا که در حال حاضر مهدی تاج عضو هیات رئیسه AFC است، 75 نفر خواهد بود.

* تعداد اعضای مجمع در اختیار کشورهاست

تعداد اعضای مجمع هر کشوری بستگی به اساس‌نامه آن کشور دارد و فیفا در این مورد دخالتی ندارد. در واقع این طور نیست که فیفا برای اعضای مجمع فدراسیون‌ها نیز دستورالعمل واحد داشته باشد بلکه فقط خواستار جلوگیری از حضور مسئولان دولتی است و درباره حضور سایر چهره‌های فوتبالی دخالت نمی‌کند.

به همین دلیل نیز فدراسیون فوتبال می‌تواند در اساس‌نامه جدید خود، با افزایش تعداد اعضای مجمع فدراسیون فوتبال از طریق دادن حق رای به تیم‌های حاضر در لیگ‌های پایین‌تر، بازیکنان، مربیان و داوران، نفوذ فوتبالی‌ها را هم افزایش دهد.

* فدراسیون فوتبال آمریکا با 573 عضو در صدر

تعداد اعضای مجمع در میان کشورهای عضو فیفا متفاوت است. برای مثال بیشترین تعداد نفرات حاضر در یک مجمع فوتبالی مربوط به ایالات متحده آمریکا است که 573 نفر به طور مستقیم در فرایند فدراسیون فوتبال این کشور تصمیم‌گیری می‌کنند.

این اتفاق موجب بیان نظرات و دیدگاه‌های مختلف در مجمع فدراسیون فوتبال آمریکا می‌شود و در صورتی که نفرات بیشتری قادر به شرکت در انتخابات باشند، فرد نهایی که صندلی ریاست را به دست می‌آورد، با عبور از فیلتر دشواری این قدرت را در اختیار می‌گیرد و این موضوع به معنای حمایت حداکثری از رئیس جدید فدراسیون فوتبال آمریکاست.

* ایتالیا، آلمان و فرانسه نصف آمریکا عضو دارند

بعد از آمریکا، کشورهای اروپایی صاحب فوتبال حضور دارند که میانگین اعضای مجمع این کشورها حدود 240 نفر است.

ایتالیا با 278 نفر، آلمان با 263 نفر و فرانسه با 216 نفر از مجمع فوتبالی قدرتمندی برخوردار هستند که در تصمیم‌گیری با سلایق گوناگونی مواجه هستند که می‌تواند منجر به ارائه بهترین نظرات برای فوتبال این کشورها شود.

اسپانیا (140 نفر) و انگلیس (105) نیز از دیگر کشورهای صاحب نام اروپا هستند که توانستند با مجامع کنونی خود فوتبال کشورشان را پیش ببرند.

* میزبان جام جهانی 2010 با 205 عضو

بعد از اروپایی‌ها نوبت به آفریقا می‌رسد و در رده پنجم میزبان جام جهانی 2010 دیده می‌شود. آفریقای جنوبی با مجمع 205 نفری خود توانسته در این سال‌ها رشد خوبی داشته باشد و با سخت افزارهای مناسب در مسیر توسعه فوتبالی قرار دارد. پس از این کشور هم ساحل عاج با 162 نفر عضو دیده می‌شود.

* سرزمین فوتبال با 67 عضو!

فدراسیون فوتبال برزیل برخلاف اروپایی‌ها و آمریکا از اعضای زیادی برخوردار نیست و فقط 67 نفر برای فوتبال این کشور تصمیم‌گیری می‌کنند. آرژانتین نیز مانند برزیل از ترکیب نفرات کمی برخوردار است و فقط 46 نفر در مجمع فدراسیون فوتبال این کشور حضور دارند.

از دیگر کشورها می‌توان به ژاپن با 75 نفر اشاره کرد که دقیقا به اندازه اعضای فدراسیون فوتبال ایران است اما ترکیب اعضای حاضر در مجمع فوتبال ایران فرق دارد و این طور نیست که قدرت میان هیات‌های فوتبال و باشگاه‌ها تقسیم شود.

* نیوزیلند با 28 نفر در قعر

فدراسیون فوتبال نیوزیلند از تراکم کمتری نسبت به سایر کشورهای عضو فیفا برخوردار است و فقط 28 نفر برای فوتبال این کشور تصمیم‌گیری می‌کنند. استرالیا با 29 نفر، کاستاریکا با 32 نفر و هند با 35 نفر در ادامه دیده می‌شوند.

* کشورهای توسعه یافته در صدر

شاید تعداد اعضای مجمع فدراسیون‌ها معیار خوبی برای موفقیت کشورها نباشد اما اسامی کشورهایی که در صدر این فهرست قرار دارند، نشان از توسعه سخت افزاری فوتبال در آنها دارد و در بدترین حالت اعضای بیشتر مجمع کشورها سودی هم برای کشورها نداشته باشد، قطعا ضرری ندارد و فدراسیون فوتبال ایران نیز می‌تواند به خواسته اهالی فوتبال تن دهد و در صورت اصلاح اساس‌نامه این کار را در اولویت امور خود قرار دهد.

اعضای فدارسیون های فوتبال در جهان

* ترکیب اعضای مجمع

بخش بزرگی از بدنه مجمع فدراسیون فوتبال ایران از روسای هیات‌های فوتبال استانی و مدیران کل ورزش و جوانان هر استان تشکیل شده و بخش دیگری هم به مدیران باشگاه‌ها اختصاص یافته است و به این ترتیب، سهم بسیار کمی به اهالی فوتبال داده شده است. به طور مشخص، می‌توان تصور کرد که ملی‌پوشانی با بیش از 100 بازی ملی، کاپیتان‌های تیم ملی در ادور گذشته، برندگان جایزه بهترین بازیکن سال فوتبال ایران یا آسیا، لژیونرهای موفق فوتبال ایران، مربیان پرافتخار و صاحب عنوان و سرمربیان پیشین تیم ملی، داوران با سابقه و مطرح در سطح جهان و آسیا و ... می‌توانند به عنوان عضوی از مجمع فدراسیون فوتبال در آینده این رشته ورزشی در ایران نقش داشته باشند. این هم مساله دیگری است که در تغییر اساس‌نامه فدراسیون فوتبال و ترکیب مجمع این فدراسیون می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد تا تصمیم‌های مجمع بیشتر رنگ و بوی تخصصی بگیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها