کد خبر: 392326
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۰۹:۰۱:۴۵
| |

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی سمنان

علت آمار بالای مبتلایان به کرونا در ایران چیست؟/ مردم همه مکان‌ها و افراد را ناقل تصور کنند

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی سمنان و مدیرعامل پیشین هلال احمر استان بر ضرورت مقابله جدی با کروناویروس و همراهی مردم با مسوولان حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: تا ریشه‌کنی کووید19 در کشور باید همه افراد را ناقل بیماری و همه فضاها را آلوده فرض کنیم.

علت آمار بالای مبتلایان به کرونا در ایران چیست؟/ مردم همه مکان‌ها و افراد را ناقل تصور کنند
کد خبر: 392326
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۰۹:۰۱:۴۵

اعتمادآنلاین| حسن شکرالهی اظهار کرد: برای عبور از بحران به‌وجود آمده ناشی از کروناویروس، همه مردم باید هشدارها را جدی‌تر بگیرند.


وی با اذعان به اینکه ویروس فرد به فرد منتقل می‌شود افزود: کروناویروس از دو راه مستقیم و یا غیرمستقیم منتقل می‌شود در روش مسقیم ویروس از فرد ناقل به فرد دیگر منتقل و وی را مبتلا می‌کند و در روش غیرمسقیم نیز ویروس از فرد ناقل به سطوح مختلف منتقل و افراد دیگر با دست زدن با سطح آلوده به کروناویروس، آلوده می‌شوند.

وی با بیان اینکه تنها راه مبارزه با همه‌گیری این ویروس این است که برای هیچ کاری از خانه خارج نشوید ادامه داد: با شست‌وشوی مداوم دست‌ها و دست نزدن به مثلث چشم، دهان و بینی می‌توانیم مانع ابتلای خود به این ویروس خطرناک شویم.

دکتر شکرالهی با بیان اینکه با رعایت موارد بالا می‌توان زنجیره انتقال ویروس را قطع کرد گفت: همراهی مردم و عمل جدی به توصیه‌ها در کنترل بیماری و قطع زنجیره انتقال نقش مهم و موثری دارد.

مدیرعامل پیشین هلال احمر استان سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا با فرض رعایت همه مردم می‌توان یک بازه زمانی مشخص، برای ریشه‌کنی این ویروس نوپدید در کشور مشخص کرد افزود: نه متاسفانه نمی‌تون چنین بازه زمانی را با قاطعیت مشخص کرد. کروناویروس یک ویروس جدید بوده و شناخت ما از آن محدود است. ضمن اینکه رفتارهای آن هنوز به طور کامل شناخته شده نیست اما از آنجا که انتقال آن "فرد به فرد" صورت می‌گیرد، با رعایت همگانی بهداشت فردی و قطع زنجیره انتقال می‌توان بر "کووید 19 هم غلبه و این شرایط بحرانی را پشت سرگذاشت.

چرا فوتی‌های کروناویروس در ایران متفاوت است؟!

رئیس نظام پزشکی شهرستان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص برخی تشکیک‌ها در خصوص آمار اعلام شده در ایران و تفاوت میزان تلفات کروناویروس در ایران و دیگر کشورها و همچنین چرایی عدم اعتماد عمومی به آمارهای دولتی اعلام شده اظهار کرد: اولا آمار اعلام شده از سوی منابع رسمی مربوط به موارد ابتلای قطعی است یعنی آمار آنهایی است که نمونه‌گیری از آنها انجام و جواب آزمایش آنها مثبت اعلام شده است.


وی از آنچه پاسخ تست"منفی کاذب"می‌خواند به عنوان عامل موثر دیگری در تفاوت آمار مبتلایان واقعی و آمار اعلام شده نام برد و خاطرنشان کرد: وجود" منفی کاذب" محدود به آزمایش‌های کروناویروس نیست و در همه آزمایشات -اگرچه بخش کوچکی است - بخشی از جواب‌های آزمایش منفی کاذب است یعنی ممکن است جواب آزمایش فرد منفی اعلام شده باشد اما فرد ناقل ویروس و مثبت باشد. البته در آزمایش‌های مختلف همواره درصد کمی در این بخش قابل تقسیم‌بندی است.

این پزشک از طولانی بودن فرآیند نمونه‌گیری و دریافت پاسخ آزمایش به عنوان عامل موثر دیگری در عدم دقیق بودن آمار نام برد و گفت: با توجه به اینکه در اکثر استان‌ها کیت‌های آزمایش کرونا وجود ندارد لذا نمونه از افراد اخذ و بعد برای تهران ارسال می‌شود از همین رو فرآیند اعلام نتیجه طولانی‌تر و زمان‌بر می‌شود.


وی با بیان اینکه تعداد زیادی از افراد در این شرایط در دسته افراد مشکوک به کروناویروس تقسیم‌بندی می‌شوند ادامه داد: دلیل دیگر غیردقیق بودن آمار به نحوه آزمایش و اخذ تست برمی‌گردد چرا که این آزمایش یک آزمایش خیلی خاص است و برخلاف بسیاری از آزمایش‌ها که از طریق خون، ادرار و...گرفته می‌شود آزمایش کروناویروس یا کووید19 از "ته حلق" فرد مشکوک به بیماری گرفته می‌شود بنابراین با توجه به جدید بودن نوع آزمایش و و تازه‌گی آن برای کادر آزمایشگاهی ممکن است در مواردی نیز آزمایش و نمونه‌گیری دقیق نباشد.

رئیس اسبق شورای شهر استان عدم تشخیص دقیق مبتلایان را عامل موثر دیگری در تفاوت‌های آماری در ایران و دیگر کشورهای درگیر با کروناویروس ارزیابی و اضافه کرد: طولانی بودن فرآیند دریافت جواب آزمایش‌ها و اعلام آمار موارد مثبت قطعی مؤلفه‌های دیگری هستند که به تفاوت‌های آماری انجامیده و این درحالی است که موارد تلفات به صورت روزانه اعلام می‌شود.

تلفات در ایران منطبق با همان الگوی جهانی‌ست


وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که چرا درصد تلفات در ایران با الگوهای جهانی همخوانی کمتری دارد تصریح کرد: در حال حاضر تلفات به نسبت موارد تشخیص داده شده و مثبت قطعی اعلام می‌شود و از همین رو شاهد تفاوت‌هایی در مقایسه با آمار دیگر کشورهای درگیر هستیم وگرنه با درنظر گرفتن مولفه‌ها و مواردی که عرض شد می‌توان نتیجه گرفت که درصد تلفات در ایران نیز با همان الگوی جهانی تطابق و هم‌راستایی دارد.

رئیس نظام پزشکی شهرستان سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص زیرساخت‌های درمانی و بیمارستان کشور و استان و توانایی پاسخگویی مناسب و به‌هنگام به بحران‌ها گفت: واقعیت این است که زیرساخت‌های درمانی و بیمارستانی در ایران و استان مثل همه کشورهای دنیا یک ظرفیت مشخصی است و اصولا هم چندان عقلانی به نظر نمی‌رسد که به طور مثال شهرستانی که نیازمند 200 تخت بیمارستانی است، یک‌هزار تخت در آن ایجاد کرد چرا که بحران‌ها مربوط به شرایط بسیار خاص است همانگونه که مثلا در لرستان هر صد سال با یک سیل در ابعاد آنچه فروردین‌ماه دیدیم روبرو خواهیم بود لذا در موارد بحران مهم این است که به گونه‌ای مدیریت کنیم که علاوه بر ایجاد بیمارستان صحرایی بتوان از خوابگاه‌ها و مراکز دیگر هم استفاده کرد و یا با بهره‌گیری از "تریاژ" به طور مثال مدت زمان بستری را کاهش دهیم.


شکرالهی با بیان اینکه استان سمنان از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بسیار خوبی برخوردار است افزود: البته بدیهی است که در شرایطی که با بحران فراگیری روبرو باشیم حتی در کشورهای پیشرفته‌ای مثل امریکا یا کشورهای اروپایی، زیرساخت‌های بیمارستانی جوابگوی بحران‌های بزرگ نیست و درست از همین رو است که از مدیریت بحران صحبت می‌شود.

در خانه ماندن بهترین راه مقابله با کرونا

وی بهترین راه مقابله با کرونا را در خانه ماندن ارزیابی کرد و به عموم هم‌وطنان و هم‌استانی‌ها توصیه کرد: ضمن توجه جدی به هشدارها تا حد امکان در خالنه بمانند.

رئیس نظام پزشکی شهرستان سمنان بر ضرورت استفاده از زیرساخت‌های دنیای مجازی برای دیدارها و رفع نیازهای شهروندان تاکید و بیان کرد: حتی در این شرایط توصیه اکید می‌کنیم که افراد دیدار با پدر و مادر خود را به تاخیر انداخته و یا از طریق راه‌های مجازی و با استفاده از اپیکیشن‌های موجود با آنها دیدار کنند چرا که در این شرایط دشوار به نفع آنها است که برای حفظ سلامت‌شان به دیدار حضوری آنها نرویم و حداقل این دیدارها را یک هفته به تاخیر بیاندازیم تا انشاالله از این شرایط سخت نیز با همراهی و همکاری همگان و با تلاش کادر درمانی بیمارستان‌ها و مدیریت بحران عبور کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها