کد خبر: 392338
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۰۹:۱۹:۰۸
| |

شواهدی جدید و باورنکردنی از حیات در سیاره مریخ کشف شد

به تازگی دانشمندان توسط مریخ‌نورد شواهدی جدید و باورنکردنی از حیات در سیاره سرخ کشف کرده‌اند.

شواهدی جدید و باورنکردنی از حیات در سیاره مریخ کشف شد
کد خبر: 392338
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۰۹:۱۹:۰۸

اعتمادآنلاین| کارشناسان اعلام کرده‌اند به تازگی به شواهدی از وجود مولکول‌های ارگانیک در سیاره مریخ به کمک مریخ‌نورد کنجکاوی دست یافته‌اند که می‌تواند نشانه‌ای از حیات فرا زمینی باشد.

مولکول‌های ارگانیک تیوفن Thiophene حاوی کربن و گوگرد هستند که از جمله عنصر‌های ضروری برای حیات جانداران است.

این مولکول‌ها به وسیله مریخ‌نورد کنجکاوی درسطح سیاره مریخ شناسایی شده اند. اخترشناسان اعتقاد دارند منبع اصلی این عنصر‌ها فرآیند‌های بیولوژیکی درسطح سیاره مریخ است.

کارشناسان امیدوار هستند در آینده و پس از پرتاب مریخ‌نورد رزالیند فرانکلین بتوانند به داده‌های بیشتری درباره منشا تولید مولکول‌های ارگانیک دست یابند.

مولکول‌های آلی موجود در زمین در موادی، چون زغال سنگ و نفت یافت می‌شوند و کشف موارد مشابه در سیاره مریخ می‌تواند نشان دهنده حضور حیات فرازمینی در سیاره سرخ باشد.

این مواد شیمیایی با نام thiophenes شناخته می‌شوند و حاوی مولکول‌های مهمی، چون کربن و گوگرد هستند.

کارشناسان درجدیدترین مطالعه خود که در مجله Astrobiology به چاپ رسیده است به این نکته اشاره کرده اند که وجود مولکول‌های ارگانیک در سیاره مریخ در اثر فرآیند‌های بیولوژیکی و نه واکنش‌های شیمیایی به وجود آمده است و نشان دهنده احتمال وجود حیات بر سطح این سیاره است.

منبع احتمالی بروز فرآیند‌های بیولوژیکی درسیاره مریخ که با احتمال فراوان سبب ایجاد حیات فرازمینی درآن شده برخورد شهاب سنگ با سطح سیاره در میلیون‌ها سال پیش بوده است.

اگر یک شهاب سنگ حاوی مواد شیمیایی با حدود 120 درجه سلیسیوس حرارت به سطح یک سیاره برخورد کند می‌تواند به دلیل دگرگون شدن درجه حرارت سبب ایجاد ماده شیمیایی تیوفن درمحل برخورد شود.

مریخ نورد رزالیند فرانکلین دارای تجهیزاتی منحصربه فرد برای کشف نشانه‌هایی از حیات فرازمینی درسیاره مریخ است. این کاوشگر دارای حسگر‌هایی است که می‌تواند مواد معدنی یا آب برسطح سیاره را شناسایی کند. پس ازگمانه زنی درباره محل احتمالی وجود حیات فرازمینی، مریخ‌نورد با سرعت تنظیم شده به سوی منطقه حرکت می‌کند و با استفاده از مته تعبیه شده در بدنه خود به حفاری و جمع آوری نمونه‌ها می‌پردازد.

مریخ نورد رزالیند فرانکلین، دارای آزمایشگاهی کوچک، اما مجهز در بدنه خود است که می‌تواند نمونه‌ها را بررسی و بدون خرد کردن به بررسی آن‌ها بپردازد.

ناسا همچنین به تازگی نام مریخ‌نورد ماموریت مارس 2020 خود را Perseverance نام گذاری کرده که به معنی پشتکار و استقامت است. این نام برروی بدنه مریخ‌نورد ثبت شده است. به گفته دانشمندان از نظر فناوری ساخت و طراحی بدنه، مریخ‌نورد پشتکار شباهت فراوانی به مریخ‌نورد کنجکاوی دارد که اکنون در سیاره سرخ ماموریت خود را سپری می‌کند.

کارشناسان امیدوار هستند در سال‌های آینده نمونه‌های جمع‌آوری شده به وسیله مریخ‌نورد در آزمایشگاه‌های فراوان در کشور‌های مختلف دنیا مورد بررسی و آزمایش قرار گیرند.

یکی از تجهیزات منحصربه فرد مریخ‌نورد پشتکار، ابزار راداری با قابلیت نفوذ درسطح زمین است که می‌تواند رسوب‌های یخ آب در لایه‌های زیر زمینی سیاره مریخ را شناسایی کند.

همچنین مریخ‌نورد پشتکار دارای ابزاری است که می‌تواند ازمواد شیمیایی موجود در اتمسفر سیاره مریخ و دی اکسید کربن اکسیژن تولید کند. چرخبالی هم برای تصویر برداری از آسمان سیاره مریخ همراه مریخ‌نورد به فضا پرتاب و در ماموریت حضور خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها