سندرز: بایدن از جنگ فاجعه‌بارِ عراق حمایت کرد/ قصد انصراف ندارم

«برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت و کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا ضمن گلایه از وضع زندگی کارگران آمریکایی، به کارنامه «جو بایدن» در حمایت از جنگ سال 2003 علیه عراق تاخته است.

سندرز: بایدن از جنگ فاجعه‌بارِ عراق حمایت کرد/ قصد انصراف ندارم
کد خبر: 392472
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۱۲:۲۳:۱۶

اعتمادآنلاین| «برنی سندرز» در آستانه رقابت همزمان روز سه شنبه در 6 ایالت آمریکا بار دیگر به مواضع جو بایدن درباره جنگ سال 2003 این کشور علیه عراق تاخت و همچنین گفت، قصدی برای انصراف از کارزار مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

«کریس والاس» مجری سرشناس «فاکس نیوز» با برنی سندرز درباره رقابتش با جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت «باراک اوباما» در کارزار مقدماتی نامزدهای دموکرات انتخابات 2020 و برخی دیگر از مسائل مصاحبه کرده است.

او در ابتدای مصاحبه پرسید: «سناتور! حالا که این رقابت به رقابت دو نفره شده و قرار است یکشنبه هفته آینده یک مناظره دو نفره هم برگزار شود، شما تا کجا به جو بایدن فشار خواهید آورد بدون اینکه باعث ایجاد تفرقه و چند دستگی بین هم شده و به پیروزی مجدد دونالد ترامپ کمک کنید؟»

سندرز جواب داد: «کریس این یک سوال خوب است. جو بایدن دوست خوب من است. جو بایدن، آدمی نجیب است. جو گفته که اگر من نامزد (حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020) شوم، او از من حمایت خواهد کرد و من هم گفته‌ام اگر او نامزد (نهایی) شود از او حمایت خواهم کرد چرا که هر دوی ما این را می‌دانیم که ما اکنون رئیس‌جمهوری داریم که یک دروغگوی بالفطره است. من این حرف را بدون ذره‌ای لذت می‌‎گویم. به نظر من او (ترامپ) کسی است که رهبری یک دولت فاسد را برعهده دارد و کسی است که به نظر می‌رسد هرگز قانون اساسی ایالات متحده را نخوانده باشد و به نظرش او فراتر از قانون قرار دارد. در نتیجه بایدن و من فارغ از اینکه چه کسی در این رقابت (مقدماتی حزب دموکرات) پیروز شود، با هم برای شکست دادن ترامپ همکاری خواهیم کرد».

به گفته او، «حالا که یک رقابت دو نفره داریم، مهم است که رای‌دهندگان در کشورمان از خودشان دو سوال بپرسند. سوال اول، کدام نامزد از منظر توان شکست دادن ترامپ، قوی‌تر است و سوال دوم، تفاوت‌ها رکورد و کارنامه نامزدها است».

سندرز افزود: «جو مدت طولانی در واشنگتن (پایتخت آمریکا) حضور داشته است و من هم همینطور. نکته من این است که مردم کارنامه کاری‌مان را ببینند. جو به جنگ در عراق (در سال 2003) رای داد و من با جنگ عراق مخالفت کردم، او به طرح بسته کمک مالی به وال استریت رای داد و من شدیدا با آن مخالفت کردم».

والاس در ادامه مصاحبه کلیپ کوتاهی از سخنان اخیر جو بایدن علیه برنی سندرز پخش کرد و از سندرز سوال کرد: «او (بایدن) می‌گوید که شما طرح‌های بزرگی دارید اما این او است که توانسته به نتایج عملی برسد».

سندرز اینطور جواب داد: «اگر بخواهیم درباره رسیدن به نتایج عملی حرف بزنیم، باید بگوییم که تو (بایدن) از جنگ فاجعه‌بار در عراق حمایت کردی و همچنین از کمک مالی به وال استریت و توافقات تجاری فاجعه‌بار از قبیل نفتا حمایت کردی».

مجری سرشناس فاکس نیوز در ادامه مصاحبه به انتخابات درون حزبی فردا سه شنبه در 6 ایالت آمریکا اشاره کرد. قرار است فردا در 6 ایالت آیداهو، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، میزوری، داکوتای شمالی و واشنگتن انتخابات درون حزبی برگزار شود.

والاس سوال کرد: «بیایید به جایزه انتخابات روز سه شنبه نگاه کنیم. بزرگترین جایزه در میشیگان است که 125 موکل انتخاباتی دارد. شما در انتخابات(درون حزبی دموکرات‌ها) در سال 2016 علیه هیلاری کلینتون یک پیروزی بزرگ کسب کردید اما شما در انتخابات سه شنبه بزرگ به بایدن در ایالت‌هایی باختید که از نظر بسیاری پایگاه رای شما خوانده می‌شدند و آن، طبقات کارگری سفیدپوست است و بایدن هم به شما به دلیل نداشتن حمایت برخی دیگر از گروه‌ها از قبیل آمریکایی‌های آفریقایی تبار طعنه زده است».

در این بخش از مصاحبه، کلیپی از مصاحبه اخیر بایدن با یک شبکه آمریکایی منتشر شد که در آن او با اشاره به حمایت سیاه پوستان از وی در انتخابات سه شنبه بزرگ گفته بود: «این مسخره است، برنی به خاطر حمایت گسترده جامعه آمریکایی‌های آفریقایی تبار از من شکست خورد. برنی تو شکست خوردی به خاطر رای زنان ساکن مناطق حومه شهرها».

پس از اتمام این کلیپ، مجری فاکس نیوز سوال کرد: «اگر شما روز سه شنبه در انتخابات میشیگان که اولین ایالت صنعتی در غرب میانه (آمریکا) است، ببازید، این موضوع تا چه حد جدی خواهد بود؟ چقدر مضر خواهد بود و آیا شما انصراف (از کارزار انتخابات ریاست جمهوری) را بررسی خواهید کرد؟».

سندرز با رد کناره‌گیری از انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در صورت شکست در انتخابات فردا سه شنبه گفت: «نه قطعا من انصراف (از کارزار انتخابات ریاست جمهوری) را بررسی نخواهم کرد. ببین کریس! رسانه‌ها معمولا می‌پرسند که آیا این ایالت و یا ان ایالت در حکم زندگی یا حیات (کارزار انتخاباتی) است. این سوال از من در آیووا (اولین ایستگاه انتخابات نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا) پرسیده شد و در نیوهمپشایر (دومین ایستگاه) هم این سوال مطرح شد».

او افزود: «ما در کالیفرنیا که بزرگترین ایالت کشور است، پیروز شدیم و ما داریم با اختلاف بسیار بالا (در قیاس با بایدن) آرای لاتین‌تبارها را جذب می‌کنیم و ما در حال پیروزی در جذب آرای جوانان هستیم. وقتی کسی بخواهد درباره آینده این کشور و یا آینده حزب دموکرات صحبت کند شاید بخواهد بداند که نظر جوانان چیست».

مجری فاکس نیوز با اشاره به پیشتازی جو بایدن در نظرسنجی‌های اخیر، از سندرز سوال کرد: «آیا شما در میشیگان بایدن را شکست می‌دهید؟»

سندرز با اشاره به پیروزی در میشیگان در رقابت با هیلاری کلینتون در سال 2016 گفت: «بله بله من (بایدن را در میشیگان) شکست می‌دهم. درباره نظرسنجی‌ها هم باید بگویم که دفعه قبل (در رقابت سال 2016) هم دیدید که چه می‌گفتند و بعدا با یک ناامیدی بزرگ مواجه شدند».

او در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره مواضعش در خصوص لزوم مقابله با بی‌عدالتی‌ها و شکاف‌های اقتصادی در جامعه آمریکا مواجه شد.

سندرز در ابتدا تاکید کرد که او هیچ خصومتی با «میلیاردرها» از قبیل بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت ندارد.

سناتور ایالت ورمونت افزود: «دو موضوع مطرح است. هیچ کس منکر دستاوردهای بیل گیتس یا دیگران نیست اما ما باید به این موضوع که از منظر فرهنگی چه چیزی دارد اتفاق می‌افتد هم نگاه کنیم. بگذارید مثال بزنم، خانواده وانتون صاحب (فروشگاه‌های زنجیره‌ای) والمارت، دارای سرمایه بالای 100 میلیارد دلار است اما کارگران فروشگاه‌هایش دارند ساعتی 11 یا 12 دلار حقوق می‌گیرند».

این سناتور سوسیالیست و نامزد انتخابات، پیش از این بارها درباره فقر گسترده و تبعیض‌های نژادی سیستماتیک در آمریکا صحبت و از معضل خوابیدن نیم میلیون نفر در خیابان‌ها گلایه کرده بود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها