کد خبر: 392531
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۵ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از صعود ناباورانه بسکتبال به المپیک ۲۰۲۰:

آسمانخراش‌های ایران چگونه راهی توکیو شدند؟

تیم ملی بکستبال ایران، به همراه ژاپن، نماینده‌های آسیا در المپیک 2020 هستند و باید از حیثیت بسکتبال آسیا دفاع کنند. بسکتبال ایران، یکی از بهترین تیم‌های آسیا است اما بدون برنامه و اردوهای آماده‌سازی، نمی‌تواند در المپیک موفق باشد.

آسمانخراش‌های ایران چگونه راهی توکیو شدند؟
کد خبر: 392531
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۵ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حمیدی- صعود بسکتبال ایران به المپیک 2020 توکیو، چیزی شبیه به معجزه بود. شاگردان مهران شاهین‌طبع، درحالی که بازی‌های گروهی خودشان را در جام جهانی، واگذار کرده بودند در مرحله دوم این رقابت‌ها توانستند با برتری برابر آنگولا و فیلیپین، جواز حضور در المپیک 2020 را کسب کنند.

آغاز جام جهانی بسکتبال و باخت برابر پورتوریکو

ایران پرتوریکو بسکتبال

شهریورماه گذشته، تیم ملی بسکتبال ایران با بدرقه مسئولان ورزش کشور، راهی چین شد تا در رقابت‌های جام جهانی بسکتبال حاضر شود. رقابت‌هایی که اهمیت زیادی برای تیم ملی داشت و موفقیت در آن می‌توانست به معنای حضور در المپیک 2020 توکیو باشد. شاگردان شاهین‌طبع در این رقابت‌ها با پورتوریکو، اسپانیا و تونس همگروه بودند و امید زیادی داشتند بعد از اسپانیا از گروه خودشان صعود کنند. اما شرایط آنگونه که تصور می‌شد برای ایران پیش نرفت. تیم ملی در اولین دیدارش به مصاف پورتوریکو رفت و در نهایت بازی را واگذار کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که ایران یکی از بهترین بازی‌های خودش را برابر پورتوریکو به نمایش گذاشت. بسکتبال ایران درحالی مغلوب پورتوریکو شد که تا ثانیه‌های پایانی بازی از رقیب پیش بود، اما نتوانست از این برتری به خوبی محافظت کند و در یک لحظه بازی را به این تیم واگذار کرد.

تونس هم ایران را شکست داد

ایران تونس بسکتبال

هنوز باخت برابر پورتوریکو از ذهن هواداران پاک نشده بود که دومین شکست هم از راه رسید. باخت به پورتوریکو آب سردی بود بر پیکر بسکتبال ایران، شاگردان شاهین طبع که هنوز درگیر شکست برابر پورتوریکو بودند در دومین دیدارشان به مصاف تونس رفتند و در کمال ناباوری در این بازی هم شکست خوردند. مهران ‌طبع بعد از باخت تیم ملی برابر تونس گفت: «فکر می‌کنم بازی اول مقابل پورتوریکو تاثیر زیادی روی ما گذاشت، تاثیری که آن را در این بازی هم دیدیم.»

مهران حاتمی، مربی بسکتبال هم درباره شرایط تیم ملی بعد از بازی با تونس گفت: «فکر می‌کنم باخت در لحظات پایانی مقابل پورتوریکو از ذهن بازیکنان ایران بیرون نرفته بود و در دیدار برابر تونس آن انسجام کافی میان ملی‌پوشان وجود نداشت. وقتی در لحظات پایانی بازی را واگذار می‌کنید فسار روانی بسیار زیاد می‌شود. با این حال ملی‌پوشان باید با این اتفاق کنار می‌آمدند و آماده بازی امروز می‌شدند که متاسفانه این اتفاق رخ نداده بود.»

ایران با شکست برابر تونس شانس حضور در جمع برترین‌های جهان را از دست داد و در سومین دیدارش هم برابر اسپانیا شکست خورد و یکی از ضعیف‌ترین علکردهایش در جام جهانی را به ثبت رساند.

صعود ناباورانه به المپیک

صعود بسسکتبال ایران به المپیک 2020

بعد از نمایش ضعیف ایران در مرحله گروهی جام جهانی بسکتبال، هیچ‌کس گمان نمی‌کرد ایران بتواند جواز صعود به المپیک را به دست بیاورد. اما در کمال ناباوری، ایران به عنوان بهترین تیم آسیایی راهی المپیک شد. تیم ملی در مرحله دوم جام جهانی، به مصاف آنگولا رفت و توانست این تیم را با نتیجه 71 بر 62 شکست دهد. فیلیپین، حریف آخر ایران در جام جهانی بود. تیم ملی چین، رقیب اصلی ایران در این رقابت‌ها برای کسب سهیمه المپیک، هم باید به مصاف نیجریه می‌رفت. چین برای رسیدن به المپیک تنها به یک پیروزی نیاز داشت. اما برخلاف انتظار این نیجریه بود که برنده بازی شد. پیروزی نیجریه برابر چین بدان معنی بود که ایران با برتری پرگل برابر فیلیپین می‌توانست راهی المپیک شود. اتفاقی که رخ داد و ایران 95 بر 75، فیلیپین را شکست داد و به عنوان بهترین تیم آسیایی راهی المپیک شد.

المپیک، جای تیم‌هایی ضعیف نیست

ایران فیلیپین بسکتبال

حالا تیم ملی بکستبال ایران، به همراه ژاپن، نماینده‌های آسیا در المپیک 2020 هستند و باید از حیثیت بسکتبال آسیا دفاع کنند. بسکتبال ایران، یکی از بهترین تیم‌های آسیا است اما بدون برنامه و اردوهای آماده‌سازی، نمی‌تواند در المپیک موفق باشد. هرچند ایران در رقابت‌های کاپ آسیا نتایج خوبی کسب کرده و توانسته برابر سوریه و قطر به پیروزی برسد. اما تیم‌های آسیایی نمی‌توانند محک خوبی برای تیم ملی باشند. ایران، نیاز به بازی تدارکاتی با تیم‌های تراز اول جهان دارد. تیم‌هایی که بتوانند نقاظ ضعف و قوت ما را در دفاع و حمله مشخص کنند. اتفاقی که تا کنون رخ نداده و فدراسیون بسکتبال نتوانسته شرایط آماده‌سازی خوبی برای این تیم فراهم کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها