رشد 33 درصدی صید فانوس ماهیان در آب‌های دریای عمان

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از صید 26 هزار و 548 تُن فانوس ماهی در آب‌های دریای عمان طی 11 ماهه نخست امسال خبر داد.

رشد 33 درصدی صید فانوس ماهیان در آب‌های دریای عمان
کد خبر: 392593
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۱۵:۳۲:۵۳

اعتمادآنلاین| مختار آخوندی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر صید فانوس ماهیان به عنوان یکی از مهمترین اهداف توسعه‌ای سازمان شیلات ایران در راستای تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه فانوس ماهیان از گونه‌های میان‌زی دریای عمان محسوب می‌شوند، عنوان کرد: این ذخایر در اعماق بیش از 200 متر و فاصله 12 مایلی از ساحل زیست می‌کنند.

به گفته او، فانوس ماهیان از جمله ذخایر ارزشمند دریای عمان هستند که به دلیل رشد سریع و عمر کوتاه کمتر از یک سال می‌توانند در توسعه بیش از پیش شیلات نقش مهمی ایفا کنند.

او ادامه داد: براساس مطالعات صورت گرفته از سوی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، میانگین حجم توده زنده فانوس ماهیان دریای عمان دو میلیون و 300 هزار تُن است که بر این اساس ظرفیت صید سالانه 200 تا 300 هزار تن از آن برای صیادان وجود دارد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران ادامه داد: بر اساس چشم‌انداز تعیین شده تا پایان برنامه ششم توسعه میزان صید فانوس ماهیان تا سال 1400 باید به 70 هزار تُن برسد.

او با اشاره به اینکه صید فانوس ماهیان در سال 92، چهار هزار و 125 تُن بوده که این رقم طی 11 ماهه امسال به 26 هزار و 548 تن رسیده است، اذعان داشت: امسال 90 فروند شناور ویژه صید فانوس ماهیان در آب‌های دریای عمان به صید این گونه ماهیان اشتغال دارند.

به گفته مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، صید فانوس ماهیان در سال 98 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 33 درصدی را نشان می‌دهد.

او بیان داشت: با اقدامات مدیریتی صورت گرفته از سوی سازمان شیلات ایران، صید هدف از 60 درصد در سال‌های گذشته به 70 درصد در سال 97 و 81 درصد در 11 ماهه امسال رسیده است که این امر حاکی از صید هدفمند است.

آخوندی با اشاره به اینکه هم اکنون گونه‌های یال اسبی و شبه شوریده، صید ضمنی فانوس ماهیان محسوب می‌شوند، گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در تلاش هستیم تا میزان صید ضمنی به 10 درصد کاهش یابد.

او در ادامه گفته‌های خود نصب سیستم پایش آنلاین کنترل شناورها، استقرار ناظر مقیم از سوی شیلات جهت کنترل مداوم صید در شناورها، کنترل تخلیه صید و اعمال برنامه مدیریتی صید ضمنی از جمله اقداماتی است که به منظور کنترل و نظارت و جلوگیری از بروز تخلف توسط صیادان صید فانوس ماهیان از سوی سازمان شیلات ایران اعمال می‌شود.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، توسعه فعالیت‌های شیلاتی در سواحل مکران، اشتغال‌زایی بومیان ساکن سواحل جنوبی و کاهش وابستگی به واردات پودر ماهی، ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز از جمله مهمترین اهداف توسعه صید فانوس ماهیان محسوب می‌شوند.

او با اشاره به اینکه بیشترین کاربرد فانوس ماهیان هم اکنون در قالب پودر ماهی برای مصارف دام و طیور است، اذعان کرد: قصد داریم با وارد کردن این گونه ماهی در سبد مصرف انسانی در قالب چیپس و پروتئین خشک و یا نیز در قالب محصولات خمیری و صنعتی ارزش افزوده فانوس ماهیان را افزایش دهیم.

آخوندی در ادامه گفته‌های خود با بیان اینکه ذخایر فانوس ماهیان دریای عمان بین ایران و کشور عمان مشترک است، بیان داشت: این در حالی است که در حال حاضر کشور عمان بهره برداری چندانی از این ذخایر انجام نمی‌دهد و این فرصت خوبی برای ما محسوب می‌شود تا بتوانیم نهایت بهره برداری را متناسب با حفاظت از ذخایر این گونه ماهیان انجام دهیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها