«اعتمادآنلاین» ازکشف ویروس کرونا با منشاء متفاوت در ایران گزارش می‌دهد:

بیوتروریسم چیست؟/ آیا کرونا یک سلاح بیوتروریستی علیه ایران است؟/ ماجرای ویروس دوم در کشور چیست؟/ وجود ویروس دوم کرونا در کشور تکذیب شد

آیا ممکن است کروناویروسی که این روزها نه تنها ایران که همه جهان را درگیر کرده یک حمله بیولوژیک باشد؟

بیوتروریسم چیست؟/ آیا کرونا یک سلاح بیوتروریستی علیه ایران است؟/ ماجرای ویروس دوم در کشور چیست؟/ وجود ویروس دوم کرونا در کشور تکذیب شد
کد خبر: 392637
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری- کشور این روزها به شدت درگیر کرونا و عواقب شیوع آن است. این ویروس اپیدمی شده و در حال حاضر همه نقاط کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما آنچه در کنار نگرانی از شیوع و مسری بودن این بیماری مورد توجه قرار گرفته طرح نظریه بیوتروریستی بودن آن است.

مقابله با بیوتروریسم از حوزه پدافند غیرعامل خارج شود

به گزارش اعتمادآنلاین ، کروناویروسی که این روزها نه تنها ایران که همه جهان را درگیر کرده ممکن است یک حمله بیولوژیک باشد. نخستین بار این موضوع را حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس، مطرح کرد. او از حمله بیوتروریستی آمریکا به چین و ایران خبر داد و گفت: «کرونا عامل بیماری عادی نیست، بلکه بیوتروریستی است که در کشور‌های ایران و چین توزیع شده و نباید این موضوع را نادیده گرفت.»

فلاحت پیشه

او همچنین در ادامه این اظهارات عنوان کرد: «لازم است مقابله با بیوتروریسم از حوزه پدافند غیرعامل خارج شود و به صورت جداگانه باشد. از امروز تا سال 2030 دنیا با انواع مختلف بیوتروریسم مواجه خواهد شد. باید سازمانی مستقل با اختیارات ویژه شکل بگیرد و ما همچون پدافند موشکی، پدافند بیوتروریسم داشته باشیم.»

ویروسی با منشاء نامشخص در کشور شناسایی شده است

این موضوع البته به همین‌جا ختم نشدتا جایی که کشورهایی مانند چین، روسیه و ونزوئلا بر حمله بیولوژیک به وسیله کرونا تاکید کردند.

بر همین اساس، شهروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در مورد ابعاد جدیدی از کرونا در ایران صحبت کرده است.

او که در جلسه دیروز سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان، با علی لاریجانی رئیس مجلس و برخی نمایندگان حضور داشته از وجود 2 نوع ویروس در ایران پرده برداشته است: یک ویروس با منشاء مشخص و دیگری ویروسی از همین خانواده که منشاء آن معلوم نیست.

شهروز برزگر

برزگر درباره مباحثی که در جلسه بین نمکی و نمایندگان و وزیر بهداشت مطرح شده گفته است: «وزیر بهداشت توضیح داد که بخشی از ویروس کرونا در گیلان کاملاً با ویروس ووهان چین متفاوت است که حتی به پرستار 25ساله هم رحم نکرد، لذا باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.» ( بیشتر بخوانیم )

مشخص نیست منشاء ویروس دوم کجاست؟

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه تاکید کرده: «این موضوع در قم هم دیده شده که بخشی از ویروس کرونا در قم با ویروس ووهان چین متفاوت است؛ به عبارت دقیق‌تر، مشخص نیست منشاء ویروس دوم کجاست.»

برزگر در ادامه توضیح داده است: «تلقی من از صحبت‌های وزیر بهداشت این است که 2 نوع ویروس در کشور هست. یکی ویروس ووهان چین و یکی دیگر ویروسی با منشاء نامعلوم که به نظرم در این باره احتمال می‌رود ویروس از نوع بیوتروریسم آمریکا باشد که در ایران پخش شده است.»

ماجرای ویروس دوم در کشور چیست؟

صحبت‌های برزگر در حالی مطرح شد که به فاصله چند ساعت کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت موضوع وجود ویروس دوم را تکذیب کرد. او در واکنش به این صحبت‌ها تاکید کرد: «وزیر بهداشت در جلسه با نمایندگان مجلس، مطلبی در مورد تفاوت ویروس کرونا در ایران و ووهان چین، عنوان نکرده و مطالبی که به نقل از وزیر بهداشت مطرح شده، کاملا کذب است.»

کیانوش جهانپور

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه عنوان کرد: «از اولین روزی که نخستین مورد مثبت از ابتلا به ویروس کرونا در کشور مشاهده شد، روند اطلاع‌رسانی و ارائه اخبار صحیح به جامعه در دستورکار وزارت بهداشت قرار گرفته و با تشکیل کمیته روابط عمومی و اتاق خبر با حضور خبرنگاران رسانه‌های مورد تایید در کشور، آخرین وضعیت بیماری کرونا به صورت روزانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.»

کشور درگیر یک نبرد بیولوژیک است

پیش از این صحبت‌ها هم سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درباره شیوع کرونا در کشور گفته بود: «امروز کشور درگیر یک نبرد بیولوژیک است، اما همه باید بدانند که کشور با ثبات و استواری نیز این مهم را طی کرده و سال را پایان می‌دهد.»

سرلشکر سلامی

فرمانده کل سپاه در این خصوص تاکید کرده: «امروز هم حتی در مبارزه با این ویروس که ممکن است محصول تهاجم بیولوژیکی آمریکا باشد که در ابتدا به چین و سپس به ایران و سایر نقاط دنیا گسترش پیدا کرده، پیروز خواهیم شد و آمریکا بداند که اگر این کار را انجام داده، به اهلش برخواهد گشت و اگر هم کار آمریکا نباشد، باز این ویروس مهار خواهد شد.» ( بیشتر بخوانیم )

قبلاً هم سابقه داشته که آمریکا از ویروس‌ها به عنوان سلاح استفاده کند

از سویی سردار حسن عراقی‌زاده، رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح و سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا نیروهای مسلح،به احتمال حمله بیولوژیک آمریکا از طریق انتشار ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: «در این باره برخی شواهد و احتمالات وجود دارد که باید بر اساس آنها قضاوت کرد. همه ما می‌دانیم که آمریکا در برخی کشورها آزمایشگاه‌هایی دارد که روی انواع ویروس‌ها آزمایش‌های بیولوژیک و مهندسی ژنتیک انجام می‌دهد.»

او افزود: «قبلاً هم سابقه داشته که آمریکا از این ویروس‌ها به عنوان سلاح استفاده کرده باشد و از آنجا که این ویروس، ویروسی جدید است، ممکن است در همین آزمایشگاه‌ها ایجاد شده باشد. البته هنوز به طور قطعی نمی‌توان گفت، اما به عنوان یک احتمال می‌تواند مطرح باشد. این احتمال را بررسی و اگر به نتیجه قطعی برسیم، اعلام خواهیم کرد.» ( بیشتر بخوانیم )

هیچ پدیده داخلی و خارجی‌ای را نمی‌یابید که به تئوری توطئه ارتباط پیدا نکند

صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی، پیش از این درباره شایعه بیوتروریستی بودن کرونا در ایران طرح این موضوعات بدون مستندات لازم را تئوری توطئه دانسته و به اعتمادآنلاین گفته بود: «امروز کروناویروس هم به تئوری‌های توطئه نسبت داده می‌شود، اما اگر یادمان باشد درباره طالبان، داعش، القاعده، و حادثه یازده سپتامبر هم تئوری‌های توطئه مطرح بود.»

زیباکلام

استاد دانشگاه تهران در این باره توضیح داده: «شما هیچ پدیده مهم داخل و خارج از کشوری را پیدا نمی‌کنید که به شکلی به تئوری توطئه ارتباط پیدا نکند. البته فقط در ایران نیست که هر چیزی را که با آن مخالف هستند به این تئوری پیوند می‌زنند.»

زیباکلام همچنین اضافه کرده: «جالب است که این فقط عوام و لایحه‌های کمتر تحصیل‌کرده نیستند که به این تئوری پناه می‌برند؛ بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها هم پدیده‌های سیاسی و اجتماعی را مانند نظام به تئوری‌های توطئه مربوط می‌دانند.» ( بیشتر بخوانیم )

بیوتروریسم چیست؟

به گزارش اعتمادآنلاین ، بیوتروریسم نخستین بار در جنگی که سال 1763 بین فرانسه و سرخپوستان آمریکایی در گرفت استفاده شد. ارتش بریتانیا در این جنگ از آبله برای مبارزه با دشمن خود بهره گرفت. پس از آن نیز آلمانی‌ها در جنگ جهانی اول این سلاح را برای مقابله با دشمن به کار بستند. البته این سلاح تاثیر چندانی نداشت، اما استفاده از آن زمینه‌ای برای بهره‌گیری از دیگر سلاح‌های بیولوژیکی آماده کرد.

بیوتروریست

سلاح‌های بیولوژیکی زیرمجموعه‌ سلاح‌های کشتارجمعی است. این‌ سلاح‌ها به سه دسته سلاح‌های شیمیایی، هسته‌ای و رادیولوژیکی تقسیم می‌شوند. استفاده از عوامل بیولوژیکی مشکلی جدی‌ و خطر به‌کارگیری آنها برای حمله‌های بیوتروریستی رو به افزایش است.

بیوتروریسم یکی از راه‌های کشتار نوع بشر است. ساخت سلاح‌های بیولوژیکی پیشینه‌ای طولانی دارد و در جنگ‌های بسیاری استفاده شده است؛ بیماری‌هایی چون آبله، سیاه‌زخم، طاعون، ماربورگ، سم بوتولینوم و تولارمی تاکنون جان میلیون‌ها انسان را گرفته است ( بیشتر بخوانیم ).

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها