سفیر ایران در آژانس از سیاسی کردن مسائل فنی انتقاد کرد

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، اظهارنظرهای گمراه‌کننده درباره نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر را به باد انتقاد گرفت و تاکید کرد: مشکل زمانی ایجاد می‌شود که موضوعات فنی، سیاسی شوند.

سفیر ایران در آژانس از سیاسی کردن مسائل فنی انتقاد کرد
کد خبر: 392789
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ۱۰:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| «کاظم غریب آبادی» طی سخنانی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مسئولیت ایمنی هسته‌ای بر عهده دولت عضو است. همچنین، آژانس نقش محوری در هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی و ارائه تجربه و تخصص خود و نیز ارائه مشورت جهت ارتقا و تقویت ایمنی هسته‌ای در سطح جهانی دارد.

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک دولت دریافت‌کننده کمک‌های فنی آژانس، اهمیت کمک های ارائه شده از سوی آژانس به دولت‌های عضو را در تقویت زیرساخت‌های ایمنی هسته‌ای ملی آنها به رسمیت شناخته و از این بابت تشکر می کند، افزود: در همین رابطه، توسعه منابع انسانی و تقویت ظرفیت‌ها بایستی به عنوان یک نکته کلیدی در ایمنی، بهره وری، و ثبات هرگونه برنامه هسته‌ای تلقی گردد. در همین رابطه، چنین کمکی نبایستی مشروط شده و یا ذیل هرگونه محدودیت از جمله در رابطه با دسترسی همگان به اطلاعات و منابع لازم برای عملکرد ایمن تاسیسات مرتبط هسته‌ای قرار گیرد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در ادامه به تشریح وضعیت ایمنی نیروگاه بوشهر پرداخت و با اشاره به اینکه نیروگاه بوشهر اولین نیروگاه هسته‌ای عملیاتی در ایران است که توسط یکی از معروف‌ترین شرکت های جهان یعنی اتم استروی اکسپورت روسیه ساخته شد، افزود: در این نیروگاه، امن ترین رآکتورهای تحت فشار در نوع خود استفاده می شود و به خاطر اینکه ترکیب هماهنگی از برنامه های روسی و آلمانی دارد، ایمنی آن در جهان شاخص می باشد. از منظر معیارهای ایمنی هسته‌ای، سه سطح نظارت در نیروگاه برق بوشهر برقرار می باشد: نخست، نظارت مستقیم که توسط پیمانکار اصلی اجرا می گردد و شامل یکی از بالاترین سطح ملزومات ایمنی در نوع خود می باشد؛ دوم، نظارت سازمان نظارت ایمنی هسته‌ای ایران، و سوم، استفاده از کمک فنی آژانس در چارچوب پروژه های گسترده همکاری فنی.

تشریح ماموریت های مختلف نظارتی آژانس از نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر، بخش دیگری از صحبت های نماینده دائم کشورمان بود که در این رابطه اظهار داشت: در فوریه و مارس 2020، آژانس یک ماموریت سرویس بازبینی مقرراتی یکپارچه را انجام داد که راضی کننده ارزیابی شد. اعضای هیات اعزامی به این جمع بندی رسیدند که نظام ایمنی هسته‌ای ایران صلاحیت، ظرفیت و توانایی کافی را برای نظارت بر فعالیت های برق هسته‌ای دارد. همچنین قابل ذکر است که از سال 2011، ایران عضو اتحادیه جهانی بهره برداران برق هسته‌ای بوده که از آن زمان تاکنون، نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر و شرکت بهره بردار را برای چندین بار در موقعیت های مختلف از جمله قبل و بعد از راه اندازی، ارزیابی کرده است.

او در ادامه افزود: آژانس یک ماموریت رضایت بخش بازبینی ایمنی عملیاتی را نیز در سال 2018 از نیروگاه بوشهر انجام داد. این ماموریت، عملکردهای خوب نیروگاه را در چندین حوزه شناسایی کرد. همکاری بین آژانس و ایران، یک فرآیند جاری بوده و ماموریت پیگیری نیز قرار است در نوامبر سال جاری جهت ارزیابی اجرای توصیه های ارائه شده، انجام گیرد. این نیز، نشان دهنده سطح دیگری از نهایت شفافیت و تعهد ایران جهت تضمین ایمنی هسته‌ای نیروگاه می باشد.

غریب آبادی در ادامه با اشاره به اینکه ایران متعهد به بهره گیری از درس ها و تجربیات کشورهای دیگر می باشد، افزود:‌ ایران و اتحادیه اروپا در حال همکاری بر اساس پیوست سوم برجام برای ایجاد یک مرکز ایمنی هسته‌ای در ایران می باشند. به‌علاوه، از سال 2017 و با همکاری اتحادیه اروپا، نظام ایمنی هسته‌ای ایران همراه با شرکت بهره بردار در حال انجام یک تست فشار دیگر در نیروگاه می باشند. از طرف دیگر، نظام ایمنی ایران همچنین در حال به روز رسانی مقررات ایمنی هسته‌ای با پشتیبانی دپارتمان همکاری های فنی آژانس و اتحادیه اروپا است.

از آنجا که نماینده عربستان سعودی بر مبنای ملاحظات سیاسی در مورد ایمنی نیروگاه بوشهر، ادعاهایی را مطرح کرد، نماینده دائم کشورمان در پاسخ به وی اظهار داشت: عربستان سعودی به عنوان یک تازه وارد، در حال توسعه و اجرای یک برنامه هسته‌ای غیر شفاف و همچنین اتمام ساخت اولین رآکتور تحقیقاتی خود می باشد که به زودی آماده بارگذاری سوخت هسته‌ای می‌شود. بایستی تاکید شود که مسئولیت اصلی در حوزه ایمنی هسته‌ای با دولت عضو می باشد و این یک کالای وارداتی نیست.

غریب آبادی با اشاره به این که در چند سال گذشته مقامات سعودی در موقعیت های گوناگون به برنامه این پادشاهی جهت ایجاد یک کانال عمیق اشاره کرده اند که از آن طریق شبه جزیره قطر را به جزیره تبدیل می نماید، افزود: گفته می شود که بخشی از این کانال قرار است به عنوان تاسیسات پسماند هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد. لذا، این اقدام سیاسی پادشاهی عربستان، نشان دهنده رفتار غیرمسئولانه این کشور در رابطه با نه تنها مردم و محیط زیست خود، بلکه همچنین ایمنی منطقه و کشورهای همسایه می باشد.

سفیر کشورمان در ادامه گفت: از آنجا که پادشاهی عربستان فهرست شرکای کمک کننده به برنامه احتمالی نیروگاه برق هسته‌ای خود را آماده کرده، باید از آن خواسته شود تا برنامه شفاف و جامع خود در رابطه با ایمنی و پادمان را ارائه کند، و از تامین کنندگان رآکتور برق هسته‌ای نیز خواسته می شود تا تضمین نمایند که بالاترین ملزومات حفاظت محیطی، پادمانی و ایمنی از سوی عربستان انجام گردد.

نماینده دائم کشورمان در پایان نیز گفت: آنچه که در رابطه با نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر توسط این کشور گفته شد، با واقعیت فاصله بسیار زیادی داشته و گمراه کننده می باشد. مشکل زمانی ایجاد می شود که موضوعات فنی، سیاسی می شوند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها