کد خبر: 392842
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ۱۱:۱۵:۳۹
| |

بهروز اسلامی، جامعه شناس:

مسئولان باید هزینه‌های شیوع کرونا را برای مردم کاهش دهند

یک مدرس جامعه شناسی با بیان این‌که شیوع کرونا منجر به تعطیلی کسب و کارها شده و این موضوع می‌تواند تبعات اجتماعی و فرهنگی متعددی داشته باشد، گفت:‌ مسئولان و دست‌اندرکاران کشور باید بیش از هر چیز هزینه‌های شیوع کرونا ویروس را برای مردم کاهش دهند.

مسئولان باید هزینه‌های شیوع کرونا را برای مردم کاهش دهند
کد خبر: 392842
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ۱۱:۱۵:۳۹

اعتمادآنلاین| بهروز اسلامی، جامعه شناس،‌ با بیان این‌که باور عمومی در خصوص شیوع کرونا به دو دسته تقسیم شدند، گفت:‌ یک سری از افراد جامعه آمارهای مطرح شده در مورد شیوع کرونا از سوی مسئولان را باور نداشته و معتقدند شیوع کرونا آن طور که در خبرها گفته می‌شود نیست و به همین دلیل این چالش روز را جدی نگرفتند.

وی با اشاره به این‌که برخی از افراد جامعه نیز با نگرانی شدید معتقدند شیوع و مرگ‌ومیر ویروس کرونا در کشور خیلی بیشتر از آمار اعلامی وزارت بهداشت است، افزود:‌ باور عمومی افراد جامعه در مقابله با شیوع کرونا در حقیقت حاصل اعتماد مردم به مسئولان است که باید بیش از پیش نسبت به این مهم برنامه‌ریزی شود.

این جامعه شناس و مدرس دانشگاه در ادامه ضمن انتقاد به یک سری سیاست‌های ابلاغی برای پیشگیری و مقابله با شیوع کرونا،‌ گفت:‌ عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای کسب درآمد و تنفس اقتصادی اقشار مختلف جامعه، تعطیلی و خانه‌نشینی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا را تحت شعاع قرار داده است.

اسلامی با بیان این‌که اعمال تعطیلی‌ها باید با در نظر گرفتن شرایط کارگران و شاغلین روزمزد و همچنین شرایط اقتصادی قشر ضعیف جامعه برنامه‌ریزی و اجرایی شود، ‌تصریح کرد: بروز این چنین بحران‌هایی یک‌سری چالش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه را نمایان می‌کند و مسئولان امر باید بیش از پیش نسبت به رفع آنها برنامه‌ریزی شود.

وی ضمن انتقاد به عدم تبعیت یک سری دستگاه‌های خدمت‌رسان استان از دستور استاندار مبنی بر عدم قطع آب، ‌برق، ‌گاز و تلفن به دلیل بدهی،‌ گفت: ایجاد بازه سه یا چهار ماهه برای اخذ اقساط تسهیلات از سوی بانک‌ها یکی از پیشنهادات موثر برای مدیریت بحران شیوع کرونا است.

این جامعه‌شناس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ریشه کن کردن کرونا در ایران مستلزم حذف این ویروس در سطح جهانی است، تأکید کرد: به نظر می‌رسد مسئولان و دست‌اندرکاران باید بیش از هر چیز بحث کاهش هزینه‌های شیوع کرونا ویروس را برای مردم در دستور کار خود قرار دهند.

وی در پایان آسیب‌های روحی روانی ناشی از شیوع کرونا را یکی دیگر از چالش‌های کووید 19 دانست و خاطرنشان کرد:‌ جذب مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های مختلف اطلاع رسانی، آموزش شهروندی و تقویت زیرساخت‌های لازم از جمله اقدامات حائز اهمیت است که نقش مهمی در تقویت روانی جامعه نسبت به شیوع کرونا ویروس ایفا می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها