دمشق با تمدید فعالیت کمیته بین‌المللی تحقیق در سوریه مخالفت کرد

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل بار دیگر مخالفت‌ کشورش را با تمدید کمیته بین‌المللی تحقیق و گزارش‌های دور از واقعیت آن اعلام کرد.

دمشق با تمدید فعالیت کمیته بین‌المللی تحقیق در سوریه مخالفت کرد
کد خبر: 392902
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ۱۲:۱۸:۲۶

اعتمادآنلاین| حسام الدین آلا، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی در ژنو طی بیانیه‌ای در جلسه شورای حقوق بشر در ژنو درباره وضعیت حقوق بشر در سوریه تاکید کرد: برخی کشورها به تلاش‌های خود برای اینکه شورای حقوق بشر را با اقداماتی بر خلاف منشور سازمان ملل به یک سکوی حمله سیاسی تبدیل کنند، ادامه می‌دهند و کمیته بین‌المللی تحقیق نیز به اتهام‌زنی‌های دروغین خود که در راستای خدمت به طرف‌هایی است که به دنبال تخریب چهره سوریه و اهانت به آن هستند، ادامه می‌دهد.

حسام الدین آلا در این نشست اظهار کرد: در منشور سازمان ملل بر حل مشکلات حقوق بشر از راه گفتگو و همکاری بین‌المللی با رعایت اصل حاکمیت ملی کشورها، وحدت و تمامیت ارضی آنها و خودداری از دخالت در امور داخلی آنها تاکید شده است، بحث امروز درباره وضعیت کشور سوریه است و این تنها موضوعی است که در هر دوره از نشست‌های شورای حقوق بشر مورد بررسی قرار می‌گیرد و روشن‌ترین نمونه سیاسی شدن بیش از حد فعالیت شورا است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل افزود: کمیته بین‌المللی تحقیق که شورا آن را در سال 2011 تاسیس کرد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و برای تمدید یک سال دیگر دوره فعالیت خود آماده می‌شود تا جایگاه خود را در اتهام‌زنی های دروغین و بی‌اساس در راستای خدمت به طرف‌هایی که برای تخریب چهره سوریه و اهانت به آن تلاش می‌کنند، حفظ کند و به رویکرد اشتباه و دور از واقعیت خود و نیز نادیده گرفتن حمله ترکیه و آمریکا به سوریه و اشغال غیرقانونی بخشی از خاک این کشور و سرقت منابع نفتی و اقتصادی آن و نیز خطرات حضور گروهک‌های تروریستی که مرتکب جنایاتی در حق ساکنان منطقه می‌شوند، ادامه دهد و مساله‌ای که باید محکوم شود اینکه این کمیته گروهک‌های یاد شده را که شامل هزاران تروریست خارجی هستند، مخالفان مسلح می‌خواند.

او در ادامه با تاکید بر اینکه عملیات نظامی در ادلب و در تمامی خاک سوریه در راستای عمل به تعهدات بین‌المللی سوریه در مبارزه با تروریسم و همسو با تعهدات ملی آن در دفاع از مردم و وحدت و تمامیت این کشور انجام می‌شوند، گفت: سوریه به حمایت از شهروندان خود در برابر جنایات تروریستی و نیز دفاع از خاک خود در برابر حملات و اشغالگری ترکیه و آمریکا ادامه می‌دهد.

این مسؤول سوری افزود: عملیات‌های اخیر نیروهای مسلح سوریه در رهاسازی میلیون‌ها تن از ساکنان شهر حلب از حملات راکتی بی هدف که در طول سال‌های گذشته موجب کشته و زخمی شدن هزاران تن شده و نیز رفع مشکلات انسانی آنها با راه‌اندازی دوباره فرودگاه شهر و بازگشایی اتوبان‌ها نقش بسزایی داشته‌اند.

او در ادامه گفت: دولت سوریه در عملیات‌های نظامی اخیر خود گذرگاه‌های انسانی را بازگشایی کرده و از غیرنظامیان برای استفاده از آنها دعوت کرد اما تهدیدهای جبهه النصره و حملات آن به گذرگاه‌ها و راه‌های منتهی به آنها ساکنان این مناطق را مجبور کرد به سمت مرزهای ترکیه حرکت کنند.

آلا در ادامه توضیح داد: پس از آزادسازی مناطق گسترده‌ای از استان‌های حلب، ادلب و حماه، از سرگیری زندگی عادی در این مناطق و بازسازی زیرساخت‌ها و مراکز خدماتی برای بازگشت ساکنان اولویت ما شده است.

آلا افزود: 19 هزار تن از ساکنان اردوگاه الرکبان به لطف امکانات و اقداماتی که دمشق در پیش گرفته بازگشته‌اند و سازمان ملل نیز بازگشت آنها به شهرها و روستاهایشان و باقی نماندن هیچ یک از آنها در مراکز اسکان بر خلاف ادعای کمیته تحقیق را تایید کرد. دولت سوریه موافقت خود را با انتقال کمک‌های بشردوستانه پزشکی از خطوط درگیری به شرط آنکه به دست غیرنظامیان نیازمند برسند، به هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل اعلام کرده و اجازه داد کمک‌های پزشکی که در گذرگاه الیعربیه متوقف شده بودند، با هماهنگی دمشق و همکاری سازمان ملل از فرودگاه قامشلی توزیع شوند، این واقعیات همانند همیشه در گزارش‌های کمیته تحقیق ذکر نشدند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در ادامه گفت: بار دیگر مخالفت خود را با تمدید دوره فعالیت کمیته بین‌المللی تحقیق و گزارش‌های دور از واقعیت آن، اتهام‌زنی‌ها و نتایج متناقض تحقیقات و عملکرد به دور از استانداردهای حرفه‌ای و استانداردهای دوگانه آن اعلام می‌کنیم، این در حالی است که اعضای این کمیته از حمله ترکیه دفاع کرده و اقدامات ناقض و جرایم آن در ادلب، عفرین، جرابلس، الباب، راس العین، قامشلی و دیگر مناطق را توجیه کرده و از اعلام مسؤولیت آشکار ترکیه در جنایات جنگی نیروهای مسلح و مزدوران این کشور فرار می‌کنند. در حالی که این اقدام مطابق با سیاست‌ها و اولویت‌های ترکیه در مناطق مختلف سوریه بوده و در خاک لیبی نیز در واقع به منزله دستکاری در قوانین و به بازی گرفتن آنهاست.

آلا گفت: سوریه بر این باور است که توقف مشکلات انسانی در این کشور نیازمند توقف دورویی‌ها، سیاسی‌کاری‌ها، حمایت از تروریسم و تحمیل شروط سیاسی برای حل مساله و نیز ایجاد شرایطی مناسب برای بازگشت مهاجران سوری به خانه‌هایشان است و ایجاد چنین شرایطی با برقراری امنیت و آرامش برای غیرنظامیان ممکن خواهد بود نه با توهم ایجاد مناطق امن که اردوغان سعی دارد در راستای بلندپروازی‌های خود آنها را ترویج دهد.

این مسؤول سوری در پایان گفت: ظالمانه‌ترین مشکلات انسانی تروریسم اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا و اقدامات ظالمانه و یک‌جانبه آنها در محروم کردن سوری‌ها از سوخت برای گرما، داروهای حیاتی و شیر خشک کودکان همزمان با سرقت منابع نفتی سوریه به دست آمریکا است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها