عبدالکریم حسین‌زاده، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس مطرح کرد:

نامه به وزیر بهداشت درخصوص رسیدگی به وضعیت مرخصی زندانیان سیاسی/ بخشنامه قوه قضائیه باید اصلاح شود

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس از نامه به وزیر بهداشت درخصوص رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی خبر داد.

نامه به وزیر بهداشت درخصوص رسیدگی به وضعیت مرخصی زندانیان سیاسی/ بخشنامه قوه قضائیه باید اصلاح شود
کد خبر: 393060
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ۱۷:۰۶:۰۱

اعتمادآنلاین| عبدالکریم حسین‌زاده، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس، درباره وضعیت مرخصی به زندانیان سیاسی در پی شیوع بیماری کرونا، گفت: روز گذشته به اتفاق یکسری از همکاران با وزیر بهداشت مکاتبه‌ای داشتیم که زندانیان مخصوصا زندانیان سیاسی شرایطی برای‌شان به وجود بیاید که در این برهه زمانی با شیوع بیماری کرونا از مرخصی استفاده کنند تا این شرایط پشت سر گذاشته شود.

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به این دلیل از وزیر بهداشت چنین درخواستی شد تا در آینده هزینه‌های سیاسی و اجتماعی را متقبل نشویم.

وی ادامه داد: معتقدم تجمع در اماکن به صورت خوابگاهی می‌تواند باعث آلودگی بیشتری شود و سرعت شیوع را افرایش دهد برای همین روز گذشته از وزیر بهداشت درخواست داشتیم باتوجه به بخشنامه آقای رئیسی به افرادی که احتمال مبتلا شدن‌شان زیاد است مرخصی داده شود و در همین خصوص با قوه قضائیه وارد مذاکره شوند.

حسین‌زاده درباره این‌که بخش‌نامه رئیس قوه قضائیه برای آن دسته از زندانیان امنیتی است که حکم آنان تا 5 است و بالاتر از آن نمی‌توانند از این مرخصی استفاده کنند، بیان کرد: معتقدم این بیماری سن و سال نمی‌شناسد برای این موضوع نباید تبصره گذاشت و معتقدم قوه قضائیه باید برای این بخشنامه اصلاحیه‌ای در نظر بگیرد و در اعطای مرخصی به این دسته از افراد مساعدت حداکثری داشته باشد.

به گزارش ایلنا، متن نامه نمایندگان به وزیر بهداشت به شرح زیر است:

«جناب آقای نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

پیرو تصمیمات ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در خصوص امکان مرخصی زندانیان، ریاست محترم قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای بر ضرورت اقدام مجدانه و عاجل در خصوص زندانیان جهت مقابله با ویروس کرونا تأکید کردند.

همچنین همان طور که مستحضرید زندانیان، زندگی نزدیک به یکدیگر دارند و به نسبت از امکانات بهداشتی و درمانی لازم بی‌بهره‌اند که ظن به شیوع آنان به بیماری‌های واگیردار را افزایش می‌دهد و نیز بر میزان دغدغه‌مندی و مطالبات اجتماعی در خصوص سلامت زندانیان افزوده است.

این نگرانی‌ها مطالبات به حق اجتماعی، انسانی، اخلاقی و قانونی است که می‌بایست توسط مقامات ذی‌صلاح پیگیری شده و در خصوص اقدامات شفاف‌سازی صورت گیرد تا سلامت جسمی و خصوصا امنیت روانی زندانیان و خانواده‌شان در معرض خطر قرار نگیرد.

لذا از محضر جنابعالی مساعدت ویژه و انجام مکاتبات با ریاست محترم قوه قضاییه به منظور اعطای آزادی یا حتی‌الامکان مرخصی به زندانیان و تجهیز وسایل و کادر درمانی زندان تا پایان دوره بحران مربوط به شیوع ویروس کرونا با محوریت زندانیان زن، مادران و زندانیان محیط زیستی مورد استدعاست.»

همچنین در ابتدای این نامه ذکر شده که به پیوست نامه خانواده‌های زندانیان محیط زیست به استحضار می‌رسد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها