کد خبر: 393134
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۱ ۰۹:۲۳:۱۳
| |

آیا دولت الکترونیک کمک رسان مقابله با کرونا است؟

اگرچه دولت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، رسما دستور قرنطینه را نداده، اما پیام های وزارت بهداشت در اخبار و فضای مجازی حکایت از آن دارد تا مردم به صورت خودجوش و در تا امکان از خانه های خود خارج نشوند و برای قطع زنجیره انتقال این ویروس، خود را قرنطینه خانگی کنند، اما در این بین هستند افرادی که بنا بر اقتضاعات کاری و ... ناچار به خروج از منزل هستند.

آیا دولت الکترونیک کمک رسان مقابله با کرونا است؟
کد خبر: 393134
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۱ ۰۹:۲۳:۱۳

اعتمادآنلاین| باوجودی که طی چند سال گذشته تاکید برنامه ریزان کشور بر دولت الکترونیک و استفاده از زیرساخت های آن بوده و در این سال ها عنوان شد که ادارات و سازمان های مختلف زیرساخت های خود را برای کاهش مراجعات حضوری ایجاد کرده اند، اما امروز در حالیکه کشور در شرایط مقابله با ویروس کرونا قرار دارد، شاهدیم، نه تنها ادارات با کاهش مراجعات حضوری مردم مواجه نیستند، بلکه اکنون در روزهای پایانی سال، ادارات و سازمان های مختلف کشور و به خصوص استان اصفهان روزهای شلوغی را می گذرانند.

اگرچه در هفته نخست شیوع کرونا در کشور، برخی استان ها از جمله اصفهان، طی روزهایی، ساعات حضور کارمندان در ادارات و دستگاه های دولتی را به چهار ساعت کاهش دادند، اما با وجود افزایش مبتلایان به کرونا در کشور و شدت شیوع این ویروس در برخی استان ها به خصوص اصفهان، روز جمعه هفته گذشته در اطلاعیه ای به نقل از معاون توسعه مدیریت وزارت کشور، اعلام شد که براساس مصوبه لازم الاجرای ستاد ملی مبارزه با کرونا، ساعات کار همه ادارات و دستگاه های اجرایی سراسر کشور از شنبه 17 اسفندماه برابر روال عادی تعیین و همه دستگاه‌ها، موظف شدند برابر روال عادی و مطابق برنامه قانونی قبلی به خدمت رسانی به مردم و مراجعین اهتمام کنند. همچنین عنوان شد که برابر تمهیدات پیش‌بینی شده و اولویت‌های ابلاغی به دستگاه ها، امکان استفاده از مرخصی استحقاقی و دورکاری برای کارکنان، در چارچوب مقررات قانونی تسهیل خواهد شد.

از سوی دیگر از ابتدای هفته جاری تاکنون، متاسفانه به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی و بی توجهی برخی مردم برای ماندن در خانه و خارج نشدن از منزل به غیر از مواقع بسیار ضروری، متاسفانه شاهد افزایش تردد در سطح شهر همانند گذشته هستیم، اگرچه مسئولان شهری معتقدند میزان تردد شهری کاهش داشته، اما همواره دیده می شود مردم بدون توجه به توصیه های وزارت بهداشت برای قرنطینه خودجوش خانگی، بر انجام کارهای اداری خود آن هم به صورت حضوری تاکید دارند.

همچنین برخی شهروندان تاکید دارند که اگر مراجعه حضوری به دستگاه مورد نظر را نداشته باشیم، کار خود را نمی توانیم انجام بدهیم و ناچار به مراجعه حضوری داریم، در حالیکه این روزها بسیاری از دستگاه های خدمات رسان و ادارات همچون پست، مخابرات، آب، برق، گاز، شهرداری، راهداری، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و ....در پیام هایی که به شیوه های مختلف اطلاع رسانی شده بر تشکیل میز خدمت مجموعه خود و مراجعه نکردن حضوری مردم تاکید دارند.

البته مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان پیشتر اعلام کرد که با توجه به شیوع ویروس کرونا و جهت کاهش ارتباطات چهره به چهره بین افراد و جلوگیری از خطرات احتمالی برای ارباب رجوع و کارکنان، اداره فناوری ارتباطات و اطلاعات این اداره کل اقدام به طراحی و پیاده سازی امکانات جدیدی در میز خدمت الکترونیک کرده است.

به گفته علیرضا قاری قرآن، ارباب رجوع می‌تواند با مراجعه به سایت این اداره کل و لینک در بخش میز خدمت از قسمت مشاهده خدمات، تمام خدمات ارائه شده را به تفکیک معاونت‌ها و نوع خدمات درخواستی، به صورت الکترونیک انجام و پیگیری می‌کند.

همچنین رئیس اداره خدمات پس از فروش تلفن ثابت شرکت مخابرات منطقه اصفهان اعلام کرد که در پی شیوع ویروس کرونا مشتریان این شرکت با مراجعه به سایت اینترنتی شرکت مخابرات ایران به آدرس(www.tci.ir) علاوه بر دریافت و پرداخت صورتحساب تلفن ثابت می توانند از سایر خدمات آن مانند ثبت نام تلفن، ثبت نام اینترنت و ... استفاده کنند.

به گفته مسیح محمدی، استفاده از خدمات غیرحضوری مخابرات منطقه اصفهان در جهت کاهش تردد جهت مقابله با شیوع کرونا، مشتریان می توانند از درگاه‌های تلفنی تمام خدمات مورد نظر خود را به صورت غیرحضوری دریافت کنند.

از سوی دیگر رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به اقدامات این سازمان برای کاهش مراجعات حضوری در پی شیوع ویروس کرونا، گفت: متاسفانه اقدامات یاد شده با همکاری مهندسین و مراجعان همراه نشده و همچنان شاهد حجم بالایی از مراجعات بدون رعایت مسائل بهداشت فردی در واحدهای گوناگون هستیم که در صورت ادامه روند مراجعات حضوری، ازدحام جمعیت در سازمان و رعایت نکردن نکات پیشگیری از شیوع بیماری، با توجه به اولویت سلامت اعضای و پرسنل ناچار به تعطیلی و ارائه نکردن خدمات تا بعد از تعطیلات نوروزی خواهد بود.

از سوی دیگر مسئول روابط عمومی یکی از ادارات خدمات رسان اصفهان، گفت: اگرچه اقدامات پیشگیرانه‌ای در این مجموعه انجام می دهیم و حتی میز خدمت این اداره پیشتر از شیوع کرونا راه اندازی شده بود، اما مراجعان ما در روزهای پایانی سال نه تنها کم نشده، بلکه بیشتر هم شده است و افراد تمایلی به دریافت خدمات خود به صورت غیرحضوری ندارند و تصور می کنند با مراجعه حضوری راحتتر به هدف خود دست پیدا می کنند.

همچنین در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار که 13 اسفندماه برگزار شد، بانک مرکزی اعلام کرد که «این شورا درباره نحوه مساعدت بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکارهایی که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا دچار کاهش درآمد و مشکلات مالی شده‌اند، تصمیم‌گیری کرده است. به این صورت که اقساط تسهیلات آنها و نیز اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه کلیه اشخاص، طی ماه‌های اسفند 1398 و فروردین و اردیبهشت 1399 بدون وضع هرگونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آنها منتقل شود.» با این وجود گویا برخی مشاغل آزاد و معاملات، مشمول این مصوبه نبوده و افراد برای برگشت نخوردن چک های بانکی خود ناچار به مراجعه حضوری به شعب بانکی هستند.

مرد جوانی که به گفته خودش برای تامین هزینه خرید خانه خود، ناچار به گرفتن وام از بانک است، این روزها در اوج شیوع ویروس کرونا دائم برای انجام امور اداری اخذ وام، چندین مرتبه به بانک مراجعه کرده است.

او می گوید: نه تنها نگران خود از این گرفتن این ویروس هستم، بلکه کارمند بانک تاکید کرد که حضور ضامن در بانک الزامی است و حاضر نشد فرم ها از راه دور پر شود.

خانم جوانی هم می گوید: برای پاس کردن چک خانه خود ناچار به حضور در بانک شدم و گویا ما نیز مشمول مصوبه جدید بانک مرکزی نیستیم، در حالیکه نگران ویروس کرونا هستم.

مدیر یکی از شعب بانک های اصفهان می گوید: برای جلوگیری از برخی مشکلات ناچار به حضور افراد و چک کردن کارت شناسایی آنها در بانک هستیم. البته در مراجعات حضوری مردم به بانک ها، تمام کارمندان نیز در خطر ویروس کرونا قرار دارند، اما قوانین سیستم بانکی سختگیری های خاص خود را دارد.

مدیر یکی دیگر از شعب بانکی اصفهان نیز می گوید: بانک ها در روزهای پایانی سال همیشه شلوغ ترین و پرکارترین روزهای خود را می گذارند و در پی شیوع کرونا در کشور، سیستم بانکی تنها برای کارمندانی که دچار بیماری خاصی از نوع نقص ایمنی هستند، استثنائاتی برای مرخصی در نظر گرفته که آن هم باید از سوی پزشک معالج و همچنین پزشک معتمد بانک مورد تایید قرار گیرد. با این وجود کارمندان بانک ها به دلیل ارتباط مستقیم با پول و مردم، شاید بیشتر در معرض ویروس کرونا هستند.

کارمند یکی دیگر از دستگاه های خدمت رسان نیز در خصوص اینکه آیا میز خدمت این دستگاه راه اندازی شده یا خیر، می گوید: متاسفانه مردم همچنان اصرار به مراجعه حضوری برای دریافت خدمت خود دارند، در حالیکه حتی پیش از ویروس کرونا، میز خدمت این اداره بر پرتال آن قرار گرفته بود، اما گویا مردم هنوز فرهنگ استفاده از میز خدمت ادارات، را ندارند.

او می گوید: حدود 10 روز به پایان سال باقی مانده و مردم بدون توجه به ویروس کرونا، به صورت حضوری به این اداره مراجعه می کنند، البته پیش از ورود به اداره از آنها تست تب گرفته و سعی می شود موارد بهداشتی رعایت شود، با این وجود و بنابر اخبار رسمی این روزها آمار مبتلایان به ویروس کرونا بیشتر شده و افراد می توانند از طریق میز خدمت ادارات و حتی در منزل خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند، اما گویا اعتماد ندارند.

کارمند دیگری می گوید: پیش از ورود افراد به اداره، از آنها تست تب گرفته می شود، اما در این مراجعات افراد بدون ماسک و دستکش حضور دارند و کارمندان در معرض ویروس کرونا هستند.

او در مورد اینکه آیا امکان دورکاری فعالیت کارمندان با وجود تشکیل میز خدمت وجود ندارد؟ می گوید: چنین دستورالعملی به این اداره ابلاغ نشده البته شنیده ایم کارمندان برخی ادارات طی هماهنگی با وزارتخانه خود به صورت شیفتی حضور دارند، البته دستگاه ما چنین دستوری را ابلاغ نکرده است.

کارمند یکی دیگر از دستگاه های عمومی اصفهان، می گوید: حجم امور کاری و مراجعات مردم در روزهای پایانی سال همچنان بسیار بالا است و حتی کرونا موجب کاهش مراجعات آنها نشده است، از سوی دیگر با وجودی که شخصا همچنان مرخصی دارم، اما امکان دریافت مرخصی در ایام شلوغ سال را ندارم.

اگرچه مسئولان وزارت بهداشت همواره بر رعایت نکات بهداشتی و خارج نشدن مردم از منزل به غیر از موارد ضروری برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تاکید دارند، اما اصرار مردم بر انجام امورات اداری خود در روزهای پایانی سال و یا به گفته خودشان تاکید برخی بخش ها بر این مراجعات، ناچار به خروج از منزل هستند، اما به نظر می رسد با توجه به تبعات این ویروس بر اقتصاد کشور، شاید به تعویق انداختن برخی امور و یا انجام آن به صورت دورکار در کنترل این ویروس بسیار کارساز باشد، از سوی دیگر شیوع کرونا در ایران، به واضح نشان داد که اگر مقدمات پیاده سازی دولت الکترونیک و فرهنگ سازی استفاده آن، پیش از این در کشور انجام شده بود، این روزها شاهد کاهش مراجعات حضوری مردم و حتی کارمندان ادارات و دستگاه های مختلف بودیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها