کرونا بعضی بنگاه‌های مسکن را هم تعطیل کرد

افت شدید عرضه و تقاضا ناشی از شیوع ویروس کرونا به صفر شدن تعداد معاملات مسکن در بعضی دفاتر املاک منجر شده است؛ به طوری که این بنگاه‌ها فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

کرونا بعضی بنگاه‌های مسکن را هم تعطیل کرد
کد خبر: 393174
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۱ ۱۰:۲۳:۳۳

اعتمادآنلاین| این روزها بازار فعالیتهای خدماتی از جمله بازار مسکن دچار کسادی شدیدی شده است. متاثر از شیوع ویروس کرونا دست‌کم 70 درصد واحدهای عرضه شده بازار مسکن شهر تهران که دارای سکنه هستند از این بخش خارج شده‌اند؛ چرا که خریداران و فروشندگان از مواجهه با یکدیگر امتناع می کنند.

مالکان حدود 30 درصد از واحدها نیز که خالی هستند به دلیل نا اطمینانی و عدم قطعیت شرایط موجود و نبود چشم انداز روشن درباره زمان اتمام بیماری کرونا فروش را به آینده موکول کرده‌اند.

دسته دیگر فروشندگان این نوع واحدها که عمدتاً سرمایه گذاران و دلالان هستند در روزهای اخیر قیمت ها را بالا برده اند تا به زعم خود بر انتظارات تورمی غلبه کنند. همین مسئله به عقبگرد اندک متقاضیان از بازار منجر شده است.

مجموعه این عوامل به رکود مطلق در بازار ملک انجامیده و فعالان حوزه املاک می گویند که هیچ نوع قراردادی اعم از فروش و اجاره به امضا نمی رسد. نکته دیگر اینکه آگهی‌های فروش خانه در فضای مجازی نیز به طور چشمگیری افت کرده و حتی بازدید آگهی ها به یک پنجم ماه قبل رسیده است.

اما در شرایطی که تصور می شد با ایجاد رکود در بازار ملک شاهد افت قیمت ها باشیم این اتفاق نیفتاده و حتی برخی فروشندگان نرخ ها را بالا برده‌اند که هیچ توجیه منطقی و اقتصادی ندارد؛ چرا که تورم معناداری در بازار ملک ایجاد نشده است. هرچند کاهش محسوسی نیز در قیمت‌های پیشنهادی مشاهده نمی‌شود.

کارشناسان انتظار دارند رشد قیمت اسمی و کذایی در معدود واحدهای آماده فروش نیز به تدریج از اردیبهشت ماه سال آینده فروکش کند و در صورت از بین رفتن بیماری کرونا بازار ملک به تدریج خود را بازیابی کند. بنابراین به نظر می‌رسد رکود در بخش مسکن دست‌کم تا بیرون رفتن این ویروس ناخوانده از کشور ادامه خواهد داشت.

یکی از کارشناسان دفاتر املاک که حوزه فعالیت او در مرکز تهران است درباره اوضاع این روزهای بازار ملک به ایسنا گفت: مشتری در بازار شب عید هست فروشنده هم هست اما اتفاقی که افتاده این است که قراردادها امضا نمی شود. یعنی یک تقاضای نهفته در بازار وجود دارد که معاملات خود را به حالت تعلیق درآورده است.

وی ادامه داد: بعضی خریداران طبیعتاً انتظار دارند در شرایط موجود قیمت ها پایین بیاید. از طرف دیگر سازندگان با توجه به تورمی که بعد از تغییر قیمت بنزین در بخش مصالح ساختمانی ایجاد شد نه تنها از پایین آوردن قیمت خودداری می کنند بلکه بعضاً نرخ ها را بالا برده اند.

به گفته این فعال بازار مسکن، از حدود دو ماه قبل تاکنون قیمت ها به طور تقریبی 5 تا 10 درصد افزایش پیدا کرده که برای بازار شب عید طبیعی است. حالا باید منتظر بمانیم ببینیم تکلیف ویروس کرونا چه میشود تا در صورت تحقق این موضوع شاهد ثبات قیمتی در بازار ملک باشیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها