کد خبر: 393304
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۲ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ماجرای تغییر رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا چه بود؟+ فیلم

عده بسیاری معتقدند وزارت بهداشت به عنوان ستاد فرماندهی مقابله با کرونا نباید درگیر مسائل سیاسی و اجرایی کشور باشد، بلکه باید بر از بین بردن شیوع بیماری کرونا تمرکز کند.

حجم ویدیو: 1.93M | مدت زمان ویدیو: 00:01:00 دانلود ویدیو
کد خبر: 393304
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۲ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری- حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، به پیگیری‌ها برای ریاستش بر ستاد ملی کرونا و کنایه‌ها به حضور کمرنگش واکنش نشان داد.

به گزارش اعتمادآنلاین، در روزهای گذشته مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس خبر از نامه لاریجانی به رهبر انقلاب برای بر عهده گرفتن ریاست ستاد کرونا داده است و تعدادی از نمایندگان مجلس هم در نامه‌ای از روحانی خواسته‌اند خود مدیریت را در دست گیرد.

گفته می‌شود ناهماهنگی‌های موجود در کشور برای اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و ضعف مدیریتی مجموعه وزارت بهداشت موجب شده برخی از مسئولان کشور خواستار ریاست شخص رئیس‌جمهور بر این ستاد شوند.

علاوه بر این عده بسیاری معتقدند وزارت بهداشت به عنوان ستاد فرماندهی مقابله با کرونا نباید درگیر مسائل سیاسی و اجرایی کشور باشد بلکه باید بر از بین بردن شیوع بیماری کرونا تمرکز کند.

اما صحبت‌های روحانی در سخنرانی روز چهارشنبه 21 اسفند نشان‌دهنده آن بود که نظر متفاوتی نسبت به ریاست بر این ستاد دارد و همچنان معتقد است بهترین فرد برای ریاست بر ستاد ملی مقابله با کرونا سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان است و خود باید از راه دور با واسطه در جریان مسائل قرار گیرد.

هر هفته جلسه می‌گذارم

روحانی در واکنش به این صحبت‌ها در نشست هیات‌دولت گفت: «بعضی از دوستان نامه نوشتند، بعضی از نمایندگان محترم مجلس و دیگران، که من ریاست ستاد را بر عهده داشته باشم؛ دوستان بدانند حداقل هفته‌ای یک جلسه ستاد با ریاست و مدیریت خود من تشکیل می‌شود؛ در هفته‌ای که الان رو به پایان است، از شنبه جلسه گذاشته بودیم و هفته آینده هم جلسه داریم. در ایام تعطیلات عید هم باز جلسه خواهیم داشت. خود من جلسات را هفته‌ای یک بار می‌گذارم؛ اگر مشکلی داشتم، معاون اول می‌گذارد و جلسات ستاد ملی به ریاست خود آقای دکتر نمکی به طور منظم در هفته هر چند بار لازم باشد برگزار می‌شود.» ( بیشتر بخوانیم )

مسئولیت ریاست مقابله با کرونا از دوش وزارت بهداشت برداشته شود

پیش از این مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، در نشست خبری سه‌شنبه شب از نامه‌نگاری علی لاریجانی‌ رئیس مجلس درباره ریاست ستاد بحران با دفتر رهبر انقلاب خبر داده بود. او در این باره گفته بود: «رئیس مجلس نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند، محتوای نامه تا جایی که خبر دارم برای این بود که مسئولیت ریاست مقابله با کرونا را از دوش وزارت بهداشت بردارند و بر عهده دولت بگذارند، در جلسه مذکور هم پیشنهاد این بود که ریاست ستاد به معاون اول رئیس‌جمهور یا فردی دیگر واگذار شود.»

پزشکیان در ادامه درباره نتیجه این نامه‌نگاری توضیح داده: «آن‌طور که شنیدم رهبری (در پاسخ این نامه) نوشته‌اند که رئیس‌جمهور باید خودشان مسئولیت را بر عهده بگیرند و عملیات مقابله با این بیماری را راهبری کنند.»

پزشکیان همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه ریاست این ستاد نباید با وزیر بهداشت باشد عنوان کرده: «ما نباید بگذاریم روند بیماری به پیک خود برسد، باید رئیس دولت در صحنه باشد نه اینکه یک وزیر گیر این باشد که پول پیدا کند، ماسک بگیرد یا نگیرد، دارو بخرد یا نخرد!» ( بیشتر بخوانیم )

مقصود از نامه، مصوبات شورای عالی امنیت ملی در موضوع مقابله با کرونا بود

صحبت‌های پزشکیان درباره نامه به رهبری البته حاشیه‌هایی در پی داشت. در حالی که برخی رسانه‌ها بعد از این خبر اعلام کردند رهبری ریاست ستاد ملی کرونا را به رئیس‌جمهوری سپرده است، پزشکیان خود این موضوع را تکذیب کرد و آن را برداشت اشتباه رسانه‌ها خواند.

پزشکیان درباره این موضوع گفت: «مقصود از این نامه، مصوبات شورای عالی امنیت ملی در موضوع مقابله با کرونا بود، اما بیان و انتقال مطلب به گونه‌ای دیگر صورت گرفت و به شکلی دیگر منعکس شد.» ( بیشتر بخوانیم )

جلسه ستاد مقابله با کرونا در عالی‌ترین سطح باید هر روز برگزار شود

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، هم تلویحاً از صحبت‌های رئیس‌جمهوری انتقاد کرد. او در جلسه ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: «‌اختیاراتی که شورای عالی امنیت ملی با تنفیذ رهبرمعظم انقلاب برای مدیریت و کنترل بیماری کرونا به مسئولان اجرایی داده اتمام حجت است. اختیارات لازم داده شده، همه دستگاه‌ها به کمک دستگاه بهداشت و درمان کشور بشتابند.»

رئیسی تاکید کرد: «در صورت نیاز جلسه ستاد مقابله با کرونا در عالی‌ترین سطح باید هر روز برگزار شود نه هفته‌ای یک بار.» ( بیشتر بخوانیم )

درخواست نمایندگان مجلس برای ریاست‌ روحانی بر ستاد مقابله با کرونا

همچنین محمدابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، روز شنبه 17 اسفندماه از نامه اعضای کمیسیون متبوعش به رئیس‌جمهوری خبر داده بود. او به تسنیم گفته است: «اعضای کمیسیون درخواست دارند که مدیریت و اداره ستاد مقابله با کرونا به عنوان زیرمجموعه شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهور است منتقل شود.»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرده: «این درخواست برای اینکه مصوبات ستاد مقابله با کرونا برای همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه لازم‌الاجرا باشد و همچنین برای اینکه آسیب‌های ناشی از این ویروس کاهش یابد مطرح شده است.»

به هر حال باید دید با توجه به مشکلات عدیده‌ای که با شیوع کرونا در کشور پیش آمده و با وجود درخواست‌ها و انتقاداتی که نسبت به ریاست وزیر بهداشت بر ستاد کرونا مطرح می‌شود بالاخره حسن روحانی تصمیم به تغییر ریاست این ستاد یا بر عهده گرفتن مسئولیت آن خواهد گرفت؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها