کد خبر: 393476
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۲ ۱۰:۲۷:۵۹
| |

«بلو اوریجین» از موتور و دماغه موشک جدید خود رونمایی کرد

شرکت فضایی خصوصی "بلو اوریجین" متعلق به "جف بزوس" ثروتمندترین فرد دنیا برای نخستین بار از موتور و دماغه موشک قابل استفاده مجدد خود موسوم به "نیو گلن" رونمایی کرد تا به طور رسمی یک رقیب برای موشک "فالکون هوی" متعلق به شرکت فضایی اسپیس‌ایکس اعلام وجود کند.

«بلو اوریجین» از موتور و دماغه موشک جدید خود رونمایی کرد
کد خبر: 393476
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۲ ۱۰:۲۷:۵۹

اعتمادآنلاین| در اواخر سال 2018 نیروی هوایی ایالات متحده 500 میلیون دلار برای ساخت موشک "نیو گلن"(New Glenn) با قابلیت استفاده مجدد از پیشران اصلی و عملکردی مشابه با موشک "فالکون هوی"(Falcon Heavy) متعلق به شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) اعطا کرد.

از آن زمان تاکنون دیگر اخبار چندانی از مراحل ساخت این موشک نشنیدیم، اما اکنون "بلو اوریجین"(Blue Origin) چند پیشرفت و بروزرسانی در زمینه توسعه این موشک را از جمله اندازه بزرگ این موشک جدید و نحوه کار موتورهای پیشران فوقانی را به اشتراک گذاشته است.

دماغه مخروطی موشک "نیو گلن" بسیار بزرگ است. در واقع آنقدر بزرگ است که می‌تواند کل موشک "نیو شپرد" را درون خود جا دهد.

"جارت جونز" مدیر اجرایی ساخت این موشک گفت: اندازه آن طوری طراحی شده است که تقریباً 50 درصد بیشتر از رقیب بعدی خود جا برای حمل محموله داشته باشد. دماغه "نیو گلن" با 7 متر ارتفاع، بزرگترین دماغه یکپارچه کامپوزیتی است که تاکنون ساخته شده است.

از آنجا که دماغه این موشک، بسیار بزرگ است، مشتریان "بلو اوریجین" می‌توانند انواع جدیدی از محموله‌ها را سفارش دهند که شامل ماهواره‌های در دسته‌های تجاری، دولتی و امنیت ملی است که همگی می‌توانند با این موشک پرتاب شوند.

"بلو اوریجین" همچنین از موتورهای پیشران فوقانی موسوم به "BE-3U" که در غرب تگزاس مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، رونمایی و خاطرنشان کرد: این موتور از طراحی "چرخه انبساط" استفاده می‌کند که از موتورهای دیگر ساده‌تر است، زیرا گرمای مورد نیاز توربین‌ها از محفظه احتراق اصلی تولید می‌شود.

این شرکت در حال حاضر بررسی انتقادی این موتور را تکمیل کرده است و اکنون در حال ساخت سخت افزار آن است.

"بلو اوریجین" همچنین موتورهای اصلی و مرحله دوم موسوم به "BE-4" را با موفقیت آزمایش کرده است، هرچند هنوز تا اولین پرواز آن راه زیادی باقی مانده است.

"نیو گلن" پیشران اصلی خود را شبیه به موشک‌های "فالکون" اسپیس‌ایکس، روی زمین و قایق فرود خواهد آورد، اما ظاهراً از سطوح آیرودینامیکی استفاده می‌کند تا نیاز به اشتعال موتور را در طول فرود برطرف کند.

این موشک برای رقابت با موشک "فالکون هوی" و تصاحب قراردادهای بزرگ پرتاب فضایی ساخته شده است.

سرانجام "بلو اوریجین" یک موشک بزرگتر به نام "نیو آرمسترانگ"(New Armstrong) خواهد ساخت تا بتواند با موشک "استارشیپ"(Starship) متعلق به اسپیس‌ایکس و موشک "SLS" متعلق به ناسا رقابت کند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها