کد خبر: 393559
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۲ ۱۲:۵۱:۱۳
| |

دبیرکل جمعیت هلال احمر

2400 تخت نقاهتگاه برای بهبودیافتگان کرونا ایجاد شد

دبیرکل جمعیت هلال احمر اقدامات، قعالیت‌ها و برنامه‌های این جمعیت برای مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا را تشریح کرد.

2400 تخت نقاهتگاه برای بهبودیافتگان کرونا ایجاد شد
کد خبر: 393559
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۲ ۱۲:۵۱:۱۳

اعتمادآنلاین| محمودرضا پیروی گفت: جمعیت هلال احمر با نگاه به چرخه مدیریت بحران شامل مراحل پیشگیری، پاسخ و بازتوانی در مواقع قبل، حین و پس از بحران توانست با تهیه اینفوگرافیک ها و کلیپ های آموزشی، فعالیت های مهم و ارزشمندی در مرحله پیشگیری از بحران شیوع کرونا داشته باشد.

وی افزود: با شناسایی اولین موارد مبتلا به ویروس کرونا در کشور، پست های غربالگری جمعیت هلال احمر در مبادی ورودی شهرها برپا شد که با تب سنجی مسافران، افراد مشکوک به بیماری به پست های پزشکی مستقر در مبادی ورودی و سپس بیمارستان ها معرفی می شوند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر تاکید کرد: اقدام دیگر هلال احمر، پیشگیری از شیوع کرونا در مناطق کم برخوردار و با احتمال شیوع گسترده تر بود که بر این اساس 26 هزار بسته بهداشتی تهیه و در محله هرندی تهران توزیع شد. همچنین با همکاری شهرداری تهران، در گرمخانه های تهران بسته های بهداشتی به همراه آموزش موارد بهداشتی از جمله نحوه شست و شوی صحیح دست‌ها با صابون، توزیع شد. ضمن اینکه برای گسترش خدمات جمعیت در این حوزه، طرح دست‌یار از سوی هلال احمر در حال اجراست که هموطنان می توانند با مشارکت در این طرح، برای تامین و توزیع لوازم بهداشتی در مناطق محروم کشور مشارکت داشته باشند.

پیروی افزود: همچنین در مرحله پاسخ؛ ایجاد نقاهتگاه یا استراحتگاه برای بهبود یافتگان از کرونا با ظرفیت 10 هزار تخت از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت که اگر فضای کافی در بیمارستان ها وجود نداشت، بیماران بهبود یافته برای گذراندن دوران نقاهت که دوره کمون بیماری نیز هست و احتمال انتقال ویروس وجود دارد، در این استراحتگاه ها، خدمات لازم را دریافت کنند. از این تعداد، تامین حدود 2400 تخت به جمعیت هلال احمر واگذار شده و همکاران ما در استانهای اصفهان، گلستان، مازندران و تهران تا کنون حدود 70 تا 80 درصد از این میزان را آماده کرده اند.

وی افزود: علاوه بر این اقدامات، مراکز درمانی هلال احمر از جمله بیمارستان نورافشار تهران پذیرای بیماران بوده و همچنین با اعلام فراخوان و دعوت از داوطلبان هلال احمر، در مراکز درمانی از جمله در بیمارستان پیروز لاهیجان که شیوع کرونا گسترده تر بوده است، داوطلبان هلال احمر در کنار کادر پرستاری، خدمات مهمی از جمله راهنمایی و کمک به بیماران و خانواده‌های آنان و تهیه و اهدای ماسک را برعهده دارند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در بخشی دیگر از سخنان خود به راه اندازی 2 سالن در کارخانه نساجی هلال احمر که وظیفه تامین چادر و پتوی امدادی را برعهده دارد اشاره کرد و گفت: با یک تغییر ماهیت نسبی در این سالن ها، ماسک و البسه بیمارستانی مورد نیاز پرسنل خط مقدم مقابله با کرونا در جمعیت هلال احمر که وظیفه غربالگری بیماران را برعهده دارند و همچنین استفاده در دانشگاه‌ها تولید می‌شود.

پیروی افزود: در کارخانجات داروسازی سها 1 و سها 2 هلال احمر نیز خط تولید محلول های ضد عفونی کننده آغاز شده که با تامین مواد اولیه، روند تولید این محلول ها، سرعت بیشتری نیز خواهد گرفت.

دبیرکل جمعیت هلال احمر به استفاده از ظرفیت های بین المللی این جعیت برای کمک به بیماران نیز اشاره کرد و گفت: با فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در ارتباط هستیم و امیدواریم کمک هایی که از سوی این سازمان برای مردم ایران در نظر گرفته شده بتوانیم به موقع وارد کشور کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص انتقادات وارد شده به هلال احمر در خصوص اهدای یک میلیون ماسک به چین در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: اهدای ماسک به چین از دو بعد قابل بررسی است؛ بعد علمی و بعد بشردوستانه. از بعد علمی زمانی که یک بیماری ویروسی در یک منطقه تبدیل به اپیدمی می شود، اگر بتوان آن را مهار کرد، تبدیل به پاندمی یا همه گیری جهانی نمی شود که این امر با کمک تمام کشورها می توانست محقق شود. از سوی دیگر، صلیب سرخ چین در وقوع سیل و آبگرفتگی در کشور ایران حدود 100 قایق و همچنین ژنراتورهای برق به ایران ارسال کرد. اگر کل کمک های هلال احمر ایران در بحران کرونا در چین حدود 200 میلیون تومان برآورد می شود، صلیب سرخ چین 1270 دلار کمک های خود شامل کیت های تشخیص بیماری کرونا را در اختیار ایران قرار داد.

وی افزود: همچنین در حوزه مهار این ویروس نیز جلسات تبادل تجربیات میان متخصصان چینی اعزام شده از صلیب سرخ چین با متخصصان هلال احمر برگزار شده است و این تیم های تخصصی در حال انتقال تجربه برای شناسایی بیماران مبتلا قبل از بروز علامت و انجام اقدمات لازم در این خصوص هستند.

دببرکل جمعیت هلال احمر در پایان و در توصیه به هموطنان برای پیشگیری از شیوع کرونا گفت: به شایعات و نظرات غیرکارشناسی که گاهی در فضای مجازی انتشار یافته و موجب تشویش اذهان عمومی می شود، توجه نکرده و توصیه های لازم در خصوص این بیماری را از مبادی معتبر و علمی همچون وزارت بهداشت و دانشگاه ها دریافت کنید. همچنین با رعایت بهداشت فردی و ماندن در منزل از گسترش بیماری پیشگیری کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها