سن فرسودگی اتوبوس‌های تهران از 15 سال عبور کرد

در حالی هر ساله در نیمه های دوم سال شاهد آلودگی هوای تهران هستیم که متاسفانه سن فرسودگی اتوبوس‌های شهر تهران از 15 سال گذشته است و باید فکری برای نوسازی آنها کرد.

سن فرسودگی اتوبوس‌های تهران از 15 سال عبور کرد
کد خبر: 393641
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۲ ۱۵:۴۶:۴۹

اعتمادآنلاین| روزهای آبان و آذر و دی ماه در هر سال برای تهرانی ها تنفس سخت می شود زیرا پدیده اینورژن باعث می شود آلودگی هوا افزایش یافته و نفس سخت بالا بیاید.

این پدیده سالهاست در تهران مردم را اسیر خود کرده و به گفته مسؤولان و متخصصان امر یکی از دلایل آن ناوگان حمل و نقل عمومی در حوزه اتوبوس‌رانی است.

فرسودگی 5 هزار اتوبوس

اهمیت این موضوع را می‌توان در تذکر سید آرش حسینی میلانی در یکی از جلسات شورای شهر تهران در نیمه آذر ماه بیشتر از گذشته حس کرد جایی که وی گفت: 5 هزار و 267 را به خاطر بسپارید. این عدد، آمار اتوبوس‌های فرسوده تهران در چهار سال دیگر است؛ به عبارت دیگر، در سال 1402 با فرض عدم افزایش ناوگان، 89 درصد اتوبوس‌های پایتخت فرسوده خواهند بود.

وی ادامه داد: این آمار هشدار دهنده‌ای است و چنانچه ما سیستم حمل و نقل عمومی را اصلاح نکنیم و همچنان چشم‌هایمان را نسبت به ناوگان فرسوده موجود در عرصه اتوبوسرانی ببندیم، محیط زیست شهر تهران آلوده‌تر و شهر تهران با ترافیک بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه تهران در آذر ماه امسال، وضعیت نامناسبی را از نظر شاخص‌های آلودگی هوا تجربه کرد، اظهار داشت: هوای تهران در آذر ماه، 12 روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه جامعه قرار داشت اما با وجود آنکه آلودگی و وضعیت اضطراری برای تک تک شهروندان احساس می‌شد و می شود، همچنان 40 درصد مردم از خودروهای شخصی استفاده می‌کردند.

حضور بیش از سه هزار اتوبوس بالای ده سال

پیمان سنندجی مدیرعامل وقت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به فعالیت تعداد 3 هزار و 215 اتوبوس فرسوده بالای 10 سال در این ناوگان از عدم اختصاص اتوبوس به شهرداری‌ها از سوی دولت از سال 89 تاکنون به عنوان عوامل ایجاد محدودیت در نوسازی حمل و نقل عمومی یاد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پایتخت 5500 ایستگاه اتوبوسرانی، 240 خط معمولی و 10 خط بی‌آر‌تی دارد که جهت ارائه خدمات بیشتر به شهروندان لازم است برنامه‌های بیشتری اجرایی شود.

سنندجی تصریح کرد: چند ماه پی دستورالعملی تهیه شد که بر اساس مصوبات شورای اقتصاد، دولت پیگیری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از محل مابه‌التفاوت قیمت سوخت انجام دهد.

اما به راستی اجرای این مصوبه چه شد؟

مهرداد لاهوتی رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس گفت: در شرایط کنونی، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران و کلانشهرها با جان انسان ها در ارتباط است، از این رو دولت باید نسبت به تحقق این مسئله برنامه ریزی و تلاش کند.

وی افزود: بر اساس آمارها، سن متوسط اتوبوس های درونی شهری باید زیر 10 سال باشد، اما در شرایط فعلی متوسط سن اتوبوس های پایتخت بالای 15 سال است.

بر اساس آمارهای ارائه شده شهرداری تهران، تعداد اتوبوسهای تهران در سال 93 حدود 6 هزار و 423 دستگاه بود که این تعداد در سال 96 به 6 هزار و 154 دستگاه رسیده است.

این آمارهای نمایانگر این است که در باره سه ساله 93تا 96، نه تنها اتوبوس جدیدی به ناوگان وارد نشده، بلکه بخشی از آن به دلیل خرابی و فرسودگی از دور خارج شده است.

نامه رئیس شورا به رئیس جمهوری برای تامین اتوبوس

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران سال گذشته در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهوری بر ضرورت افزایش تحرک و تلاش دولت دوازدهم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه ناوگان اتوبوسرانی تأکید کرده است.

هاشمی در اوایل دی ماه و در جمع خبرنگاران هم در پاسخ به این سوال که رئیس دفتر رئیس جمهور به شهرداری تهران این اجازه را داده است که از خارج از کشور اتوبوس خریداری کند، حال تصمیم مدیریت شهری چیست؟ گفت: به قول رئیس دفتر رئیس جمهور اگر بخواهیم واردات اتوبوس داشته باشیم، به نامه نگاری با نهاد‌های مربوطه نیاز است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مصوبه در دست ما برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی کافی است و قرار شده 1500 دستگاه اتوبوس برای شهرداری تهران خریداری شود.

چه زمانی جوانی به چهره اتوبوس‌های پایتخت می‌رسد؟

این در حالی است که معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفته بود که پایتخت نیاز به 11000 اتوبوس جدید در شهر تهران دارد این در حالی است که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نزدیک به 7600 دستگاه اتوبوس دارد که از این تعداد چیزی در حدود 3500 دستگاه اتوبوس سن فرسودگی را رد کرده اند.

وی حتی وعده داده بود که 100 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده می شود که فعلا در حد حرف باقی مانده است.

مهدی جمالی‌نژاد رئیس شورای عالی ترافیک کشور اظهار داشت که از 22 هزار دستگاه اتوبوس شهری نزدیک به 16 هزار دستگاه که حدود 70 درصد ناوگان را شامل می‌شود، فرسوده و پیر هستند و این میزان فرسودگی برای ناوگان اتوبوسرانی بسیار بالاست. بنابراین نیازمند نوسازی این ناوگان هستیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها