کد خبر: 393697
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ۰۸:۳۱:۰۰
| |

امیر دژاکام:

وزیر ارشاد از مالکان سالن‌ها فرصت بگیرد/ قحطی عشق در «ایوب خان»

امیر دژاکام با اشاره به اجرای نمایش «ایوب خان» در سال 99 از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که طی بخشنامه‌ای از مالکان تماشاخانه‌های خصوصی بخواهد که مراعات سالن دارها را بکنند.

وزیر ارشاد از مالکان سالن‌ها فرصت بگیرد/ قحطی عشق در «ایوب خان»
کد خبر: 393697
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ۰۸:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌هایش در سال جدید گفت: قرار است نمایش «ایوب خان» را در تماشاخانه مهرگان به صحنه ببرم.

این اثر نمایشی قرار بود خرداد 99 اجرا شود که به نظر می رسد با توجه به شرایط پیش آمده که منجر به تعطیلی سالن‌ها شده و اجراهای اسفند را هم متوقف کرده است، این اجرا نیز به تعویق بیفتد و در تابستان به صحنه برود.

او ادامه داد: از اوایل اسفند تمرین های نمایش را تا عادی شدن شرایط، متوقف کردیم. در این اثر نمایشی از ترکیب هنرجویانی که 3-4 سال است با آنها کار کرده ام در کنار بازیگران حرفه ای استفاده خواهم کرد به این ترتیب تصمیم دارم توانایی بازیگران جوان را در کنار هنرمندان حرفه ای تئاتر بسنجم؛ کاری که در نمایش های دیگرم نیز امتحان کرده و از آن رضایت دارم به عنوان نمونه در نمایش «شمس» کوروش تهامی و سپیده نظری پور که در آن زمان دانشجو و کم تجربه بودند را در کنار هنرمندان با سابقه‌ای چون انوشیروان ارجمند، بهرام ابراهیمی و رویا تیموریان قرار دارم. در نمایش «سیاوش خوانی» نیز کامبیز دیرباز که آن زمان دانشجو بود در کنار فخری خروش، جمشید اسماعیل خانی و بهرام ابراهیمی بازی کرد. حتی در نمایش های متاخرم مانند «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» و «ننه دلاور و فرزندانش» نیز این روش را به کار بردم و تا امروز از این اتفاق راضی هستم.

وی یادآور شد: من علاوه بر کارگردان، معلم بازیگری هم هستم از همین رو می توانم تشخیص دهم کدام بازیگر جوان استعداد دارد و می تواند در آینده هم خوش بدرخشد و خوشبختانه تا امروز هم بازیگران زیادی را به فضای حرفه ای معرفی کرده ام.

دژاکام درباره ویژگی های نمایش توضیح داد: معتقدم وضعیت کشور ما جدای از اتفاقات جهان معاصر نیست و این روزها جهان به مسایل بنیادی چون صلح، محیط زیست و معنویت اهمیت زیادی نمی دهد. در این نمایش اشاراتی به این مفاهیم می شود و در عین حال از مساله ای به نام قحطی عشق که گریبانگیر ما شده است، سخن می گویم. البته مفهوم عشق فراتر از رابطه زن و مرد به تصویر کشیده می شود بلکه حالتی از زیستن و بهره بردن از انرژی برای بودن، مد نظر است.

این مدرس تئاتر درباره وضعیت این روزهای تئاتر عنوان کرد: معتقدم دولت باید قدم جلو بگذارد و به وضعیت تماشاخانه‌های خصوصی رسیدگی کند. البته حتما لازم نیست از لحاظ مالی حمایت کنند بلکه می توانند از مالکان تماشاخانه ها برای پرداخت اجاره، فرصت بگیرند و به آنها توصیه کنند که مراعات مدیران تماشاخانه ها را بکنند و اجاره این مدت را در طول سال دریافت کنند.

او در پایان صحبت هایش بیان کرد: اگر از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشنامه ای در این رابطه منتشر شود اتفاق بسیار مثبتی رخ خواهد داد. این معضل یک بحران جهانی است و در چنین وضعیتی همه عهد و پیمان های حقوقی می تواند دچار تغییر شود از همین رو من از جناب وزیر خواهش می‌کنم که به صاحبان تماشاخانه های خصوصی کمک کنند تا از خطر ورشکستگی نجات پیدا کنند و از طرف دیگر از سینماداران نیز حمایت کنند تا بتوانند از این شرایط اضطراری عبور کرده و این مصیبت را از سر بگذرانند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها