کد خبر: 393737
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ۰۹:۵۳:۴۷
| |

تاکید جامعه کارگری بر تشکیل جلسه تعیین دستمزد

ویروس کرونا بر هر کوی و برزن سرک کشید و نشانی از خود به جای گذاشت و یکی از این موارد لغو جلسات تعیین دستمزد کارگران است که با انتقاد شدید جامعه کارگری مواجه شده است.

تاکید جامعه کارگری بر تشکیل جلسه تعیین دستمزد
کد خبر: 393737
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ۰۹:۵۳:۴۷

اعتمادآنلاین| ‌ ‌جلسات شورای عالی کار در سال‌های گذشته تا روزهای پایانی اسفند با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت ادامه داشت تا در نهایت با توافق طرفین، میزان افزایش دستمزد 14 میلیون نفر از کارکنان تحت پوشش قانون کار مشخص شود.

اما امسال برخی پیش‌بینی می‌کنند که این اتفاق رخ نمی‌دهد و ممکن است به دلیل شیوع ویروس کرونا به سال آینده موکول شود.

ناصر چمنی، نماینده کارگران در شورای عالی کار با انتقاد از عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار در سه شنبه گذشته، گفت: در حالیکه برخی از کارگران با حداقل امکانات ایمنی و بهداشتی فعالیت می‌کنند، لغو جلسات شورای عالی کار در واقع اهمیت ندادن به جامعه کارگری است.

وی افزود: مگر کارگران شهروند این کشور نیستند، حقوق شهروندی و اجتماعی ندارند که در این وضعیت کار کنند، ولی تصمیم در مورد آینده و حقوق آنها به تعویق ‌افتد.

این نماینده کارگری اظهار داشت: ما تمام تلاش خود را کردیم که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسات تعیین دستمزد برگزار شود اما این گونه نشد و هفته آینده نیز به طور قطع مشخص نیست که این جلسات برگزار شود.

وی گفت: ما معتقدیم میزان دستمزد باید قبل از شروع سال جدید تعیین شود، چرا که کشور از لحاظ اقتصادی شرایط خاص خود را دارد و هر حرکتی باعث می‌شود تورم جدید به وجود بیاید.

چمنی گفت: سال گذشته جامعه کارگری در برابر شرایط نامطلوب و بحران‌هایی که وجود داشت به اندازه کافی مقاومت کرده است.

وی تاکید کرد: اگر قبل از شروع سال جدید دستمزد کارگران تعیین شود تغییرات و افزایش تورمی که اتفاق افتاده است تا حدودی مدیریت می‌شود،| اما چنانچه به سال آینده موکول شود برخی سودجویان که اهمیتی برای کارگران قائل نیستند کارشکنی می‌کنند.

این نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: دستمزدی که برای کارگران قبل از شروع سال جدید تعیین شده است حداقل دو تا سه ماه تاثیر خود را بر زندگی کارگران خواهد گذاشت اما چنانچه به سال جدید موکول شود، دیگر تاثیری بر زندگی آنها نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: مشکلات کارفرمایان را درک می‌کنیم اما موکول کردن جلسات تعیین دستمزد به سال آینده شرایط را تغییر می‌دهد بنابراین تاکید داریم که این جلسات برگزار شود.

چمنی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظر دارند 26 اسفندماه جلسات را برگزار کند در حالیکه تا کنون ورود رسمی به تعیین دستمزد نشده است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم اقدام مناسبی رخ دهد و نتیجه مطلوبی حاصل شود.

وی تصریح کرد: با این حال جامعه کارگری آماده است وارد جلسه شود و تا حصول و تعیین نهایی دستمزد جلسات ادامه یابد.

به گزارش ایرنا، اعضای کمیته دستمزد شورای عالی کار در آخرین نشست خود رقم سبد معیشت کارگران را چهار میلیون و 940 هزار تومان اعلام کردند. قرار شد در هفته‌های بعد شورای عالی کار جلسات تعیین دستمزد را برگزار کند اما به دلیل ملاحظات شیوع بیماری کرونا این جلسات لغو شد و پیش‌بینی می‌شود که جلسه تعیین دستمزد به سال آینده موکول شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها