کرونا، چگونه بازار ارز را به آرامش رساند؟

 بازار ارز در بهمن‌ و اوایل اسفندماه دچار موج جدید تلاطم‌ها شد، اما با جدی شدن تهدید کرونا، روند صعود قیمت‌ها در بازار ارز متوقف شده و ضمن برقراری آرامش در بازار، قیمت دلار نیز به تدریج به سوی کانال 14 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد.

کرونا، چگونه بازار ارز را به آرامش رساند؟
کد خبر: 393741
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ۱۰:۰۰:۲۲

اعتمادآنلاین| ‌ ‌ شیوع کرونا تاثیری دوگانه بر بازار ارز کشور داشت. در آغاز شیوع کرونا، توجهات به بازار ارز به عنوان محلی مطمئن برای سرمایه گذاری در زمان بحران و حفظ ارزش پول، جلب شد؛ به طوری که تقاضا برای ارز افزایش رفته و برای مدتی به رشد قیمت ها در این بازار دامن زد.

اما به تدریج با شتاب گرفتن روند شیوع کرونا و افزایش ریسک های مرتبط با آن، به یکباره روند تقاضا برای ارزهای عمده در این بازار کاهش یافت و قیمت ها نیز روندی نزولی به خود گرفت.

«کامران سلطانی‌زاده» رییس شورای عالی کانون صرافان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر شیوع کرونا بر تحولات بازار ارز اظهار داشت: کرونا تقاضا در بازار ارز را کاهش داد و باعث آرامش این بازار شد.

افت تقاضای ارز برای واردات کالا از چین

رییس شورای عالی کانون صرافان گفت: همه فعالیت های اقتصادی به علت این بیماری کاهش یافته و به تبع آن، تقاضا برای ارز افت کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال، روند واردات و خرید کالا از چین به علت رشد کرونا در این کشور، دچار ابهام شده که باعث شد درخواست برای ارز بابت واردات از چین کاهش یابد.

کاهش تقاضا برای ارز مسافرتی

رییس شورای عالی کانون صرافان اضافه کرد: همچنین شروع کرونا میزان سفرهای خارجی را به شدت کاهش داده که این موضوع نیز موجب شده است که تقاضا برای ارزهای مسافری افت زیادی کند.

سلطانی‌زاده یادآور شد: در سال های گذشته معمولاً با نزدیک شدن به نوروز، حجم تقاضا برای ارزهای مسافری رشد زیادی می کرد اما امسال به دلیل شروع کرونا در ایران و سایر کشورها، شاهد تقاضای چندانی برای ارز مسافرتی نیستیم.

عدم حضور مردم در بازار ارز

رییس شورای عالی کانون صرافان اضافه کرد: همچنین بخشی از مردم با هدف سرمایه گذاری اقدام به خرید انواع ارز از صرافی ها می کردند که در هفته‌های اخیر به علت شیوع کرونا و نگرانی از این بیماری، میزان مراجعه مردم به بازار کاهش زیادی یافته است.

وی اضافه کرد: مردم ترجیح می‌دهند که فعلاً از خانه خارج نشوند که این موضوع، افت حضور در بازار ارز و به تبع آن کاهش خرید را به دنبال داشته است.

کمبود ارز در سامانه نیما نداریم

رییس شورای عالی کانون صرافان درباره وضعیت عرضه ارز در سامانه نیما نیز گفت: روند عرضه ارز در سامانه نیما در حال انجام است و کمبودی وجود ندارد.

وی ادامه داد: صادرکنندگان ارزهای مورد نیاز را در این سامانه در مواردی با تاخیر عرضه و بانک مرکزی بر وضعیت عرضه و مبادله ارز در این سامانه نظارت دارد.

سلطانی‌زاده اضافه کرد: با وجود اینکه عرضه ارز در سامانه نیما بالا رفته، اما همزمان قیمت ارزها نیز در این سامانه نیز رشد کرده است.

وی درباره افزایش تقاضا برای ارز در سامانه نیما در دی و بهمن‌ماه گفت: به دلیل اینکه بخشی از عرضه کنندگان ارز نتوانسته بودند به موقع ارز خود را به این سامانه تزریق کرده و با عدم انجام تعهدات، نیاز متقاضیان را برآورده کنند، شاهد افزایش تقاضا در ماه های یاد شده بودیم اما به تدریج این مشکل با دخالت به موقع بانک مرکزی و نهادهای دست اندر کار برطرف شد و میزان عرضه وتقاضا به حالت عادی بازگشت.

رییس شورای عالی کانون صرافان ادامه داد: به علت شیوع کرونا، در حال حاضر حجم معاملات در صرافی ها کاهش زیادی یافته است. شماری از صرافی ها نیز ساعت کار خود را کم کرده و کارکنان را شیفت بندی کرده اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها