کد خبر: 393899
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ۱۴:۵۴:۰۰
| |

خبر خوب برای دستان خالی دست‌فروشان در این روزهای کرونایی

کرونا بازار شب عید دستفروشان پایتخت را نیز از رونق انداخته است و بیشتر شهروندان برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌هایشان علاوه بر خانه نشینی، بیشتر به سمت خریدهای اینترنتی و خرید از فروشگاه‌ها اقبال نشان می‌دهند هرچند برغم خلوتی معابر و خیابان هنوز هم بساط برخی دستفروشان پهن است.

خبر خوب برای دستان خالی دست‌فروشان در این روزهای کرونایی
کد خبر: 393899
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ۱۴:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزهایی که همه ترجیح می‌دهند از ترس کرونا در خانه بمانند، برخی افراد مجبور هستند برای تامین زندگی خود به خیابان های خالی بیایند یکی از آنها، مسلم 60 ساله است، بساط ظروف پلاستیکی خود را در محدوده چهارراه ولیعصر پهن کرده و با اینکه ماسک و دستکش دارد اما از کرونا می ترسد و می گوید: مجبورم بیایم وگرنه قسط و اجاره صاحبخانه را کی میخواهد بدهد؟ مانه بیمه‌ایم و نه عیدی و حقوقی داریم و چشممان به دست مشتری است تا بیاید سبد و آبکش بخرد.

او می گوید: کل 11 ماه سال چشممان به اسفند بود و حالا هم که وضعیت خرید شب عید این جوری شد! حتی از روزهای گرم تابستان که هیچ کسی در خیابان نیست، خیابان‌ها خلوت‌تر شده . مردم حق دارن بخاطر سلامتی خودشون به خیابان نیایند اما کسی هم به ما فکر باشد که زندگی مان از دسفروشی می گذرد.

علی اکبر جوانی 20 ساله است و بساط روسری و جوراب دارد و با تندی می گوید: ما مجبور به دستفروشی در این روزها هستیم، کسی هم ما را نمی بیند؟ همه ماسک، دستکش دارند ولی ما چی؟! این روزها حتی به بساطمان نگاهی نمی‌کنند چراکه می گویند اجناس ما آلوده به کروناست و هیچ کس از ما خرید نمی کند. هرچقدر هم به آنها می گوییم که اگر مایل هستند می توانند این روسری ها را قبل از استفاده بشویند ولی بازهم دلشان راضی نمی شود از ما خرید کنند.

وضعیت دستفروشان در حالی با شیوع کرونا از سکه افتاده است که مدیریت شهری قول داده برای جبران هزینه‌های آنها چاره اندیشی کند به گونه‌ای که زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران از رایزنی با تمامی سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای جذب کمک‌های مالی در راستای جبران خسارت دستفروشان خبر داد و گفت: وزارت بهداشت به مردم توصیه کرده است که در راستای کنترل شیوع ویروس کرونا در خانه بمانند و این در حالیست که بسیاری از سازمان‌ها و ادارات یا حضور کارکنانشان را به حداقل رسانده و یا با دورکاری از کارمندانشان حفاظت می‌کنند.

اما در این میان برخی افراد از جمله شهروندانی که دارای مشاغل آزاد هستند مجبورند برای کسب روزی و تامین هزینه‌های زندگی، به خیابان و سراغ کسب و کارشان بیایند. همچنین افرادی هستند که به دلیل نداشتن مغازه و محلی برای کسب و کار در خیابان ها دستفروشی می‌کنند و این افراد متاسفانه به شدت در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.

ژادبهرام با بیان اینکه در خانه ماندن مردم و ترس آنها برای به خیابان آمدن، سبب شده بازار دستفروشان در شب عید از رونق بیفتد می گوید: شاید بتوان یکی از غم انگیزترین ابعاد شیوع کرونا را، دست خالی دستفروشان دانست و بر همین اساس سعی کردیم در رایزنی با سازمان ها و دستگاه های مختلف بتوانیم به این افراد کمک کنیم.

اعلام آمادگی بنیاد مستضعفان برای کمک به دستفروشان

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه براساس رایزنی های انجام شده با بنیاد مستضعفان، آنها برای کمک به دستفروشان اعلام آمادگی کرده اند می افزاید: البته مقرر شده است که شهرداری تهران لیست کاملی از دستفروشان واقعی پایتخت را ارائه کند و آنها نیز پس از راستی آزمایی به این افراد کمک کنند.

او در پاسخ به این سوال که دستفروشان چطور انتخاب می شوند می گوید: چندی پیش طرح ساماندهی دستفروشان را آغاز کردیم و در نظر داشتیم برای آنها شناسنامه صادر کنیم لذا در آن طرح، دستفروشان واقعی شناسایی شدند؛ همچنین باید دقت باشید که ما در تهران 2 نوع دستفروش داریم. نوع اول دستفروشان نیازمندی هستند که این شغل را برای گذران زندگی انتخاب کرده اند و نوع دوم کسانی هستند که به استخدام مغازه داران درمی آیند تا مقابل مغازه های آنها و یا تولیدی هایشان بساط گستری کنند که ما با گروه دوم کاری نداریم.

وی اظهار می کند: در شناسایی این دستفروشان از ظرفیت شهرداران نواحی که به طور کامل با دستفروشان ناحیه آشنا هستند، استفاده می کنیم.

نژاد بهرام این را هم گفت: پیش از این نیز بنیاد مستضعفان به غسال ها و کارگران پسماند شهرداری کمک یک میلیونی کرده بود و برهمین اساس انتظار داریم به دستفروشان نیز کمک کند.

او با بیان اینکه آمار کامل و دقیقی از دستفروشان نداریم اما معاونت خدمات شهری و شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری، باید این لیست را هرچه زودتر ارائه کنند تا آن را در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دهیم، می گوید: باید مکانیزمی اندیشیده شود که این دستفروشان پس از دریافت کمک نقدی، دیگر به سطح شهر نیایند تا علاوه بر محافظت از سلامتی شان، در زنجیره انتقال کرونا نیز قرار نگیرند.

با اینکه به گفته عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، بنیاد مستضعفان برای کمک به معیشت دستفروشان اعلام آمادگی کرده است اما واقعیت این است که علاوه بر دستفروشان، افراد دیگری همچون کارگران فصلی، زباله گردها و ... در این شهر وجود دارند که هنوز در زنجیره تصمیم گیری مسئولان حوزه شهری و رفاهی قرار نگرفته اند و باید برای آنها و سایر اقشار آسیب‌پذیر جامعه تدبیری اندیشید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها