کد خبر: 394028
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ۰۸:۲۴:۰۰
| |

تخلف آشکار در ثبت شرکت‌های فدراسیون فوتبال/ امضاهای غیرقانونی بهاروند/ تخلفات تجاری، کیفری و حقوقی در مسیر ثبت فوتبال

فدراسیون فوتبال با معرفی دو فرد ناشناس به عنوان اعضای هیات رئیسه به اداره ثبت شرکت ها و موسسات تجاری و همچنین امضای اسناد مالی این فدراسیون توسط بهاروند، مرتکب تخلفات عدیده‌ای شده که علاوه بر ضرورت ورود مجمع به این تخلف، باید در انتظار ورود نهادهای قضایی و بازرسی به این مهم بود.

تخلف آشکار در ثبت شرکت‌های فدراسیون فوتبال/ امضاهای غیرقانونی بهاروند/ تخلفات تجاری، کیفری و حقوقی در مسیر ثبت فوتبال
کد خبر: 394028
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ۰۸:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| فدراسیون فوتبال در دوره ریاست مهدی تاج و در سال 96 در سازمان ثبت شرکت‌ها به عنوان موسسه غیرتجاری ثبت شد. تاج نیز بارها از این اتفاق به عنوان یکی از دستاوردهای عالی دوران ریاستش نام برده اما اکنون و با گذشت دو سال از آن اتفاق، مشخص شده که تخلفات جدی در این روند صورت گرفته است و ضرورت دارد که پای نهادهای قضایی و کیفری به این پرونده باز شود و حتی مجمع فدراسیون فوتبال هم اعضای هیات رئیسه را به خاطر این تخلف آشکار بازخواست کنند.

چرا فدراسیون فوتبال ثبت شد؟

از زمان نگارش اساسنامه جدید در بعد از تعلیق فوتبال ایران در سال 86، برای اینکه فدراسیون شکلی خصوصی بگیرد و بتواند فعالیت اقتصادی انجام دهد، باید فدراسیون ثبت شرکت‌ها می‌شد تا صاحب کد اقتصادی و شناسه ملی شود.

این اتفاق در هشت سال ریاست کفاشیان و دو سال نخست مدیریت تاج انجام نشد اما وقتی فدراسیون برای پلاک زدن اتوبوس تیم ملی به مشکل خورد، مدیران فوتبال تصمیم گرفتند که فدراسیون فوتبال را ثبت شرکت‌ها کنند چراکه شناسه ملی نداشته و به رسمیت شناخته نمی‌شدند.

بعد از انجام مراحل اداری، اطلاعیه‌ای در همین رابطه در روزنامه رسمی کشور منتشر شد که تنها سند معتبر نهادهای قضایی و مدنی کشور محسوب می‌شود که اتفاقا همین سند هم پرده از تخلفات فدراسیون فوتبال بر می‌دارد.

معرفی دو عضو خیالی به عنوان اعضای هیات رئیسه

یکی از تخلفات آشکار در ثبت فدراسیون فوتبال، اعلام نام دو فرد ناشناس به عنوان عضو هیات رئیسه به جای محمود شیعی و محمود اسلامیان است. اتفاقی که تاکنون توسط فدراسیون افشا نشده و حتی در مجمع این نهاد که متولی امور فدراسیون است نیز اعلام نشده است. مسوولان فدراسیون در این سال ها هیچ گاه سخنی از این اتفاق و چرایی آن بیان نکرده‌اند.

نکته این جاست که مقامات مسوول در فدراسیون فوتبال در روند ثبت شرکت‌های فدراسیون فوتبال به جای اعضای هیات رئیسه فدراسیون، دو نام غیر منتخب را در لیست موسسین قرار می‌دهند که گفته می‌شود از کارمندهای فدراسیون فوتبال هستند.

فردی به نام "میرحسین پرویزی جری" به عنوان عضو هیات رییسه و نماینده باشگاه‌ها به جای محمود شیعی و همچنین فرد دیگری به نام "رهام کینی" عضو هیات رییسه به جای محمود اسلامیان در آگهی روزنامه رسمی در ثبت فدراسیون فوتبال اعلام شده است.

این اقدام فدراسیون که تاکنون به اطلاع هیچ یک از اعضای مجمع نرسیده، دارای تبعات قضایی و حقوقی است، چرا که بدون مجوز و مصوبه مجمع فدراسیون دو نفر که با آرای مجمع انتخاب شده‌اند حذف و دو فرد دیگر جایگزین آنها به ثبت شرکت ها معرفی شده‌اند، تخلفی صریح از قانون تجارت و قانون مدنی و قطعا قابل تعقیب کیفری است.

این دو اسمی هم که هنوز هویت آنها شناخته شده نیست، احتمالا نمایندگان اداره مالی و حقوقی فدراسیون فوتبال هستند که پیگیر ماجرای ثبت فدراسیون بوده‌اند.

تخلف بهاروند در امضای اسناد مالی

در آگهی روزنامه رسمی که تنها سند معتبر نهادهای قضایی و مدنی کشور است، آمده، امضاء اوراق و اسناد تعهد آور، به عهده مهدی تاج و خزانه دار فدراسیون یعنی سلیمانی است و در غیاب رییس فدراسیون، صرفا نایب رییس اول اختیارات امضاء اوراق مالی را دارد.

در این آگهی، اسم علی کفاشیان صراحتا به عنوان نایب رییس اول قید شده و بر این اساس امضاء اوراق مالی فدراسیون طبق این سند ثبتی معتبر، توسط حیدر بهاروند که نایب رئیس دوم و سرپرست فدراسیون فوتبال است، وجاهت قانونی ندارد.

یکی از دلایل تخلفات حیدر بهاروند به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال، عدم استعفاء رسمی تاج و کفاشیان است که تاکنون مصوبه مجمع فدراسیون را نداشته است و صورتجلسات استعفاء به اداره ثبت جهت اصلاح و جایگزینی فرد دیگری ارسال نشده است.

کما اینکه علی کفاشیان مدتی قبل عنوان کرد که از سمت نایب رئیسی استعفاء نداده و از زمان ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان، در جلسات هیات رییسه حاضر نمی‌شود.

براساس قوانین قانون تجارت و قوانین مدنی کشور، امضاء مجاز اوراق، اسناد مالی و تعهداور صرفا بر عهده اشخاص قید شده در روزنامه رسمی است و هرگونه اقدامی برخلاف مسائل قید شده یک تخلف بزرگ محسوب می‌شود. مگر اینکه اصلاحات جدید مطابق روند به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام و اعمال قانونی شده باشد.

با توجه به اتفاقاتی که در ماه های اخیر رخ داده و مهدی تاج جای خود را به بهاروند داده و این موضوع هم به تصویب مجمع نرسیده و به ثبت شرکت ها نیز اعلام نشده، قطعا امضای حیدر بهاروند پای اسناد مالی فدراسیون فوتبال تخلف محسوب و پیگیرد قضایی خواهد داشت.

مستندات و متن آگهی روزنامه رسمی

در ادامه اسناد و مدارک ثبتی فدراسیون فوتبال و تعهدات همه افراد قید شده که حاکی از تخلفات جدی و بزرگی در این فدراسیون است.

روزنامه رسمی فدراسیون فوتبال

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها