وزارت خارجه آمریکا سفیر چین را احضار کرد

وزارت امور خارجه آمریکا در اعتراض به اظهارنظر جنجالی یک مقام چین در مورد نقش احتمالی ارتش آمریکا در شیوع ویروس کرونا در استان ووهان، سفیر چین در واشنگتن را احضار کرد.

وزارت خارجه آمریکا سفیر چین را احضار کرد
کد خبر: 394046
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ۰۸:۴۴:۴۰

اعتمادآنلاین| با تشدید تنش‌ها میان دو قدرت بزرگ جهانی بر سر شیوع ویروس کرونا، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در اعتراض به اظهارنظر جنجالی یک مقام پکن علیه ارتش آمریکا سفیر این کشور در واشنگتن را احضار کرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا بیان کرد که «دیوید استیلول» دیپلمات بلندپایه آمریکا در امور آسیای شرقی، مراتب اعتراض واشنگتن را به «کوئی تیانکای» سفیر چین در آمریکا اعلام کرد.

دلیل این اعتراض، اظهارات روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه چین بود که در یک پیام توئیتری اعلام کرد: «این احتمال وجود دارد ارتش آمریکا ویروس کرونا را به شهر ووهان آورده باشد».

این اظهارات در شرایطی بیان شد که مقامات پکن از اتهام‌زنی مکرر مقامات آمریکا مبنی بر تعلل چین در مواجهه به موقع با این ویروس به شدت آزرده خاطر هستند.

در همین ارتباط، روز چهارشنبه «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که سرعت عکس العمل چین به ظهور این ویروس برای جهانیان به قیمت دو ماه [تأخیر] تمام شد؛ در حالی که چین می‌توانست برای شیوع این بیماری آماده باشد.

در مقابل این اتهام‌زنی، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک پیام توئیتری نوشت: «این آمریکا است که بدور از شفافیت عمل می کند».

او با اشاره به اینکه احتمالاً ارتش آمریکا این ویروس همه‌گیر را به ووهان آورده است، خطاب به دولتمردان آمریکایی گفت: «شفاف سازی کنید! داده‌های خود را اعلام کنید. آمریکا به ما یک توضیح بدهکار است».

گفتنی است که این مقام چینی برای ادعاهای خود در خصوص نقش آمریکا در شیوع ویروس کرونا در چین شواهد و مدرک مستدلی ارائه نکرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها