کد خبر: 394063
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ۰۹:۰۳:۱۳
| |

سیده هستی مدعوی، متخصص زنان و زایمان پاسخ داد؛

کرونا موجب زایمان زودرس می شود؟

یک متخصص زنان و زایمان، پروسه زایمان را وابسته به قوای بدنی مادر دانست و گفت: زمانی که ایمنی بدن مادر کاهش می یابد، احتمال زایمان زودرس افزایش پیدا می کند لذا ابتلای زنان باردار به کرونا بسته به شدت بیماری می تواند موجب زایمان زودرس شود.

کرونا موجب زایمان زودرس می شود؟
کد خبر: 394063
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ۰۹:۰۳:۱۳

اعتمادآنلاین| سیده هستی مدعوی، متخصص زنان و زایمان، انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی و بزاق دهان را یک امر علمی ثابت شده دانست و گفت: ممکن است کرونا از طریق هوایی که مقدار ویروس در آن زیادتر است نیز به انسان سرایت پیدا کند، اما هنوز تحقیقات جامع و کافی درخصوص راه های انتقال این ویروس ناشناخته وجود ندارد.

وی با اشاره به وزن بالای ویروس کرونا نسبت به سایر ویروس های مشابه، افزود: تلفیق ویروس با ترشحات مخاطی وزن آن را بالاتر برده و موجب رسوب آن بر روی سطوح می شود. در واقع کرونا عمر بیشتری روی سطوح صاف دارد و از طریق تماس دست با سطوح آلوده وارد چشم، بینی و دهان می شود.

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، ذات بارداری را مساوی با کاهش ضریب ایمنی بدن دانست و تصریح کرد: دفاع بدن زنان باردار به خاطر جنین پایین می آید و لذا احتمال مبتلا شدن به بیماری های مسری همچون آنفلوآنزا که به دفاع بدن نیاز دارد، در آنان زیاد است.

مدعوی، ریسک ابتلای زنان باردار به کرونا را بالاتر از سایر افراد دانست و عنوان کرد: پروسه زایمان به قوای بدنی مادر بستگی دارد و زمانی که بدن مادر دچار ضعف می شود و شرایط ایمنی آن کاهش می یابد، احتمال زایمان زودرس افزایش پیدا می کند لذا ابتلای زنان باردار به کرونا بسته به شدت بیماری می تواند موجب زایمان زودرس شود.

وی با بیان اینکه هنوز اطلاعات کافی درباره انتقال ویروس کرونا از مادر به جنین در دست نیست، یادآور شد: تاکنون موردی از ابتلای جنین به کرونا از طریق مادر مبتلا به ثبت نرسیده است.

این جراح و متخصص زنان، با تاکید بر لزوم قرنطینه زنان باردار در روزهای کرونایی، خاطرنشان کرد: زنان باردار باید حداقل تماس را با افراد و محیط بیرون از خانه داشته باشند. همچنین افراد در ارتباط با زنان باردار باید اصول بهداشتی را رعایت کنند.

مصرف زیاد ویتامین D مسمومیت آور است

وی از زنان باردار خواست در صورت بروز علائم بیماری همچون تب، سردرد، آبریزش، سرفه خشک و تنگی نفس در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند و گفت: تنگی نفس تشدید شونده با هر علتی برای مادر و جنین خطرناک است و باید در صورت بروز این علامت به بیمارستان مراجعه کنند و به صورت اورژانسی معاینه شوند. البته با وجود شیوع بیماری کرونا و ضرورت پرهیز از حضور در تجمعات مردم، زنان باردار به مراکز ویژه مراجعه کنند و جدا از مردم عادی باشند.

مدعوی، با اشاره به تجویز مولتی ویتامین مینرال برای زنان باردار و مکمل های ویتامین همچون D، خاطرنشان کرد: اگر زنان باردار تغذیه مناسب داشته باشند، انواع ویتامین ها را در حد معمول دریافت می کنند، اما مصرف بیش از حد ویتامین به ویژه ویتامین D مسمومیت ایجاد می کند و به جنین آسیب می زند.

این متخصص زنان و زایمان، با بیان اینکه زنان باردار از همان هفته های اول بارداری و حتی قبل از بارداری مورد ویزیت و آزمایش قرار می گیرند، ادامه داد: زنان باردار تحت مراقبت هستند و کمبودهای ویتامینی را از طریق مصرف مکمل های لازم طبق دستور پزشک دریافت می کنند.

وی اضطراب و استرس در هر دوره بارداری را آسیب زننده دانست و یادآور شد: ویروس کرونا بسیار خطرناک و مسری است و شیوع آن در جامعه مشکلات زیادی را ایجاد کرده، اما بالغ بر 80 درصد افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند، بهبود پیدا می کنند لذا زنان باردار در صورت ابتلا به کرونا هم شانس زیادی برای بهبودی دارند و لذا نباید نگران باشند.

مدعوی، با بیان اینکه اضطراب و استرس هم برای مادر و هم برای جنین مشکل آفرین است، عنوان کرد: کرونا ناشناخته است و سرعت انتشار بالایی دارد، اما آنقدر وحشتناک نیست که از عهده آن برنیاییم و تنها کافیست از راه های انتقال آن جلوگیری کنیم؛ متاسفانه مشکل ایجاد شده ناشی از اضطراب و استرس کرونا ممکن است بعد از تولد جنین، در مادر و نوزاد بروز کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها