کد خبر: 394079
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۵ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

قدیمی‌ترین شهرهای اروپا کدام‌اند و چه سرنوشتی داشته‌اند؟

قدمت شهرهای باستانی اروپا به جندین هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. شهرهایی چون پلوودیو، آرگوس، نیترا، براتیسلاوا، وارنا، آتن، تیبز، نیکوزیا، منتوا و چانیا از جمله قدیمی‌ترین شهرهای قاره اروپا به شمار می‌روند.

قدیمی‌ترین شهرهای اروپا کدام‌اند و چه سرنوشتی داشته‌اند؟
کد خبر: 394079
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۵ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- اروپا تاریخچه‌ای طولانی دارد و بیشتر شهرهای آن دارای قدمتی چند هزار ساله هستند. تمام شهرهایی که در لیست زیر نام برده شده در برهه‌های مختلف تاریخ مراکز اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بوده‌اند. همه این شهرها مکان‌هایی تاریخی بودند که یا حاکمان‌شان آنها را رها کرده‌اند یا به مکانی دیدنی تبدیل شده‌اند.

اعتمادآنلاین به نقل از «oldest» گزارش می‌دهد که این شهرها چگونه به وجود آمدند، چقدر قدمت دارند و چه سرنوشتی برایشان رقم خورد.

1- پلوودیو (Plovdiv)

پلودیو

سال احداث شهر: 6000 سال پیش از میلاد مسیح

مکان: بلغارستان

منطقه تاریخی: تریس (Thrace)

مساحت: 101.98 کیلومتر مربع

جمعیت فعلی: 346 هزار و 893 نفر

پلوودیو قدیمی‌ترین شهر اروپاست و همواره دارای سکنه بوده. آثاری که در نقاط تاریخی شهر وجود دارد گواه آن است که بیش از هشت هزار سال پیش مردمانی در آنجا زندگی می‌کرده‌اند. تاریخ کهن شهر حکایت از آن دارد که پلوودیو بارها مورد حمله اقوامی چون تراسی‌ها، مقدونی‌ها، رومی‌ها، بیزانسی‌ها، عثمانی‌ها، پارس‌ها، اسلاوها، تاتارها، سلتی‌ها و بلغارها قرار گرفته است. هر کدام از این قوم‌ها آثاری در این شهر بر جای گذاشته‌اند. پلوودیو هنوز هم یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی، اقتصادی و آموزشی جهان است.

2- آرگوس (Argos)

آرگوس

سال احداث شهر: 5000 سال پیش از میلاد مسیح

مکان: آرگولیس، یونان

منطقه تاریخی: مسین یونان

مساحت: 138.138 کیلومتر مربع

جمعیت فعلی: 22 هزار و 209 نفر

تمام شهرهای کشور یونان تاریخی‌اند، اما آرگوس یکی از اولین شهرهای یونان باستان است. آثاری از وجود یک روستا در دامنه تپه آسپیدا یافت شده که قدمت آن به عصر نوسنگی می‌رسد. این آثار نشان از آن دارد که آرگوس حداقل از 5000 سال پیش دارای سکنه بوده است.

3- نیترا (Nitra)

نیترا

سال احداث شهر: 5000 سال پیش از میلاد

مکان: نیترا، اسلواکی

منطقه تاریخی: پانونیا (Pannonia)

مساحت: 100.48 کیلومتر مربع

جمعیت فعلی: 76 هزار و 655 نفر

نیترا در کنار شهر براتیسلاوا جزو قدیمی‌ترین شهرهای اسلواکی هستند که از عصر نوسنگی (5000 تا 7000 سال پیش) دارای سکنه بوده است. اسلواکی نیترا را قدیمی‌ترین شهر این کشور می‌داند. همچنین شواهدی وجود دارد که بر مبنای آن ممکن است افرادی در 25 هزار تا 30 هزار سال پیش نیز در این شهر زندگی کرده باشند.

4- براتیسلاوا (Bratislava)

براتیسلاوا

سال احداث شهر: 5000 سال پیش از میلاد

مکان: جنوب غربی اسلواکی

منطقه تاریخی: پانونینا

مساحت: 367 هزار و 584 کیلومتر مربع

جمعیت فعلی: 432 هزار و 864 نفر

ماهیت تاریخ کشور اسلواکی به گونه‌ای بوده که کشورهای دیگری مثل شوروی بر آن تسلط داشتند و در آن زمان شهر براتیسلاوا پایتخت این کشور بود. البته تاریخ این شهر به سال‌ها قبل برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که اسلواکی در سال 1993 تشکیل شد.

براتیسلاوا نیز مانند بسیاری از شهرهای این لیست در عصر نوسنگی تقریباً 5000 سال پیش از میلاد دارای سکنه بوده است. این شهر در جنگ‌های اتریش، بلغار، کروات، ژرمن، لهستان، یهود، صرب، چک و اسلو دخیل بوده و مورد تهاجم قرار گرفته است.

5- وارنا (Varna)

وارنا

سال احداث شهر: 4600 سال پیش از میلاد

مکان: خلیج وارنا، بلغارستان

منطقه تاریخی: تراس (Thrace)

مساحت: 238 کیلومتر مربع

جمعیت فعلی: 336 هزار و 505 نفر

وارنا که در سواحل دریای سیاه قرار دارد همواره به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش یکی از مهم‌ترین بنادر اروپا بوده است. مردم از زمان ماقبل تاریخ تاکنون در این شهر زندگی می‌کرده‌اند. تراسی‌ها شهر وارنا را در کنار دریا ساختند و از همین رو این شهر یکی از مراکز مهم دنیا محسوب می‌شود. وارنا از آن زمان محلی برای تجارت، حمل‌ونقل، تحصیل، گردشگری، سرگرمی و خدمات پزشکی شد.

6- آتن

آتن

سال احداث شهر: 3000 سال پیش از میلاد

مکان: یونان مرکزی

منطقه تاریخی: مسین یونان

مساحت: 38.964 کیلومتر مربع

جمعیت فعلی: 664 هزار و 68

آتن یکی از شهرهای قدیمی یونان و همچنین یکی از مهم‌ترین مراکز تاریخی غرب است. این شهر خاستگاه دموکراسی و تمدن قلمداد می‌شود و از پنج هزار سال پیش تاکنون دارای سکنه بوده است. آتن دستخوش تغییرات زیادی بوده، اما این کلانشهر همیشه مرکز اقتصادی، تجاری، صنعتی، دریایی، سیاسی و فرهنگی کشور یونان تلقی شده است. آثار باستانی بی‌نظیری در آتن وجود دارد که این شهر را به یکی از پرگردشگرترین شهرهای دنیا بدل کرده است.

7- تیبز (thebes)

تیبز

سال احداث شهر: 3000 سال پیش از میلاد

مکان: بیوشا (Boeotia)

منطقه تاریخی: مسین یونان

مساحت: 830 هزار و 112 کیلومتر مربع

جمعیت فعلی: 36 هزار و 477 نفر

تیبز در کنار آتن یکی از تاریخی‌ترین مناطق یونان است. این شهر نیز به قدمت آتن است و از سه هزار سال پیش تاکنون مردم در آن زندگی می‌کرده‌اند. تیبز مایه فخر تاریخ یونان و خاستگاه افسانه‌های یونانی چون کادموس، ادیپوس، هرکول و بسیاری دیگر است. این شهر در اوایل قرن چهارم بسیار پررونق بود، اما اکنون از آتن خلوت‌تر است.

8- نیکوزیا (Nicosia)

نیکوزیا

سال احداث شهر: 2500 سال پیش از میلاد

مکان: قبرس

منطقه تاریخی: مسین یونان

مساحت: 111.01 کیلومترمربع

جمعیت فعلی: 116 هزار و 392 نفر

نیکوزیا از قرن دهم پایتخت قبرس بود، اما تاریخ این شهر به 2500 سال پیش بازمی‌گردد. این شهر تنها بازمانده عصر برنز است. نیکوزیا نیز مانند بسیاری از شهرهای این لیست چندین بار مورد حمله قرار گرفت و اشغال شد. امروزه این شهر با مشکلاتی روبه‌روست زیرا به 2 بخش تقسیم شده و یونانی‌ها و ترک‌ها بر سر آن جدال دارند. البته نیکوزیا پایتخت قبرس شمالی بوده که در قلمرو ترکیه به شمار می‌رفته و بعد برخی از اقوام آنجا را به اشغال خود درآورده‌اند.

9- منتوا (Mantua)

منتوآ

سال احداث شهر: 2000 سال پیش از میلاد

مکان: لومباردی، ایتالیا

منطقه تاریخی: پو ولی (Po Valley)

مساحت: 63 هزار و 97 کیلومترمربع

جمعیت فعلی: 49 هزار و 308

منتوا به خاطر موقعیت خاصش در زمان رنسانس و همین‌طور میزبانی از خاندان گونزاگا (Gonzaga) که چندین قرن حکومت می‌کردند معروف است. این شهر قدمتی 2 هزار ساله دارد و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایتالیا محسوب می‌شود. منتوا مرکز هنری، فرهنگی و مخصوصاً موسیقی ایتالیا بود. این شهر زادگاه اپرا لقب گرفته و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

10- چانیا (Chania)

چانیا

سال احداث شهر: 1600 سال پیش از میلاد

مکان: ساحل شرقی کرت (Crete)

منطقه تاریخی: کرت یا اقریطس

مساحت: 351.3 کیلومترمربع

جمعیت فعلی: 108 هزار و 642 نفر

چانیا یکی از مهم‌ترین شهرهای کرت است. این شهر آثار باستانی زیادی دارد. شهر چانیا حاکمانی چون بیزانسی‌ها، عرب‌ها، ونیزی‌ها، عثمانی‌ها و البته یونانی‌ها داشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها