«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

وقتی سناریوی فرودگاه بغداد در پادگان تاجی تکمیل می‌شود

وزارت خارجه عراق از سویی در اقدامی فرمایشی سفرای آمریکا و بریتانیا را برای اعلام اعتراض بغداد به حملات هوایی انجام‌گرفته علیه مراکز نظامی و بسیج مردمی به دفتر این وزارتخانه فرا خواند، و از سوی دیگر مسئولان عالیرتبه عراقی نیز برای رفع تکلیف بیانیه‌هایی در محکومیت این اقدام صادر کردند.

وقتی سناریوی فرودگاه بغداد در پادگان تاجی تکمیل می‌شود
کد خبر: 394149
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- وزارت خارجه عراق از سویی در اقدامی فرمایشی سفرای آمریکا و بریتانیا را برای اعلام اعتراض بغداد به حملات هوایی انجام‌گرفته علیه مراکز نظامی و بسیج مردمی به دفتر این وزارتخانه فرا خواند، و از سوی دیگر مسئولان عالیرتبه عراقی نیز برای رفع تکلیف بیانیه‌هایی در محکومیت این اقدام صادر کردند.

دولت عراق در عین حال تاکید کرد که در اعتراض به این اقدام به شورای امنیت هم شکایت خواهد کرد، همان کاری که پیشتر، بعد از ترور شهید قاسم سلیمانی، نیز قول آن را به افکارعمومی داده بود.

یکی از شخصیت‌های معترض که بیانیه‌اش در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته سیدعمار حکیم بود. او در واکنش به حملات بامداد جمعه آمریکا به مواضع حشد الشعبی، در پیام خود نقض حاکمیت ارضی عراق توسط هواپیماهای بیگانه و بمباران مواضع حشد الشعبی و نیروهای امنیتی در کربلا، بابل، واسط، صلاح‌الدین و دیگر مناطق و نیز برخی تاسیسات غیرنظامی را محکوم و تقبیح کرد.

بی‌تردید دولت آمریکا ید طولایی در این تجاوزها دارد که معروف‌ترین آن ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد بود.

با وجود این، نوع انتخاب اهداف حملات حاکی از آن است که دولت آمریکا برنامه‌های مدون و حساب‌شده‌ای را در عراق دنبال کرده و قدم‌به‌قدم در حال پیشبرد آن است.

به گفته منابع نزدیک به حشد الشعبی، مواضعی که ساعت یک و 15 دقیقه بامداد جمعه مورد حمله آمریکا قرار گرفتند دقیقاً کمربند امنیتی برای محافظت از مناطق حیاتی عراق به شمار می‌روند و تنها بعد از بازپس‌گیری آنها به دست حشد الشعبی بود که رفته‌رفته پایان حکومت داعش رقم خورد، که این خود نیز مساله‌ای قابل تامل قلمداد می‌شود.

منطقه جرف الصخر (جرف النصر) که بامداد جمعه هدف قرار گرفت، حد فاصل فلوجه و کربلاست و با بسته شدن آن بود که خطر حمله تروریست‌ها به کربلا به کلی برطرف شد. مناطق المسیب و اسکندریه نیز در راستای همین کمربند قرار دارند.

این مناطق روزگاری مهم‌ترین نقاط تجمع گروه‌های تروریستی محسوب می‌شدند و حتی گفته می‌شود در زمان حاکمیت امنیتی ارتش آمریکا بر عراق نیز طرفداران گروه القاعده بی هیچ واهمه‌ای آشکارا در آن حضور داشتند و به فعالیت می‌پرداختند!

فارغ از اینکه این تهاجم و پیش از آن، حمله به پادگان تاجی، تا چه حد به سفر کوتاه دبیر شورای امنیت ملی ایران به عراق مربوط بوده، با نگاهی عمیق‌تر به رویدادهای چند روز گذشته عراق، می‌توان به این نتیجه رسید که طرف یا طرف‌هایی بعد از آنکه موفق شدند عراق را از طریق تظاهرات و اعتراضات سازماندهی‌شده به یک خلاء سیاسی بکشانند، با توجه به اینکه از چندی پیش هم برنامه بردن عراق به سمت خلاء امنیتی را در دستور کار خود داشته‌اند، شاید بتوانند از این طریق راه نرفته داعش را به پایان برسانند.

سیدعمار حکیم در پیام خود نسبت به تبدیل شدن عراق به میدان نزاع و کشمکش سیاسی و نظامی منطقه‌‌ای و بین‌المللی هشدار داده و از دولت عراق خواسته نقش صحیح و شایسته خود را در بازگشت اقتدار حاکمیت کشور در برابر هر تعرضی بازیابد.

اما باید از او پرسید، آقای حکیم، شما از کدام دولت سخن می‌گویید؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها