کد خبر: 394170
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۵ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از عملکرد وزارت کار

وزارت کار هم‌پای کار مبارزه با کرونا؛ نگاهی به عملکرد این وزارتخانه در حمایت از اقتصادهای کوچک و خانوارهای ضعیف

13 اسفندماه، سامانه‌ تلفنی 1480 سازمان بهزیستی به عنوان مرجعی برای مشاوره تلفنی به مردم معرفی شد تا در این روزهای پرتنش بتوانند کمی از ترس و اضطراب خود را کاهش دهند. این سامانه هر روز از ساعت 8 تا 20 پاسخگوی پرسش‌های مردمی است.

کد خبر: 394170
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۵ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شیوع کرونا در ایران سازوکار زندگی مردم را به طور کلی در یک ماه گذشته تغییر داد. در این میان بخشی از تغییرات از سوی خود مردم و بخشی از آن با تدابیر برخی نهادهای کشوری صورت پذیرفت.

وزارت کار و امور اجتماعی کشور که به نوعی یکی از بازوهای حمایتی نظام سلامت و وزارت بهداشت به طور غیرمستقیم هم محسوب می‌شود، اقدامات خود را در این زمینه از 11 اسفندماه آغاز کرد. بر همین اساس و با اعلام محمد شریعتمداری، تمامی دفترچه‌های درمانی که تا پایان بهمن‌ماه اعتبار داشتند، بدون نیاز به دفاتر شعب سازمان تا پایان فروردین‌ماه سال آینده به طور خودکار تمدید شد. این تصمیم هم‌راستا با کارزاری اتخاذ شد که از همان روزهای نخست مردم را به ماندن در خانه‌ها برای جلوگیری از همه‌گیری هرچه بیشتر بیماری تشویق می‌کرد.

این اما آغاز فعالیت‌های این وزارتخانه در مقابله با ویروس کرونا بود. روز بعد، یعنی 13 اسفندماه، سامانه‌ تلفنی 1480 سازمان بهزیستی به عنوان مرجعی برای مشاوره تلفنی به مردم معرفی شد تا در این روزهای پرتنش بتوانند کمی از ترس و اضطراب خود را کاهش دهند. این سامانه هر روز از ساعت 8 تا 20 پاسخگوی پرسش‌های مردمی است. همچنین، در ادامه اقداماتی که برای کاهش ترددهای مردمی در سطح شهرها صورت می‌گرفت، با دستور شریعتمداری کلیه رسیدگی‌های هیات‌های تشخیص بدوی و تجدیدنظر سازمان تامین اجتماعی تا پایان فروردین‌ماه به تعویق افتاد و قرار شد در وقت فوق‌العاده مورد بررسی قرار گیرد. به‌علاوه، در این طرح مناطق درگیر با ویروس کرونا اولویت‌بندی شدند و استان‌های قم، تهران، البرز، مرکزی، گیلان، گلستان و مازندران در نوبت نخست این کار قرار گرفتند.

از آنجا که ویروس کرونا به قشر مسن‌تر آسیب جدی‌تری وارد می‌کند، وزارت کار تصمیم گرفت خانه‌های امید و صندوق‌های بازنشستگی کشوری با تشخیص ضرورت به بازنشستگان ساکن در شهرهای درگیر با این بیماری خدمات پزشکی ارائه کند.

در روز 15 اسفندماه، این وزارتخانه یکی از بهترین خبرها را اعلام کرد؛ جایی که وزیر کار در حساب کاربری توئیتر خود از واریز مبلغ 10 میلیارد تومان به حساب 40 هزار نفر، ضایعه نخاعی شدید و خیلی شدید مستقر در منزل برای تهیه اقلام بهداشتی خبر داد. همچنین 2 روز بعد، مراکز دارویی بهداشتی این وزارتخانه بیش از 300 هزار لیتر از انواع مواد ضدعفونی‌کننده طبق دستورالعمل وزارت بهداشت در اختیار مراکز خدمات درمانی گذاشت. ضمن اینکه وزارت کار به همت شستا، 6 تن ماده برای تولید قرص و 2 میلیون قرص کلروکین فسفات تهیه کرد.

از دیگر اقداماتی که در این مدت وزارت کار در جهت حمایت از خانوارهای ضعیف انجام داده حل مشکل بیمه قالیبافان سراسر کشور بود. پیشتر خانواده‌های تحت پوشش قالیبافان که عمدتاً سرپرست خانوار و فاقد وضعیت مالی لازم بودند از تعهدات بیمه‌ای بهره‌مند نمی‌شدند، اما اکنون سهمیه پذیرش متقاضیان از 10 درصد به 50 درصد افزایش یافت تا انعقاد قرارداد حق بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی صادر و مشکل شمار زیادی از این قشر کوشا برطرف شود.

در نهایت، پس از دستور رئیس‌جمهور مبنی بر حمایت از قشرهای کم‌درآمد جامعه در روزهای پرالتهاب شیوع کرونا، پرداخت بسته حمایتی در اسفندماه برای کسانی که شغل خاص با درآمد ثابت ندارند به دستور برنامه‌های وزارت کار اضافه شد. بانک اطلاعات ایرانیان موظف است این افراد را در کشور شناسایی کند. همچنین، به گفته معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، زنان سرپرست خانوار در اولویت دریافت این بسته‌ها قرار خواهند گرفت. بر این اساس، خانوارهای ضعیف‌تر کشور در آخرین ماه سال، بسته حمایتی جدیدی دریافت خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها