کد خبر: 394319
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ۱۴:۱۸:۳۰
| |

بینی سگ‌ها حسگر مادون قرمز است

محققان دانشگاه لوند سوئد دریافته‌اند بینی سگ‌ها گرما را مانند یک حسگر مادون قرمز تشخیص می‌دهد.

بینی سگ‌ها حسگر مادون قرمز است
کد خبر: 394319
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ۱۴:۱۸:۳۰

اعتمادآنلاین| اینکه سگ‌ها دارای حس بویایی باورنکردنی هستند، بر همگان آشکار است، اما تحقیقات جدید کشف کرده است سگ‌ها از روش دیگری که تاکنون شناخته نشده بود از بینی‌های معروف خود برای مسیریابی استفاده می کنند.

دانشمندان این ویژگی را یک حس کاملاً جدید در سگ ها توصیف می کنند. آنها مشاهده کردند که سگ ها دقیقاً مثل یک حسگر مادون قرمز حرارتی از نوک بینی مرطوب خود برای احساس گرمای اجسام اطراف استفاده می کنند.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه لوند(Lund) سوئد و به همراه تیمی از دانشگاه اوتووس لوراند(Eötvös Loránd) مجارستان انجام شد. آنها با انجام چند آزمایش، این مهارت جدید شگفت آور را در سگ ها کشف کردند.

محققان دانشگاه لوند یک آزمای رفتاری را ترتیب دادند که در آن سه سگ با دو شیء که یکی تقریباً هم دمای محیط و دیگری هم دمای بدن یک پستاندار خزدار بود، مواجه می شدند. در نهایت مشخص شد که صرفاً بر اساس گرمای تابشی ساطع شده از این دو شیء، سگ ها قادر به تمایز بین آنها از فاصله 1.6 متری بودند.

در عین حال، دانشمندان دانشگاه اوتووس لوراند از تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی(MRI) استفاده کردند تا ببینند مناطق مختلف مغز سگ ها چگونه به محرک های گرمایی واکنش می دهد و دریافتند اشیای گرمتر باعث ایجاد واکنش در قشر ارتباط جسمی حرکتی سمت چپ مغز سگ ها می شوند که بخشی از مغز آنهاست که اطلاعات حسی را پردازش می کند. دانشمندان نتیجه گرفتند این توانایی به احتمال زیاد از پوست مرطوب و بدون خز و موی بینی سگ ها معروف به ریناریوم(rhinarium) ناشی می شود.

رونالد کروگر استاد دانشگاه لوند می گوید: با توجه به اینکه سگ و انسان حدود 15 هزار سال است که در کنار هم زندگی می کنند، مدت زمان زیادی طول کشیده تا این موضوع را کشف کنیم.

دانشمندان بر این باورند که این توانایی در روند تکامل این حیوان به وجود آمده است و نشان می دهد که چرا شکارچیانی مانند گرگ ها چنین شکارچیان قدرتمندی هستند، زیرا به نظر می رسد آنها می توانند از فاصله دور گرمای بدن طعمه را تشخیص دهند.

در عین حال، موجوداتی که آنها شکار می کنند در بعضی موارد دارای خزهای زیاد و ضخیمی هستند که ویژگی تازه کشف شده می تواند دلیل آن را توضیح دهد. علاوه بر این، این یافته ها می تواند در تعیین اینکه کدام نژادها از سگ برای عملیات شکار و نجات به عنوان مثال در فجایع طبیعی مناسب هستند، مفید باشد.

کروگر می گوید: بینی سگ باید سرد باشد تا بتواند بدن و اشیای گرم را پیدا کند. بنابراین دلیل مرطوب بودن بینی سگ ها همین است.

او افزود: اگر در آموزش سگ ها علاوه بر بو، از گرما نیز استفاده شود می تواند مؤثر باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها