کرونا سدی برای آموزش در کشور نشد

دانشگاه‌ها با آموزش مجازی پای کار ایستادند

دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از نخستین مراکزی بودند که در اولین روزهای شناسایی کرونا در ایران تعطیل شدند، اما نظام آموزشی کشور برای جلوگیری از متوقف شدن علم و پژوهش به سرعت راهکاری پیداکرد؛ اجرای «آموزش الکترونیک و مجازی» تا کرونا سدی برای آموزش علم در ایران نباشد.

دانشگاه‌ها با آموزش مجازی پای کار ایستادند
کد خبر: 394501
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۵ ۰۹:۳۸:۳۰

اعتمادآنلاین| سروکله ویروس کرونای جدید در آخرین روزهای 2019 میلادی در یکی از شهرهای کشور پهناور چین پیدا شد، از آن زمان این ویروس مرموز به سرعت راهش را به دیگر نقاط دنیا باز کرد و تا امروز بالغ بر 125 کشور دنیا با کرونای جدید دست به گریبان شده‌اند؛ ویروسی مرموز از خانواده آنفلوآنزا و سرماخوردگی که رفتارهای عجیب و شیوع و گستردگی بالای آن نگرانی ایجاد می‌کند.

حالا کرونای جدید که آن را با نام کووید -19 می‌شناسیم، حدود هفتادوپنج روزی است که جهان را به خود مشغول کرده و بیش از 145 هزار نفر مبتلا و بالای 5 هزار نفر تلفات داشته است. شیوع بسیار سریع این بیماری موجب شد، دولت‌ها برای جلوگیری از همه‌گیر شدن هرچه بیشتر این بیماری مسری سعی در کاهش تجمعات و تعطیلی برخی مراکز کنند. در همان هفته‌های نخست تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا در جامعه، دانشگاه‌های بسیاری در کشور اعلام کردند که آموزش را متوقف نکرده و دانشجویانشان در خانه و به شیوه آموزش مجازی به تحصیل ادامه می دهند.

اصفهان با حدود 67 مرکز علمی و دانشگاهی و بیش از 140 هزار دانشجو از سراسر ایران، یکی از قطب‎های آموزشی کشور محسوب می‌شود. چندین دانشگاه مرجع و مادر ایران در این خطه از کشور، آموزش مجازی را آغاز کردند و روند آموزش در اصفهان بر مدار جریان است.

با سیستم آموزش مجازی هم درس می خوانیم و هم سلامت ما حفظ می شود

یوسف که دانشجوی مهندسی اجرایی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر است در خصوص وضعیت دانشگاه خود در این روزها به ایسنا، می‌گوید: پس از تعطیلی ادامه دار دانشگاه‌ها، اساتید ما از طریق شبکه‌های مجازی ابتدا وظایفی را به دانشجوها واگذار کردند و از هفته گذشته تمام کلاس‌های ما به صورت مجازی در حال برگزاری است.

این دانشجو با بیان اینکه با راه اندازی این سیستم هم دانشجویان طبق گذشته به درس خواندن ادامه می‌دهند و هم اینکه سلامتی ما به دلیل حضور در اجتماعات در این شرایط به خطر نمی افتد، تصریح می‌کند: این سیستم خوب بوده اما در جاهایی به طور کامل نیازهای اساتید و دانشجویان را برآورده نکرده است، مثلا ما دانشجوی رشته عمران هستیم و برخی از درس های محاسباتی ما دچار مشکل و سختی در نحوه درس دادن می‌شود.

حتی اگر کلاس آنلاین نداریم نباید درس را ول کنیم

محدثه، دانشجوی 22 ساله رشته زبان فرانسه دانشگاه اصفهان نیز می‌گوید: این روزها برای کارهای بعد از قرنطینه برنامه ریزی زیادی انجام داده ام. پروژه ای که استاد گفته را انجام می‌دهم و در وقت هایی از روز یک رمان فرانسوی را می خوانم و ترجمه می کنم.

او با بیان اینکه کلاس آنلاینی در رشته درسی آنها برگزار نشده، تنها کار دانشگاهی اش را مرور درس ها و کتاب های معرفی شده اعلام می کند و می گوید: بعضی روزها روحیه ام آنقدر افت می‌کند که تا شب افسرده گوشه اتاق می نشینم، اما بعضی روزها مقاومت می کنم و با فکرهای خوب انرژی ام را بالا می برم. همین باعث می شود کارها و تجربیات جدیدی در خانه انجام دهم.

این دانشجو ادامه می دهد، اگر قرار باشد در این روزها بنشینیم و هیچ کاری نکنیم قطعا فلج می شویم. باید خودمان روحیهمان را بالا نگه داریم و حتی اگر کلاس آنلاینی نداریم خودمان ول نکنیم و درس بخوانیم، چون واقعا به ضرر خودمان تمام می شود مخصوصا اینکه رشته ما بسیار فرار است.

دانشجویان نباید زمانشان را هدر بدهند

علیرضا شرکت، استاد گروه معماری و شهرسازی دانشگاه نجف آباد نیز معتقد است که این وقفه ایجاد شده در دانشگاه ها نباید به بطالت بگذرد و دانشجویان نباید زمانشان را هدر دهند.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: متاسفانه بعد از شیوع این بیماری و عدم پیش بینی لازم فضای آموزشی دچار مشکل شد که در این میان دانشگاه ها می توانند با برگزاری دروس نظری و تئوری تاحدی از مشکلات پیش آمده بکاهند. به شرطی که دانشجویان ترغیب شوند واز این زمان به عنوان یک فرصت استفاده کنند.

فاطمه، دانشجوی دکتری آمار در دانشگاه اصفهان است و با بیان اینکه کامل در منزل هستم و فعلا سعی می کنم تا جاییکه ممکن است کار و پژوهش و مطالعه تعطیل نشود، اظهار می کند: فعلا تنها کاری که از ما بر می آید رعایت مسایل و نکات بهداشتی است تا انشاالله به زودی از این دوران خارج شویم .

او ادامه می دهد: با توجه به اینکه بیشتر کارم پژوهش است، اساتید تکالیفی را برای این ایام مشخص کرده اند و اگر تعطیلات بیش از حد ادامه پیدا کند احتمالا مجبور به استفاده از کلاس های مجازی خواهیم شد. درحال حاضر در مقاطع و رشته های مختلف بر اساس صلاحدید اساتید کلاس ها و آموزش به صورت مجازی شروع شده است.

استفاده از فضای مجازی در کاهش اثرات منفی این ویروس موثر است

غضنفر شاهقلیان، دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با بیان اینکه دانشجویان دو دسته هستند، می گوید: گروهی شاغل هستند که مشغول کارند و تابع دستورات اداره خود. گروه دوم که شغلی ندارند خود به دو دسته تقسیم می شوند، یکسری در منزل پیگر کارهای تحقیقاتی و مطالعه هستند و سری دوم هر کاری انجام می دهند جز درس خواندن.

او با بیان اینکه در کلاس های آنلاین شرکت می کند، تصریح می کند: مطابق برنامه درسی در کلاس شرکت می کنم. تا جایی که اطلاع دارم، همکاران نیز شرکت می کنند و روند تدریس ادامه دارد.

مدیر مسئول نشریه روشهای هوشمند در صنعت برق با بیان اینکه طبیعتا این ویروس بر روند پیشرفت علمی تاثیر منفی دارد، ادامه می دهد: در دانشگاه ما وضعیت کلاس های آنلاین منظم است. قسمت فناوری و اطلاعات و آموزش دانشگاه تلاش کرده و برنامه آماده کرده اند. با تلاش محققان و حضور به موقع و استفاده از فضای مجازی و انجام دور کاری می توانیم اثرات منفی این وضعیت را کاهش دهیم.

شبکه های مجازی بستری برای آموزش

علی، دانشجوی دکتری مدیریت ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه هم می گوید: کلاسهای آنلاین ما از ابتدای هفته اطلاع رسانی شد و سامانه ای معرفی شد. بسته به دانشگاهها و تجهیزاتی که دارند در بخش زیر ساختها هر دانشگاهی متفاوت عمل می کند. در دانشگاه ما امکان گفتگوی دو طرفه برای دانشجویان نبود و به نوعی داشتیم زمان را از دست می دادیم، بنابراین از گروهی که در واتس اپ داشتیم استفاده کردیم و استاد ویس درس ها را در گروه می گذاشت و سوال و جواب رد و بدل شد.

او با بیان اینکه این شرایط باعث شد تا روش‌های دیگر آموزشی را هم امتحان کنیم، می افزاید: منابع تدریس را استادان در گروه می گذارند و مطالعه می کنیم و بعد مانند کلاس در ساعت خود کلاس آنلاین هستیم. تکالیفی هم که خواسته شد باید در زمان خودش در گروه بفرستیم تا بررسی شود و ایرادات رفع شود.

محمد که ترم آخر مهندسی آی تی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد است، از تجربه کلاس های آنلاین اینگونه می گوید: کلاس آنلاین تنها برای درس های معارف است که من این ترم ندارم، اما دوستانم که در این کلاسها شرکت کرده راضی هستند، امیدارم این روند برای درس های تخصصی هم اجرا شود.

در کلاس آنلاین شرکت می کنم و راضی هستم

روژان دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان از روند کلاس های آنلاین در دانشگاهش راضی است و می گوید: در کلاس آنلاین شرکت می کنم و اساتیدی که قبلا خوب درس می دادند در این دوره هم خوب هستند. تا پیش از آن در گروه واتس آپ آموزش جریان داشت و اکنون سیستم ال ام اس آموزش مجازی دانشگاه بهبود پیدا کرده و سوال و جواب وجود دارد.

دنیا، دانشجوی ترم آخر معماری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان است، او در مورد وضعیت تحصیلی اش اینگونه می گوید: تنها یک درس عملی 6 واحدی دارم. این درس طرح نهایی و مهمترین درس کارشناسی است که به صورت پروژه ای است و درس سنگینی هم است. کرونا این روزها تاثیر بدی روی کارم گذاشته و نتوانسته ام برای ادامه پروژه پیش استاد بروم. کلاس آنلاین برای درس من کاربردی ندارد، چون باید به صورت حضوری مشکلات ماکت و پلان های کارم بررسی شود و در این مدت حتی یکبار هم نتوانسته ام پیش استادم بروم.

روند آموزش در اصفهان بر مدار جریان است

همچنین حسین سلیمانی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد از برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد و استقبال خوب دانشجویان در این دوره ها به ایسنا، خبر داد و با بیان اینکه درحال حاضر با کمک سیستم آموزش مجازی و الکترونیکی روند آموزش دنبال می شود، تصریح می کند: در حال حاضر حدود 400 عنوان درسی در مقاطع دکتری و دروس عمومی معارف اسلامی و بخشی از دروس دانشکده های پزشکی و پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد به صورت مجازی و الکترونیکی تدریس می شود و در صورت گسترش اپیدمی و ادامه دار شدن این شرایط، امیدواریم بتوانیم کلاس های مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی را نیز به صورت مجازی ارائه کنیم.

نبود زیرساخت های سخت افزاری مشکل کلاس های آموزش مجازی

به گفته معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد کلاس های آموزش مجازی تفاوتی با کلاس های حضوری ندارند. در این روش دانشجو پشت سیستم خودش در منزل با استاد به صورت آنلاین متصل می شود و تمام مواردی که در کلاس درس حضوری گفته می شود ارائه خواهد شد. پرسش و پاسخ صورت می پذیرد و تکالیف همانند کلاس های حضوری از طرف استاد به دانشجو ارائه می شود.

سلیمانی با تاکید براینکه سیستم آموزش آنلاین کاملا به روز است، تصریح کرد: این روش شرایط را به خصوص برای دانشجویانی که در شهرهای دورتری هستند و امکان تردد آنها با توجه به مسائل و مشکلاتی که اکنون وجود دارد با محدودیت مواجه شده، تسهیل می کند.

سلیمانی مشکل این روش را در بخش سخت افزاری اعلام کرد و گفت: این روش با بستر اینترنت کار می کند و ممکن است در همه نقاط و مناطق، امکانات کامپیوتر و رایانه ای و سخت افزاری که مورد نیاز است، برای دانشجویان فراهم نباشد، که در این صورت نمی توانند از این روش استفاده کنند.

سلیمانی از حضور 80 درصدی دانشجویان در کلاس های آنلاین خبر داد و افزود: 20 درصدی هم که نتوانستند شرکت کنند یا به دلیل مشکلات اینترنتی و کامپیوتری بوده یا شرایطی داشتند که نتوانستند در آن ساعت پشت سیستم بنشینند.

آموزش برخط و خارج از خط در دانشگاه اصفهان

هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان نیز اظهار می کند: استفاده از آموزش های الکترونیک به عنوان جایگزین در مواردی که امکان برگزاری کلاس ها به صورت حضوری میسر نیست و به منظور بهره گیری مفید و مناسب از ظرفیت آموزش مجازی برای برگزاری کلاس ها به صورت غیر حضوری، انجام می شود. سامانه الکترونیکی دانشگاه lms.ui.ac.ir راه اندازی و کلاس ها مرتب تشکیل می شود.

وی ادامه می دهد: کلاس ها به دو صورت "خارج از خط" و "برخط" برنامه ریزی شده است. در کلاس های خارج از خط، استاد "محتوای درس خود" را همراه با صدای ضبط شده در این سامانه قرار می دهد و دانشجو در هر زمانی که مناسب می داند با مراجعه به آن درس را می آموزد. در این روش به همزمانی حضور استاد و دانشجو نیازی نیست و مشکلات سرعت اینترنت نیز خللی در کار ایجاد نمی کند.

رئیس دانشگاه اصفهان می افزاید: در کلاس های برخط، ابتدا استاد در سامانه، زمانی را برای کلاس آنلاین معرفی می کند و تمام دانشجویان در صفحه ی خود زمان کلاس را ملاحظه و در زمان تعیین شده به کلاس مجازی می پیوندند. در این شیوه استاد و دانشجو همزمان باید در کلاس مجازی حضور داشته باشند. لازم به ذکر است که سامانه به نحوی است که کلاس ها به صورت خودکار ضبط می شود و اگر دانشجویی نتوانست در زمان مقرر در کلاس حضور یابد بعداً می تواند از کلاس ضبط شده استفاده کند.

آنچه مشخص است شبکه های مجازی بستری برای آموزش در کشور شده اند تا هجمه ای که کروناویروس این روزها بر کشور وارد کرده جبران کنند...

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها