مقام آمریکایی: دنبال بازدارندگی مقابل ایران هستیم، نه جنگ

یک روز پس از آنکه یک عضو ارشد سنای آمریکا گفت، ترامپ باید اذعان کند در بازدارندگی مقابل ایران شکست خورده است، العربیه به نقل از یک مقام دولت ترامپ نوشت، آمریکا دنبال بازدارندگی ایران است نه دنبال جنگ.

مقام آمریکایی: دنبال بازدارندگی مقابل ایران هستیم، نه جنگ
کد خبر: 394511
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۵ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شبکه «العربیه» سعودی به نقل از یک مقام در دولت آمریکا مدعی شد که واشنگتن «دنبال جنگ نیست» و صرفاً درصدد ایجاد بازدارندگی مقابل ایران است.

العربیه در گزارشی با تیتر «واشنگتن: دنبال جنگ با ایران نیستیم بلکه خواستار بازدارندگی قاطعانه‌ایم»، به نقل از یک «مسئول دولت آمریکا» که نامش را فاش نکرد نوشت، «ایران بزرگ‌ترین تهدید امنیت ملی [آمریکا] است».

العربیه با دستاویز قرار دادن این جمله، نوشت: شاید این اعلام به تنهایی کافی باشد تا دیدگاه دولت دونالد ترامپ به ایران را نشان بدهد. واشنگتن تهران را نه فقط برای همسایگان (ایران)، بلکه برای امنیت ملی آمریکا از جمله شهروندان و سربازان آمریکا در خاورمیانه، خطر قلمداد می‌کند... آمریکا تلاش زیادی برای مقابله با این تهدید کرده و می‌کند. یکی از این تلاش‌ها، استقرار نیروهای زیاد در منطقه خاورمیانه است. آمریکا حدود 90 هزار سرباز در دریا و خشکی [منطقه] دارد.

این مسئول ناشناس در دولت آمریکا به العربیه گفت: «ما به وضوح می‌بینیم که قدرت آمریکا چه نظامی چه اقتصادی‌اش، بهترین بازدارنده مقابل ایران است». او همچنین گفته، «دنبال استفاده از قدرت نظامی نیستیم. این چیزی است که رئیس جمهور بارها آن را تکرار کرده است».

این ادعا پس از آن مطرح شده که «رابرت منندز»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، جمعه (23 اسفند) از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور خواست اعتراف کند سیاستش برای ایجاد بازدارندگی در برابر ایران شکست خورده است (جزئیات بیشتر).

العربیه در ادامه به نقل از این مسئول نوشت، تجمیع نیروهای آمریکایی در منطقه صرفا نمایش پوچ نیست بلکه بخشی از طرح دولت آمریکا برای اعمال فشار بر ایران برای تغییر رفتارش است و این فشار شامل اقدامات دیپلماتیک و تحریم اقتصادی هم می‌شود.

العربیه در ادامه نوشت: دولت آمریکا بدون شک برای تحقق این هدف با موانع روشنی روبه‌روست؛ اول ماهیت نظام ایران و دوم، چون سال‌ها گذشته و... اولین بار است که آمریکا تلاش می‌کند «مشکل ایران»‌ را حل کند، نیازمند همبستگی جهانی است. العربیه در حالی از «اولین بار»‌ سخن می‌گوید که آمریکا در چهار دهه اخیر از هیچ اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده است؛ از تلاش برای کودتا، ترورهای ابتدای انقلاب، جنگ و تحریم اقتصادی.

این مسئول آمریکایی در این خصوص به العربیه گفته است که «شرکای بین‌المللی باید به ما ملحق و به توافقی با ایران برسند». به نوشته العربیه، مقصود او، چین، روسیه است و از نظر او کشورهای آلمان و فرانسه و انگلیس در ماه‌های گذشته تحول روشنی را در موضع سیاسی خود علیه ایران نشان داده‌اند اما پکن و مسکو هنوز از موضع آمریکا خیلی دور هستند چرا که روسیه در خاورمیانه از نزدیک با ایران همکاری می‌کند بخصوص در سوریه.

به نوشته العربیه، روزهای گذشته تنش میان آمریکا و ایران افزایش یافت. ژنرال کنث مکنزی پنجشنبه گذشته شلیک موشک به پایگاهی در عراق را که نظامیان آمریکایی در آن حضور داشتند،‌ بر عهده ایران دانسته بود.

آمریکا در حالی ایران را متهم کرد که گروه‌های سیاسی عراق از ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان سخن می‌گویند. پارلمان عراق یکشنبه 15 دی ماه 1398 دو روز بعد از اقدام تروریستی آمریکا که در آن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند، طرحی تصویب کرد که دولت عراق را ملزم می‌کند که از آمریکا بخواهد نظامیانش را از عراق خارج کند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها