کد خبر: 394771
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۰۰:۱۳:۱۴
| |

ترکیب داروهای قلبی موجب کاهش خطر زوال عقل می‌شود

طبق نتایج مطالعات جدید، ترکیب مشخص داروهای کلسترول و فشار خون علاوه بر کمک به قلب، ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را نیز کاهش دهد.

ترکیب داروهای قلبی موجب کاهش خطر زوال عقل می‌شود
کد خبر: 394771
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۰۰:۱۳:۱۴

اعتمادآنلاین| داروهای موردنظر شامل دو دارو متداول فشارخون موسوم به بازدارنده‌های ACE و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (ARB) و همچنین استاتین‌های کاهنده کلسترول بودند.

«داگلاس بارتولد»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا جنوبی، در این باره می‌گوید: «مدت‌های مدیدی است که مشخص شده است تحت کنترل نگه داشتن فشارخون و کلسترول برای سلامت قلب مفید است. اما نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد ترکیب برخی داروها دارای فواید بیشتری برای پیشگیری از آلزایمر و سایر بیماری‌های زوال عقل است.»

در این مطالعه، داده‌های مربوط به حدود 700 هزار نفر بین سال‌های 2007 تا 2014 بررسی شد. رده سنی شرکت کنندگان 67 سال به بالا بود. آنها در طول دو سال گذشته، هم داروی فشارخون بالا و هم داروی استاتین کاهنده کلسترول مصرف کرده بودند. هیچ یک مبتلا به زوال عقل نبوده و هرگز داروهای مخصوص آلزایمر هم مصرف نمی‌کردند.

نتایج نشان داد مصرف استاتین های «پراواستاتین» و «روزوواستاتین» همراه با بازدارنده‌های ACE و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II برای فشارخون بالا، در مقایسه با سایر ترکیبات دارویی، با کاهش ریسک زوال عقل مرتبط بود. فایده مصرف این ترکیب دارویی برای مردان بیش از زنان بود.

نتایج نشان داد مصرف ترکیب ARBها و پراواستاتین با کاهش 21 درصدی ریسک ابتلاء به زوال عقل در طول مدت 7 سال مرتبط بود.

محققان تاکید می‌کنند برای داشتن مغزی سالم، از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی کنید، 30 تا 45 دقیقه در روز و سه تا چهار بار در هفته ورزش‌های هوازی انجام دهید، خواب خوب داشته و در جامعه حضور فعال داشته باشید.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها