محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی:

500 هزار بلیت هواپیما کنسل شد/ ماهان پراز مسافری به چین نداشت/ باید دانشجویان ایرانی مانده در شهر ووهان را باز می‌گرداندیم

وزیر راه و شهرسازی وی با اشاره به کاهش 70 درصدی حمل و نقل عمومی و کنسل شدن 500 هزار بلیت قطار و هواپیما، دلایل پرواز ماهان به چین و دیگر کشورها در این روزها را تشریح کرد

500 هزار بلیت هواپیما کنسل شد/ ماهان پراز مسافری به چین نداشت/ باید دانشجویان ایرانی مانده در شهر ووهان را باز می‌گرداندیم
کد خبر: 394808
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۰۷:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین محمد اسلامی، اظهار کرد: متاسفانه برخی جریانهای معاند و ضد انقلاب از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا همه سعی و تلاش خود را برای دروغ پردازی و نشر اکاذیب انجام دادند تا ذهن مردم را مشوش کنند اما چیزی که درباره پروازهای ماهان و چرایی آن روشن است اینکه تمامی این پروازها با اندیشیدن تمهیدات لازم و به‌صورت ضروری انجام شده و هیچ پرواز مسافری به این کشور نداشتیم.

وی افزود: از زمانی که شیوع ویروس کرونا در چین شتاب گرفت و در دفتر معاون اول رئیس جمهور مصوبه لغو پروازهای چین را ابلاغ کردیم، هیچ پرواز مسافری به این کشور نداشتیم و هیچ اقدامی فراتر از این مصوبه صورت نگرفته است. از آنجا که ایرانیان بسیاری در چین مانده بودند و نمی توانستند به کشور برگردند، مصوبه‌ای گذراندیم تا پروازهایی به صورت خالی به این کشور برود و هموطنانمان را به ایران بازگردانیم؛ در این راستا ماهان سه پرواز به مقصد چین انجام داد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین یک پرواز اختصاصی تحت قرنطینه کامل با حضور نمایندگان وزارت بهداشت به شهر ووهان چین داشتیم که دریافت مصوبه و مجوز این پرواز یک هفته طول کشید و در نهایت توانستیم با رعایت همه پروتکلها و تحت قرنطینه، دانشجویان ایرانی شهر ووهان را به ایران بازگردانیم.

اسلامی گفت: از همان روزهای نخست انجام این پروازها، نیروهای وزارت بهداشت در ورودیهای فرودگاه امام خمینی (ره) و دیگر فرودگاهها مستقر شدند و اگر کسی علائم مشکوک داشت را در اختیار وزارت بهداشت قرار می دادند. همچنین پروازهای باری ماهان انجام می شد تا بتوانیم اقلام مورد نیاز بخش بهداشت و درمان را برای مقابله با ویروس کرونا وارد کنیم.

وی درباره پروازهای باری شرکت هواپیمایی ماهان هم توضیح داد: هم اکنون محموله های بسیاری از ماسک و لوازم بهداشتی مختلف در سفارتخانه ها و شهرهای مختلف جهان دپو شده که وزارت صنعت، معدن و تجارت آنها را خریده و به دنبال مجوز هستیم تا با پروازهای باری به مقاصد مختلف اروپایی، چین و کشورهای دیگر لوازم مورد نیاز بیمارستانها را وارد کنیم. البته همه پروتکلهای بهداشتی توصیه شده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای این پروازها اجرا می‌شود؛ به گونه‌ای که وقتی هواپیمایی می‌رسد، در نقطه‌ای از پارکینگ که فاصله مناسبی با دیگر هواپیماها دارد، متوقف می‌شود و هواپیما و بار آن ضدعفونی شده و نیروهای این هواپیما کاملاً کنترل می‌شوند. به جرأت می توان گفت که حتی یک مورد هم تخلف از این پروتکل‌ها نداشتیم.

کاهش 70 درصدی حمل و نقل عمومی و کنسل شدن 500 هزار بلیت

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوالی که آیا بهتر نیست در شرایط کنونی حمل و نقل عمومی را تعطیل کرد یا ظرفیت جابه جایی آن را با ایجاد محدودیت های لازم به حداقل ممکن رساند؟ گفت: حمل و نقل عمومی در ترددهای برون شهری سهم چندانی ندارد اما با این وجود در حال حاضر بیش از 70 درصد ظرفیت حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است و در حوزه‌های مختلف هواپیما، قطار و اتوبوس تعداد بسیار کمی بلیت فروخته می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به کنسل شدن بیش از 300 هزار بلیت قطار و بیش از 200 هزار بلیت هواپیما در این شرایط اشاره کرد.

اسلامی افزود: البته کسانی که از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند با جدیت و دقت مورد غربالگری قرار گرفته و هویتشان و کد ملی آنها مشخص است، اما اگر حمل و نقل عمومی تعطیل شود، خودروهای شخصی اقدام به جابه جایی مسافران خواهند کرد و مشکل بیشتر می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا در ستاد مقابله با کرونا تدابیری برای جبران ضرر و زیان بخش حمل و نقل عمومی اندیشیده شده است؟ پاسخ داد: در کمیته اقتصادی ستاد مقابله با کرونا مصوبات و تمهیداتی برای جبران ضرر و زیان بخش حمل و نقل عمومی داشته ایم که می توان به تنفس سه ماهه در پرداخت وام، مالیات و بیمه اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: همچنین درباره آنچه که در ارتباط با معیشت مردم و برخی مشاغل حساس وحود دارد، با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه تسهیلاتی را به صورت بلاعوض به آنها پرداخت می کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها