کد خبر: 394870
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۰۸:۴۱:۰۹
| |

مهیار منصوری، فوق تخصص خون و آنکولوژی:

نقطه ضعف کرونا ویروس مرگ‌ومیر پایین است

 یک فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: نقطه ضعف کرونا ویروس مرگ‌ومیر پایین است که با رعایت موازین بهداشتی می‌توان میزان سرایت را کاهش و بیماری مهار و همه‌گیری رخ نخواهد داد.

نقطه ضعف کرونا ویروس مرگ‌ومیر پایین است
کد خبر: 394870
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۰۸:۴۱:۰۹

اعتمادآنلاین| مهیار منصوری، فوق تخصص خون و آنکولوژی، گفت: خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند علائمی شبیه سرماخوردگی و یا گاهی بیماری‌های شدیدتری نظیر سارس و یا همه‌گیری کرونا ویروسی کووید 19 را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این ویروس به‌طور معمول در پرندگان و پستانداران شایع است و حدس زده می‌شود شاید از خفاش و یا مورچه‌خوار به انسان سرایت کرده باشد، افزود: انواعی از کرونا ویروس‌ها قادر به بیماری‌زایی در انسان است که باید توجه داشت گونه کووید 19 که از اواخر پاییز سال 2019 از شهر ووهان چین شروع شد از این خانواده است این ویروس تمایل به فصل سرما دارد و اغلب با گرم شدن هوا پسرفت دارد.

منصوری تب، مشکلات تنفسی نظیر تنگی نفس، آبریزش بینی و سرفه‌های چندروزه را از علائم این بیماری برشمرد و با بیان اینکه میزان مرگ‌ومیر توسط کرونا ویروس کووید 2019 طور متوسط بین 2 تا 3 درصد است که از مرگ‌ومیر بیماری سارس و آنفلوآنزا که حدود 10 درصد و مرس که بین 35 تا 40 درصد است بسیار کمتر بوده است، عنوان کرد: روش انتقال از طریق سرایت انسان به انسان وتوسط سرفه و عطسه بوده و خوشبختانه انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود است؛ انتقال انسان به انسان نیز در شرایطی که دریک محیط بسته افراد به مدت طولانی کنار فرد بیمار باشند و روش انتقال از راه سطوح آلوده ممکن است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی بیان کرد: افراد مستعد نظیر سالمندان، زنان باردار، کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، بیماری قلبی و تنفسی و سرطانی هستند.

وی گفت: باید توجه کرد که نقطه ضعف بسیار بزرگ این بیماری مرگ‌ومیر پایین است که با رعایت موازین بهداشتی می‌توان میزان سرایت را کاهش و بیماری مهار و همه‌گیری رخ نخواهد داد.

منصوری تأکید کرد: به‌طور پی‌درپی باید دست‌ها را با آب و صابون شستشو داد و از دست دادن و روبوسی کردن پرهیز کرد.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه دهان و بینی خود را هنگام عطسه و سرفه بپوشانیم و با دست‌های آلوده دهان، چشم و بینی خود را لمس نکنید، تأکید کرد: دستمال‌کاغذی‌های یک‌بار مصرف شده را در محیط رها نکنید؛ از خوردن غذاهای نیم‌پز اجتناب و از حضور در مکان‌های شلوغ نظیر فروشگاه‌های بزرگ و مراکز نگهداری و به حیوانات خودداری کنیم و تماس با حیوانات را محدود کنید.

این پزشک گفت: هرچند انتقال از حیوان اهلی به‌طور معمول تمام ثابت نشده ولی در صورت ضرورت موقع تماس با حیوانات از ماسک و دستکش استفاده شود.

منصوری با بیان اینکه از وسایل خصوصی نظیر لیوان و ظروف غذاخوری، حوله و تخت افراد دیگر استفاده نکنید، اظهار کرد: از حضور در اجتماعات بپرهیزیم و اگر مجبور هستید از ماسک استفاده کنید. وی تأکید کرد: باید دست‌ها را پس از تماس با سطوح صفحه کلید کامپیوتر، لپ‌تاپ، صفحه موبایل و تلفن دکمه آسانسور، صفحه کلید کارت‌خوان‌ها، خودپرداز، مهر و استامپ، زنگ منازل و اماکن عمومی و شخصی با آب و صابون مدت 30 ثانیه بشویید.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی بیان کرد: افراد مبتلا به این بیماری و افرادی که دارای علائم تنفسی نظیر عطسه و سرفه و افرادی که از یک بیمار مراقبت می‌کنند باید ماسک استفاده کنند.

وی گفت: هنوز دقیقاً مشخص نشده که ویروس چه مدت روی سطوح می‌ماند و می‌توانید سطوح را توسط مواد ضدعفونی نظیر وایتکس تمیز کنید.

منصوری یادآور شد: بهترین درمان پیشگیری است و هنوز داروی مؤثر ثابت شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها