سیدابراهیم حسینی، امام جمعه ساوه:

بی‌توجهی به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا مصداق خودکشی است

امام جمعه ساوه گفت: بی توجهی به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا مصداق بارز مشارکت در قتل عمد است و هر اقدامی که منجر به تهدید سلامت انسان شود حرام است و مصداق خودکشی تلقی می‌شود.

بی‌توجهی به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا مصداق خودکشی است
کد خبر: 394899
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۰۹:۱۸:۵۱

اعتمادآنلاین| سیدابراهیم حسینی، امام جمعه ساوه، با تاکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، اظهار کرد: هنوز هیچ واکسن و داروی قطعی برای درمان این بیماری کشف نشده و عملا موضوع درمان ویروس کرونا تا این لحظه منتفی است، لذا مهمترین اقدام برای مصون ماندن از بیماری کرونا پیشگیری و رعایت توصیه‌های بهداشتی است.

وی تعطیلی بازار و مراکز تجاری تجمعی و نیز اعمال محدودیت‌های ترافیکی را از جمله تدابیر حاکمیتی برای حفظ جان و سلامت مردم دانست و افزود: حق سلامتی حقی است برای شهروندان که بر عهده حکومت اسلامی است و هرگونه مقاومت یا بی توجهی به سیاست هایی که از سوی مسئولان اجرایی می‌شود برخلاف منافع عمومی است.

امام جمعه ساوه گفت: از نظر شرعی و براساس آموزه‌های دینی حتی اگر انسان احتمال خطر دهد باید برای حفظ جان خود تلاش کند. خوف ضرر باعث خواهد شد که تکلیف شرعی بر انسان واجب شود که همانا حفظ جان است، اما در موضوع بیماری کرونا و شیوع آن، خوف ضرر مطرح نیست بلکه مهمتر از آن و یقین به ضرر مطرح است. هر اقدامی که منجر به تهدید سلامت انسان شود حرام است و مصداق خودکشی تلقی می‌شود و انسان نباید خود را به دستان خود به هلاکت برساند.

وی افزود: سریعترین راه انتقال ویروس حضور انسان در تجمعات و سرایت بیماری در فضای بسته و تجمعات است. به شهروندان توصیه می‌شود علاوه بر اینکه با رعایت اصول بهداشتی سلامت خود را حفظ می کنند زمینه‌ساز تسری ویروس به دیگران نشوند که بنا بر اعلام فقهای دینی مصداق بارز مشارکت در قتل است.

وی لغو سخنرانی رهبری در اولین روز از سال در حرم رضوی را یک اقدام پیشگیرانه و هشداری برای مردم بیان کرد و افزود: پیام اقدام رهبری مبنی بر عدم حضور در تجمعات، باید الگوی همه آحاد مردم باشد.

حسینی با تاکید بر عدم شایعه سازی و توجه به شایعات گوناگون اظهار کرد: در چنین شرایطی نباید به شایعات دامن زد و به برخی فضاسازی‌های مجازی و اخبار غیرواقعی توجه کرد. مردم باید از طریق مبادی رسمی خبری اخبار صحیح و واقعی را دریافت کنند.

وی خواستار شفاف سازی مسئولان در خصوص وقایع مربوط به شیوع این بیماری شد و افزود: جریان اطلاع رسانی باید دقیق و شفاف صورت بگیرد تا مردم به اخباری که از سوی مسئولان اعلام می‌شود اعتماد کنند تا شایعه پردازی صورت نگیرد.

امام جمعه ساوه شایعه پردازی را ناشی از نبود سواد رسانه ای دانست و افزود: انتشار اخبار صحیح و آمار دقیق مبتلایان می‌تواند بازدارندگی در برابر بیماری را در میان مردم تقویت کند تا آنها خود را ملزم به رعایت توصیه‌های بهداشتی کنند.

وی همچنین نظارت بر نحوه تدفین جانباختگان کرونایی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در بازدیدهای میدانی از نحوه تدفین قربانیان توصیه‌های لازم ارائه و مشکلات موجود به مراجع ذیربط منتقل شده است تا به لحاظ شرعی و بهداشتی نگرانی در این خصوص وجود نداشته باشد.

امام جمعه ساوه در ادامه با تقدیر از تلاش‌های صادقانه کادر درمانی و پرستاری بیمارستان‌های شهید مدرس و شهید چمران، نیروهای جهادی، بسیجیان، نیروهای نظامی و انتظامی، دانشجویان، طلاب، خیرین، اورژانس و هلال احمر، خادمین موکب‌های اربعین حسینی، هیئات مذهبی و همه مسئولان و اقشار مختلف مردم، اظهار کرد: باید دست در دست هم دهیم و با همدلی این ویروس منحوس را شکست دهیم.

وی همکاری ملی را راهکار اصلی برای مبارزه با این بیماری بیان کرد و افزود: برای حفظ سلامت و جان خویش از انجام دیدوبازدیدهای عید نوروز خودداری کرده و محدودیت حداکثری در تجمعات و حضور در محیط شهری را مدنظر خویش قرار دهیم.

وی توکل به خدا و توسل به اهل بیت(ع) و فعالیت مساجد و مراکز دینی با پخش اذان و ادعیه را مورد تاکید قرار داد و افزود: شرط حضور در مساجد رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از برگزاری اجتماعات است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها