رکوردشکنی ثبت نام مسکن ملی/ تقاضای پنهان مسکن سر باز کرد

در حالی که برای طرح مسکن ملی تنها 400 هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده آزاد کردن روش پیامکی باعث شد سیل ثبت نامی ها از مرز یک میلیون نفر عبور کند و نشان دهد که متقاضیان مسکن تا چه حد نیازمند کمک دولت برای خانه دار شدن هستند.

رکوردشکنی ثبت نام مسکن ملی/ تقاضای پنهان مسکن سر باز کرد
کد خبر: 394918
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۰۹:۵۰:۲۰

اعتمادآنلاین| ‌ شاید حتی خود دولت نیز تصور نمی کرد که میزان استقبال از طرح ملی مسکن تا این حد بالا برود. طرحی که کاملا با طرح مسکن مهر تفاوت داشت و قرار بود 400 هزار مسکن در مرحله نخست آن تا سال 1400 ساخته شود.

اگر چه دولت قرار نیست برای تمام این 400 هزار مسکن اقدام به ثبت نام کند و در قالب این طرح پروژه مشارکتی نیز طراحی شده است اما استقبال متقاضیان مسکن از طرح ملی مسکن نشان می دهد که رشد قیمت مسکن در دو سال گذشته تا چه حد این طرح را از مقبولیت بالایی برخوردار کرده است.

در طرح اقدام ملی مسکن که شرایط متقاضیان را شامل تاهل، فاقد مالکیت مسکونی از اول فرودین 84، عدم استفاده از امکانات دولتی و تسهیلات یارانه‌دار در موضوع مسکن و همچنین سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا دانسته اینطور وانمود شد که این طرح مشابه و کپی شده طرح مسکن مهر خواهد بود و اقشار کم درآمد جامعه می توانند پس از ثبت نام و آورده ناچیز به صاحب خانه شدن در سال های آینده امیدوار شوند.

اما محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه طرح اقدام ملی مسکن تا حدودی برای اقشار متوسط جامعه تنظیم شده و قرار نیست از یارانه دولتی برای آن استفاده شود به نوعی اعلام کرد که دهک های یک، دو و سه جامعه چشم انتظار خانه دار شدن از قبال این طرح جدید نباشند.

اما با توجه به اینکه قیمت تمام شده برای مسکن ملی هر متر مربع دو و نیم تا سه میلیون تومان خواهد بود می بینیم که باز هم متقاضیان از مسکن ملی استقبال کرده اند. اگرچه این آمارها نه برای وزارت راه و شهرسازی و نه برای دولت نباید خوشحال کننده باشد ؛ لکه باید تلنگری برای دولت باشد که علیرغم بالا بودن قیمت مسکن ملی باز هم متقاضیان از آن استقبال می کنند.

آخرین روند ثبت نام مرحله دوم طرح اقدام ملی که به روش اینترنتی و پیامکی بوده نشان می هد که بیش از یک میلیون و 62 هزار نفر در این مرحله ثبت نام کرده اند.

استقبال از طرح ملی مسکن زنگ خطری برای دولت است

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان پیشتر در پاسخ به این سئوال که استقبال از در طرح ملی مسکن دیده می شود گفت: اگر چه طرح ملی مسکن مشابه طرح مسکن مهر است و تا حدودی از آن الهام گرفته اما چند تفاوت میان این دو طرح وجود دارد و استقبال از ثبت نام در این روزها نشان می دهد که با یک تقاضای شدید و پنهان مسکن در کشور مواجه هستیم.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان تاکید کرد: اما فارغ از اشکالی که به نظر می رسد طرح اقدام ملی مسکن برای متقاضیان دهک های متوسط جامعه بابت بازپرداخت ماهانه یک و نیم میلیون تومانی اقساط دارد، به نظر می رسد این استقبال یک زنگ خطری برای دولت است که علیرغم تمام این موانع باز هم متقاضیان نسبت به طرح ملی مسکن از خود استقبال نشان می دهند.

وی افزود:تسهیلاتی که در طرح مسکن مهر به شهرهای مختلف داده می شد با نرخ های 4 ،9 و 12 درصد بود اما تسهیلاتی که در طرح ملی مسکن قرار است پرداخت شود نرخ سود 18 درصدی دارد حال به نظر می رسد بازپرداخت اقساط با این نرخ سود از عهده متقاضیان خارج باشد.اما ثبت نام نشان می دهد متقاضیان همچنان به خانه دار شدن از سوی دولت امیدوار هستند و به آن چشم دوخته اند.

طرح ملی مسکن ادامه پیدا کند

اما مهدی غلامی کارشناس مسکن نیز با تاکید بر اینکه اجرای طرح اقدام ملی مسکن بعد از شش سال سکوت در فضای تولید مسکن یک حرکت رو به جلو خواهد بود گفت: شاید بسیاری از این ثبت نامی ها نیز حائز شرایط نباشند و خود نیز بر آن واقف باشند اما به هر حال این حجم از ثبت نام نشان می دهد که باید طرح ملی مسکن ادامه پیدا کند و محدود به 400 هزار مسکن نباشد.

وی ادامه داد: به هر حال طرح ملی مسکن طرح خوبی است اما باید تداوم داشته باشد و قبل از اتمام 400 هزار مسکن مورد اشاره در طرح اقدام ملی مسکن پروژه جدیدی آغاز شود و اتفاقا این بار تعداد آن بیشتر از 400 هزار باشد چرا که کشور نیازمند تولید و عرضه مسکن برای متعادل شدن بازار است.

البته بر اساس اعلام دفتر اقتصاد مسکن در مجموع تعداد 437 هزار و 117 نفر از طریق سامانه مدیریت طرح اقدام ملی مسکن به نشانی tem.mrud.ir ثبت نام کردند. همچنین تعداد پیامک دریافتی طبق آخرین آمار، 625 هزار و 48 نفر است که متقاضیان کدملی سرپرست خانوار را به سرشماره 300073640 ارسال کردند.

در مجموع طبق آخرین آمار، تعداد ثبت نامی ها از طریق سامانه اینترنتی و سامانه پیامکی 1 میلیون و 62 هزار و 165 نفر است.

این آمار نشان می دهد که تقاضای پنهان شدیدی برای مسکن وجود دارد و اگر دولت و مجلس فکری برای موضوع انباشت تقاضای مسکن نکنند قطعا در سالهای آینده باز هم سونامی قیمت مسکن رخ خواهد داد.

دولت به خوبی می داند که بعد از جهش قیمت تعداد مستاجرها و اجاره نشین ها در کشور افزایش یافته و خانه دار کردن مردم حال با دادن تسهیلات و یا ساخت و ساز مناسب شرایط را برای خانه دار شدن مردم و متقاضیان دهک های پایین و میان درآمد هموار کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها