اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی:

حجم آب دریاچه ارومیه از 4 میلیارد مترمکعب فراتر رفت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: حجم آب دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش به چهار میلیارد و 10 میلیون مترمکعب رسیده‌است.

حجم آب دریاچه ارومیه از 4 میلیارد مترمکعب فراتر رفت
کد خبر: 394948
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۱۰:۳۲:۳۵

اعتمادآنلاین| اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر وسعت این دریاچه 2 هزار و 966 کیلومتر مربع بوده و پیش‌بینی می‌شود در آینده بسیار نزدیک، از سه‌هزار کیلومترمربع فراتر رود.

اتابک جعفری افزود: این میزان یک میلیارد و 610 میلیون مترمکعب بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

وی با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر به مرز سه هزار کیلومتر مربع رسیده‌است، اضافه کرد: در حال حاضر وسعت این دریاچه 2 هزار و 966 کیلومتر مربع بوده و پیش‌بینی می‌شود در آینده بسیار نزدیک، از سه‌هزار کیلومترمربع فراتر رود.

وی بیان کرد: وسعت این دریاچه نیز نسبت به زمان مشابه سال گذشته 494 کیلومترمربع افزایش دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در خصوص تراز فعلی دریاچه ارومیه نیز گفت: تراز این دریاچه هم اکنون، یک‌هزار و 271 متر و 50 سانتی‌متر از سطح آب‌های آزاد است که این رقم 59 سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال گذشته برآورد می‌شود.

به گزارش ایرنا طی زمستان 1397 و بهار 1398 به واسطه افزایش میزان آب ورودی به دریاچه، تراز آن طی چند ماه بیش از یک متر افزایش یافت و امید زیادی را در راستای احیای این دریاچه ایجاد کرد؛ اگرچه در ماه‌های بعدی و به واسطه کاهش آب‌های ورودی و تبخیر آب، تراز دریاچه روند کاهشی داشته ولی سطح آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان بالاتر است.

با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات 30 ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل این ستاد تراز دریاچه سالانه به طور متوسط 40 سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.

هرچند تراز یک‌هزار و 274 متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و 272 متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از 95 درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال /از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا 2 سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها