کد خبر: 394951
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۱۰:۳۹:۳۷
| |

محمدصادق جوادی‌حصار، تحلیلگر سیاسی پاسخ داد:

درمان شایعات کرونا چیست؟

یک تحلیلگر سیاسی گفت: اگر مسئولان اطلاع‌رسانی دقیقی انجام دهند و به شکلی عمل کنند که مردم به رسانه‌های داخلی اعتماد کنند، رسانه‌های خارجی چاره‌ای ندارند جز آن که اخبار و اطلاعات را از رسانه‌های داخلی ایران بگیرند.

درمان شایعات کرونا چیست؟
کد خبر: 394951
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۱۰:۳۹:۳۷

اعتمادآنلاین| محمدصادق جوادی‌حصار، تحلیلگر سیاسی گفت: بی‌اعتمادی از هر جا که شروع شده است، باید از همان‌جا هم ترمیم شود. بدان معنی که برای ترمیم باید به گذشته برگشت و برخورد‌های سیاسی و جناحی اصلاح شود، نگاه‌های اقتدارگرایانه به‌ طور کل کنار گذاشته شود، مشارکت واقعی مردم در تعیین سرنوشت‌شان انجام شود، قوای سه‌گانه کشور هر یک در جای خود قرار گیرند و وظایف‌شان را انجام دهند.

گزیده گفت‌وگویمحمدصادق جوادی‌حصار، تحلیلگر سیاسی را با هم می‌خوانیم:

* بی‌اعتمادی به آمار رسمی یک‌شبه به وجود نیامده بلکه محصول سال‌ها‌ست.

* هر دولتی که روی کار آمده، دولت قبلی را به بی‌مبالاتی و دزدی و فساد متهم کرده است؛ چنان که در هر دوره انتخابات، شاهدیم هر دو جناح یکدیگر را به فساد و عدم کفایت متهم می‌کنند؛ تا حدی که دیگر جایی مصون از تعرض باقی نمانده است. این عمل در نهایت منجر به آن شده که هیچ مجموعه‌ای از نگاه مردم عاری از خطا و ضعف نباشد.

* اتفاقات دیگری هم یکی پس از دیگری می‌افتد که به کاهش اعتماد عمومی دامن می‌زند از جمله آن که یک روز مجلس از سکه می‌افتد، روز دیگر به شکلی با رییس‌جمهوری برخورد می‌شود که انگار بود و نبودش تفاوت چندانی نمی‌کند. از طرف دیگر هم عده‌ای در بوق و کرنا می‌کنند که دولت در سایه‌ای وجود دارد همه‌کاره است. هیچ‌کس هم در مملکت پاسخگو نیست که آیا چنین مساله‌ای وجود دارد یا خیر.

*این عدم اعتماد عمومی طبیعتا کار را دشوار‌تر می‌کند. از جمله آن که دولت برای اجرای برنامه‌هایش با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

* عدم‌ اعتماد شهروندان به دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی فاصله بین مردم و حاکمیت را بیشتر می‌کند و در شرایط کنونی که نیاز به هم‌آوایی دولت و ملت است، دولت با مشکل مواجه می‌شود؛ از طرفی هم اگر دولت به قوه قهریه متوسل شود و مردم مورد مواخذه قرار دهد، معلوم نیست که چه پیامد‌هایی را به دنبال دارد.

*بی‌اعتمادی از هر جا که شروع شده است، باید از همان‌جا هم ترمیم شود. بدان معنی که برای ترمیم باید به گذشته برگشت و برخورد‌های سیاسی و جناحی اصلاح شود، نگاه‌های اقتدارگرایانه به‌ طور کل کنار گذاشته شود، مشارکت واقعی مردم در تعیین سرنوشت‌شان انجام شود، قوای سه‌گانه کشور هر یک در جای خود قرار گیرند و وظایف‌شان را انجام دهند. همچنین نظارت افکار عمومی توسط رسانه‌های آزاد و مستقل به‌ صورت عملی انجام شود و رسانه ملی به معنای واقعی کلمه رسانه ملی باشد، نه رسانه‌ای که در اختیار یک جریان سیاسی خاص قرار گرفته است.

*امیدواریم که در روندی 3 تا 4 ساله بتوانیم اعتماد از دست رفته را دوباره به مردم بازگردانیم.

* ضعف در دستگاه‌های تصمیم‌گیری همچنان به قوت خود باقی است.

* متاسفانه مراکز متعدد تصمیم‌گیری در کشور وجود دارد که بسیاری از اوقات یکدیگر را خنثی می‌کنند.

* از نظر من آن رسانه‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند، این ما هستیم که باید مواظب باشیم تا فریب نخوریم. اگر مسئولان اطلاع‌رسانی دقیقی انجام دهند و به شکلی عمل کنند که مردم به رسانه‌های داخلی اعتماد کنند، رسانه‌های خارجی چاره‌ای ندارند جز آن که اخبار و اطلاعات را از رسانه‌های داخلی ایران بگیرند.

*اما در شرایط فقدان این امر و در شرایطی که شاهد انتشار اخبار متناقض یا کمبود اطلاع‌رسانی داخلی هستیم، طبیعی است که رسانه‌های بیگانه به میدان آمده و بعضا با استفاده از این فضا، خوراک خود را تهیه می‌کنند و هر اطلاعات نادرستی را به مردم می‌دهند. این که اطلاع‌رسانی در انحصار صداوسیماست، در به وجود آمدن این شرایط نقش داشته است. اگر تنوع داشتیم و رسانه‌های ما فراگیر‌تر بودند، شبکه‌های بیگانه هم به میدان نیامده و میدان‌دار نمی‌شدند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها