کد خبر: 394955
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۱۰:۴۵:۰۰
| |

دومین کارمند ناسا هم به بیماری کووید-19 مبتلا شد

تاکنون افراد بسیاری در جهان به ویروس کرونا که اکنون بیماری «کووید-19» نام گرفته مبتلا شده‌اند. اکنون دو کارمند ناسا نیز به این ویروس آلوده شده‌اند.

دومین کارمند ناسا هم به بیماری کووید-19 مبتلا شد
کد خبر: 394955
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که تأخیر در برنامه‌های فضایی موضوع جدیدی نیست اما اخیرا شرکت‌های فضایی معروفی چون ناسا، بوئینگ، لاکهید مارتین و بلواوریجین بسیاری از برنامه‌ها و سفرهای کاری را به دلیل شیوع این بیماری به تعویق انداخته‌اند و بنابرگزارش ها مهندسان نرم افزار این شرکت ها دورکاری می کنند و از خانه روی پروژه‌ها نظارت دارند.

دولت‌ها و سازمان‌های گوناگون جهان برای مقابله با گسترش «کرونا ویروس» اقدامات مختلفی را انجام داده‌اند که یکی از آن‌ها «قرنطینه» است ولی این روش‌ها برای فضانوردان ناسا چندان هم عجیب نیست زیرا این افراد قبل از اعزام به فضا و اقامت شش ماهه و یا بیشتر در خارج از زمین، قرنطینه می‌شوند تا با سلامتی کامل به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شوند.

قرار است فضانوردان جدید «ایستگاه فضایی بین‌المللی» پیش از پرتاب، به مدت دو هفته قرنطینه شوند. این اقدام برای حصول اطمینان از سلامتی آنها انجام می‌شود تا به همراه خود، بیماری به ایستگاه فضایی بین‌المللی نبرند.

«برندی دین» (Brandi Dean) از دفتر روابط‌عمومی ناسا گفت، این اقدام «تثبیت سلامتی» نام دارد و برای فضانوردان، از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا هر روزی که فضانوردان در شرایط بدون گرانش زندگی می‌کنند، سیستم ایمنی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بعد از تأیید ابتلای یکی از کارمندان مرکز پژوهش‌های «ایمز» ناسا اکنون بنابر خبرها تست کرونا یکی دیگر از کارمندان مرکز مارشال ناسا در آلاباما نیز مثبت شده است و به همین دلیل کارمندان مرکز مارشال اکنون دورکاری می‌کنند.

علاوه بر این مجتمع بازدیدکننده خصوصی در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا اعلام کرد که از 16 مارس ( امروز) بسته می شود.

ویروس کرونا دو مورد از بزرگترین کنفرانس‌های صنعت فضایی را نیز تحت تأثیر قرار داده است برای مثال کنفرانس Satellite 2020 که اوایل هفته گذشته در واشنگتن انجام شد بسیار کوتاه برگزار شد و در مدت زمان کوتاهی این کنفرانس به پایان رسید و افراد کمی هم در این کنفرانس شرکت کرده بودند و سی‌وششمین سمپوزیوم فضایی در کلرادو نیز به تعویق افتاد. معمولا هر ساله ده ها هزار نفر در این کنفرانس‌ها شرکت میکردند.

حال در این حین باید دید ماموریت دمو-2 شرکت اسپیس ایکس که قرار است دو ماه آینده انجام شود لغو خواهد شد یا خیر.

شرکت فضایی «اسپیس ایکس» قصد دارد تا حدود دو ماه دیگر دو فضانورد ناسا را به فضا بفرستد. «گوین شاتول» (Gwynne Shotwell) رئیس و مدیرعامل اجرایی شرکت حمل‌ونقل فضایی آمریکایی «اسپیس ایکس» روز گذشته اعلام کرد این شرکت قصد دارد تا ماه مه سال جاری دو فضانورد ناسا را در نخستین پرواز سرنشین دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد. وی طی «کنفرانس ستلایت 2020» (Satellite 2020) در واشنگتن دی.سی پس از اعلام این خبر خاطرنشان کرد مدت زمان این ماموریت هنوز مشخص نیست. اظهارات وی حاکی از آن است که اسپیس ایکس در تلاش است تا به هدف خود برسد و نخستین شرکت آمریکایی باشد که فضانوردان ناسا را به فضا می‌فرستد.

در حال حاضر یکی از چالش‌های آمریکا و ناسا کمبود ناوگان برای پروازهای فضایی از سال 2011 میلادی است. زیرا تا آن زمان پروازهای مداری با استفاده از شاتل فضایی انجام می‌شد که در سال 2010 میلادی بازنشسته شد. از آن زمان تاکنون فضانوردان ناسا از طریق فضاپیمای روسی «سایوز» (Soyuz) و موشک‌های این کشور به سمت «ایستگاه فضایی بین‌المللی» می‌روند. در این راستا ناسا به شرکت‌های خصوصی فضایی آمریکایی همچون «اسپیس ایکس» تکیه کرده که این موقعیت را به نفع آمریکایی‌ها تغییر دهند. به طور ویژه کپسول «دراگون» شرکت «اسپیس ایکس» و «استارلاینر» شرکت «بوئینگ» به اعزام انسان به سمت «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خواهند پرداخت. در سال 2014 میلادی این دو شرکت موفق شدند بودجه‌ای را برای انجام این ماموریت و تکمیل فضاپیماهای خود دریافت کنند.

«ایلان ماسک» و «جیم برایدنستاین» رئیس ناسا گفته‌اند: این ماموریت سرنشین‌دار که «دمو-2» (Demo-2) نام دارد، زمانی‌ که انجام شود، لحظه‌ای به یادماندنی را برای پروازهای فضایی و آمریکا رقم خواهد زد.

کارمندان اسپیس ایکس در دفتر مرکزی شرکت در کالیفرنیا در همین حال به کار خود ادامه می دهند و هنوز شرکت تعطیل نشده است.

شرکت بلو اوریجین نیز تاکنون موردی از ابتلای کارمندانش به این ویروس مشاهده نکرده اما اعلام کرده برای مقابله با این ویروس آماده‌اند و برخی برنامه‌های خود را به تعویق انداخته اند و محیط کار را تا حد امکان تمیز نگه داشته‌اند.

شرکت بوئینگ نیز در بیانیه‌ای گفت که برای مقابله با این ویروس نکات بهداشتی را رعایت و از برگزاری جلسات خودداری می‌کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها