«اعتمادآنلاین» از کمپین‌های مردمی مبارزه با کرونا گزارش می‌دهد:

پویش‌های مردمی، بازوی قوی مبارزه با کرونا/ «پارێزەرانی ژیان» یا همان مدافعان زندگی در کرمانشاه چه می‌کنند؟/ از تیم پرستاری تا پیک موتوری که برای مردم خرید می‌کند

گروه‌های مردمی به رسم همه ادوار تاریخ ایران که به وقت درد و مشکل برمی‌خاستند، این روزها هم در شهرها و استان‌های مختلف در حال مبارزه با کرونا هستند.

پویش‌های مردمی، بازوی قوی مبارزه با کرونا/ «پارێزەرانی ژیان» یا همان مدافعان زندگی در کرمانشاه چه می‌کنند؟/ از تیم پرستاری تا پیک موتوری که برای مردم خرید می‌کند
کد خبر: 394982
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نیلوفر حامدی - در همین روزها که مردم، پرستاران و پزشکان را فرشته‌هایی زمینی خوانده‌اند که در مراکز درمانی به فکر نجات جان مردم کشورشان هستند، گروه‌های دیگری در خیابان‌ها به جنگ با کرونا رفته‌اند. این گروه‌های مردمی به فکر ادای سهم خود از یک رسالت اجتماعی بزرگ دور هم جمع می‌شوند و هدف‌شان، کاهش و کنترل ویروس کرونا در بین مردم است.

کمپین‌ها راه‌اندازی شده‌اند و هر کسی به اندازه بضاعت خود آستینش را بالا می‌زند. اما در کرمانشاه، استانی که هنوز هم ترکش‌های زلزله سال 96 را در تن خود دارد، باز هم این گروه‌های مردمی و کمپین‌ها و تشکل‌های انسانی است از پای ننشسته‌اند. کمپین «پارێزەرانی ژیان» یا همان «مدافعان زندگی» از جوانرود تا پاوه، گرو‌های مردمی در شهرستان‌ها دایر کرده‌اند و با خلاقیت خودشان برای ادامه زندگی مبارزه می‌کنند (بیشتر بخوانیم) .

تیم‌های پرستاری را به منزل مردم می‌فرستیم تا مراکز درمانی خلوت شوند

سامان ویسی مدیر این کمپین در شهرستان جوانرود است. او کار کمپین را ابتدا با 6 نفر از دوستان خود آغاز کرد: «ما ابتدا کارمان را با تهیه اقلام مورد نیازی که در شرایط مبارزه با کرونا باید از آنها استفاده می‌شد آغاز کردیم. پنج 6 نفری جمع شدیم و با هزینه‌های شخص خودمان برخی از لوازم بهداشتی از قبیل ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی و امثال آن را خریدیم. به محض اینکه مردم هم احساس خطر کردند با ما همراه شدند و حتی شبکه بهداشت هم پای کار حاضر شد.»

با گذشت چندین روز حالا کمک‌های مالی مردم هم بیشتر شده است: «اقدامات مهم ما ضدعفونی کردن فضاهای عمومی شهری است. از پارک‌ها گرفته تا خیابان‌ها و بانک‌ها در طول شبانه‌روز ضدعفونی می‌شوند. همچنین برخی از این اقلام را هم در قالب بسته‌های بهداشتی آماده کردیم و در روزهای نخست کار به خانواده‌ها و قشرهای ضعیف‌تر می‌دادیم و حالا که تعداد کمک‌ها بیشتر شده و مردم هم بیشتر کمک مالی می‌کنند بین تمام مردم توزیع می‌کنیم.»

کمپین مردمی

از دیگر کارهای این گروه راه‌اندازی تیم‌های پرستاری است: «از آنجا که همه توصیه‌ها حاکی از آن است که مردم در سطح شهر تردد نداشته باشند و در صورت نیاز به مراجعه به بیمارستان‌ها تا حد امکان این کار را به تاخیر بیندازند، ما یک تیم پرستاری تدارک دیدیم که آنها به صورت داوطلبانه برای ارائه خدمات درمانی متنوع راهی منازل مردم می‌شوند.»

یک ایده دیگر هم با خلاقیت بچه‌ها اجرا کردیم و آن اختصاص چندین پیک موتوری است. این پیک‌ها که اکثراً از جوانان مسئولیت‌پذیر شهرمان هستند حاضر شدند باز هم در راستای کاهش تردد مردم در خیابان‌ها، خریدهای خانگی خانوارها را انجام دهند.

کار دیگری هم در این تیم انجام شد: «ما یک ایده دیگر هم با خلاقیت بچه‌ها اجرا کردیم و آن اختصاص چندین پیک موتوری است. این پیک‌ها که اکثراً از جوانان مسئولیت‌پذیر شهرمان هستند حاضر شدند باز هم در راستای کاهش تردد مردم در خیابان‌ها، خریدهای خانگی خانوارها را انجام دهند.»

همه تلاش ما نگه داشتن مردم در خانه است

پیام حسن‌زاده هم عضو همین کمپین است، اما مدیریت مدافعان زندگی در شهرستان پاوه را بر عهده دارد. او درباره آغاز به کار گروهش می‌گوید: «همان روزهای نخست ما دیدیم شهرداری و ادارات دولتی برنامه جدی‌ای در این زمینه ندارند و به نظر می‌رسد اوضاع را جدی نگرفته‌اند. ما هم نمی‌خواستیم فرصت را از دست دهیم و بگذاریم دیر شود، برای همین پیش از اینکه شرایط بحرانی شود کارمان را آغاز کردیم تا هم استارت را زده باشیم و هم بقیه فعالان و مسئولان استانی و شهری را به اجرای برنامه‌های جدی ترغیب کنیم. به همین دلیل ابتدا فراخوان دادیم و از مردم درخواست کمک مالی کردیم.»

او که مدیرعاملی یک انجمن محیط‌زیستی را هم بر عهده دارد توضیح می‌دهد: «شهر ما کوچک است و مردم یکدیگر را می‌شناسند. بنده هم به واسطه سال‌ها فعالیت محیط‌زیستی در بین مردم شناخته شده بودم و چون مدیرعامل انجمن «ژیوار» هستم، مردم به ما اعتماد کردند. بعد از گذشت چند روز، وقتی دیدند که ما اقدامات اجرایی داریم و شهر را ضدعفونی می‌کنیم و تنها به توزیع ماسک و دستکش اکتفا نکرده‌ایم، اعتمادشان بیشتر هم شد.»

کمپین مردمی

این گروه تلاش زیادی برای ترغیب مردم به ماندن در خانه هم انجام می‌دهد: «یکی از مهم‌ترین اقدامات ما این است که سعی می‌کنیم به مردم آگاهی بدهیم و به همین دلیل در شبکه‌های اجتماعی و در تعاملات‌مان در فضاهای عمومی مدام از ماندن در خانه و قرنطینه خانگی برای مردم می‌گوییم و می‌نویسیم. خوشبختانه بسیار هم موثر بوده و همین امروز که برای ضدعفونی به بازار رفته بودیم دیدیم که چقدر خیابان‌ها خلوت بود. با اینکه شهر ما وضعیت بحرانی و قرمز ندارد، اما این فعالیت‌ها باعث شده مردم خودشان به فکر پیشگیری باشند.»

مبادی فرعی ورود به شهر را بستیم و راه اصلی هم تحت کنترل است

ثلاث باباجانی سومین شهری است که با مدیریت لقمان عزیزی، کمپین مدافعان زندگی در آن جریان دارد. عزیزی درباره شروع اقدامات‌شان در شهر می‌گوید: «فعالیت ما از همان ابتدا کاملاً مردمی و بدون وابستگی به هیچ ارگان خاصی آغاز شد. البته از آنجا که ما باید از لوازم بهداشتی و همچنین مواد ضدعفونی استفاده کنیم، شبکه بهداشت و شهرداری بر فعالیت ما نظارت دارد. فعالیت‌مان هم کاملاً شبانه‌روزی است و در طول یک روز، حدود 40 نفر در سطح شهر مشغول عملیات مختلف مقابله با کرونا هستند.»

فعالیت این گروه در تمام طول شبانه روز ادامه دارد: «مکان‌های عمومی و مراکزی را که مردم در طول روز از آنها استفاده می‌کنند روزها ضدعفونی می‌کنیم و شب‌ها، حوالی ساعت 12 تا یک بامداد که همه در خانه‌هایشان هستند، کوچه و خیابان‌ها را ضدعفونی می‌کنیم. پک‌های بهداشتی هم آماده کرده‌ایم که هم بین خانواده‌های بی‌بضاعت و هم در ترمینال‌های شهری توزیع می‌کنیم تا مردمی که در شهرهای مختلف رفت‌وآمد دارند پس از استفاده از این پک‌های بهداشتی وارد شهرمان شوند.»

پک‌های بهداشتی هم آماده کرده‌ایم که هم بین خانواده‌های بی‌بضاعت و هم در ترمینال‌های شهری توزیع می‌کنیم تا مردمی که در شهرهای مختلف رفت‌وآمد دارند پس از استفاده از این پک‌های بهداشتی وارد شهرمان شوند.

توجه به مبادی ورودی شهر یکی از مهم‌ترین اهداف این گروه است: «تا به حال هیچ مورد ابتلا به کرونایی در شهر ثلاث باباجانی تایید نشده است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. چراکه شهر ما مرزی محسوب می‌شود و کنترل مسافران و خودروها بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل چند ورودی فرعی شهر به طور کامل بسته شده و ورودی اصلی هم با حساسیت مورد بررسی قرار گرفته است. خودروها ضدعفونی می‌شوند و هلال‌احمر و نیروی انتظامی هم اقدامات مربوط به غربالگری و تب‌سنجی را انجام می‌دهد. تلاش‌مان این است که همین روند را ادامه دهیم تا شاهد رخداد تلخی برای مردم نباشیم.»

کمپین مردمی

درد مشترکی که جداجدا درمان نمی‌شود

ویروس کرونا بدون همت جمعی رخت برنخواهد بست. الگوهای جوامع بزرگ‌تر در دنیا هم گواه همین مدعاست. شاید این نخستین بار است که در عصر حاضر، تمامی مردم جهان در یک قایق مشترک نشسته‌اند و فرقی هم ندارد که ساکن یک کشور توسعه‌یافته باشند یا روستای دورافتاده‌ای در جهان سوم. خاورمیانه و غرب ندارد. کرونا عالمگیر است و اگرچه سطح امکانات در برخی کشورها بیشتر است، اما همان کشورها هم تلفات کم نداده‌اند. در نتیجه، راهی جز همدلی و کمک‌رسانی جمعی برای عبور از این بحران وجود ندارد.

حالا نخستین آزمایش‌ها از واکسن کرونا در آمریکا انجام می‌شود و دور نیست روزی که این واکسن هم به لیست واکسن‌های دائمی و فصلی مردم در سراسر جهان اضافه شود. کرونا می‌رود و روزی دیگر، ویروسی دیگر خواهد آمد. اما این تجربه‌های جمعی، بی‌شک، دستاورد ارزشمندی برای تمام مردم جهان خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها