کد خبر: 395067
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۱۳:۴۲:۳۰
| |

سال آینده دولت با چه بحران‌هایی مواجه خواهد شد؟

اکبر ترکان: با مقاومت سال آینده را باید طی کنیم

اکبر ترکان، مشاور عالی پیشین رییس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که در سال آینده دولت با چه بحران‌هایی مواجه خواهد شد، گفت: «با توجه به تحریم‌های اعمال شده از سوی امریکا، در سال آینده هم وضعیت به همین شکل است.»

اکبر ترکان: با مقاومت سال آینده را باید طی کنیم
کد خبر: 395067
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۱۳:۴۲:۳۰

اعتمادآنلاین| اکبر ترکان، مشاور عالی پیشین رییس‌جمهوری گفت: «شدیدترین تحریم‌هایی که در تاریخ سابقه داشته است، از سوی ایالات متحده علیه ما اعمال شده‌است. صادرات نفت ما تقریباً از بین رفته‌است و در حال حاضر تقریباً با صادرات غیر نفتی نیاز‌های ارزی را تامین می‌کنیم.»


ترکان با تاکید بر اینکه دولت تاکنون وضعیت را به خوبی مدیریت کرده‌است، گفت: «آنچه به بودجه دولت سرازیر میشود، در آمد نفتی است که در حال حاضر در حداقل‌ترین حالت ممکن قرار دارد؛ لذا این وضعیت سخت همین‌طور ادامه پیدا می‌کند؛ بنابراین باید تحمل‌ها را بالا برد و باید با مقاومت سال آینده را طی کنیم.»


او در پاسخ به این سوال که دولت چگونه باید با این بحران‌ها برخورد کند، عنوان کرد: «به همین شکل که اکنون اداره میشود باید عمل کند. همچنان که دیدیم، رییس‌کل بانک‌مرکزی چندی پیش گفت که افزایش نقدینگی کشور در امسال 27 درصد بوده است و سپس گفت: در 40 سال اخیر به طور متوسط سالی 25 درصد افزایش نقدینگی داشته ایم. این بدین معنا است که در سال آینده هم 25 درصد افزایش نقدینگی داریم. به نوعی دولت از روش‌های مختلف استقراض می‌کند.»


ترکان درباره روش‌های استقراض دولت توضیح داد: «اگر دولت از مردم استقراض کند، آثار تورمی‌اش کمتر است و اگر از بانک مرکزی استقراض کند آثار نقدینگی بیشتری دارد و این تورم بیشتری را ایجاد می‌کند. ولی فعلاً در سال آینده روند فعلی ادامه پیدا می‌کند.»


ترکان در پاسخ به این سوال که اگر روند سال گذشته پیش گرفته شود آیا ممکن است با اعتراضات مردم همچون اعتراضات آبان ماه مواجه شویم، عنوان کرد: «اتفاقی که در آبان ماه افتاد این بود که سیاست درستی را با روش غلط اجرا کردند. ما باید تدبیری بیاندیشیم که این روش‌های غلط موجب فشار بر روی مردم و اعتراض آن‌ها نشود.»


او اضافه کرد: «سیاست درست این است که مصرف انرژی در کشور باید مدیریت شود و از مصرف ناهنجار انرژی پرهیز کنیم. به عنوان مثال اقتصاد ترکیه از لحاظ تولید تقریبا دو برابر اقتصاد ما است، اما مصرف انرژی ترکیه یک سوم مصرف کشور ما است. این نشان میدهد که مصرف انرژی کشور ما ناهنجار است. حالا باید این روش مصرف را اصلاح کنیم که این مساله سه بخش عمده دارد که شامل مصرف خانگی، مصارف مربوط به نیروگاه‌ها و مصارف مربوط به حمل و نقل است.»


مشاور سابق رییس جمهور ادامه داد: «مصرف خانگی انرژی ما در سال حدود 500 کیلووات بر ساعت به ازای هر متر مربع زیربنا است که این مقدار دو و نیم برابر مصرف فعلی اروپا است. مصرف خانگی انرژی در اروپا 200 کیلووات بر ساعت است که قصد دارند به 50 کیلووات بر ساعت برسانند. این مقایسه نشان میدهد که مصرف خانگی انرژی ما ناهنجار و زیاد است.»


ترکان درباره راه حل خود برای کنترل مصرف انرژی گفت: «اگر راه افزایش قیمت را نمی‌خواهیم در پیش بگیریم، مشکلی ندارد، اما می‌توانیم راه دیگری را برگزینیم. به عنوان مثال اینکه بگوییم هر کسی که پنجره‌های خانه‌اش را دوجداره کرد، نصف هزینه اش را دولت تقبل می‌کند. این مساله موجب آن می‌شود که تمام مردم به سمت صرفه‌جویی انرژی بیایند.»


او در ادامه افزود: «در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان آمده است که خانه باید از نظر جداره‌ها و سقف عایق باشد درصورتی که شهرداری این موضوع را اجرا نمی‌کند به این دلیل که اگر خانه‌ای عایق کاری نشده است امضای پایان کار را هم نمی‌گرفت.»


ترکان درباره اصلاح مصرف انرژی در نیروگاه‌ها مطرح کرد: «راندمان نیروگاه‌ها در کشور ما 37 درصد است این در حالی است که این راندمان در بعضی از کشور‌های دیگر 56 درصد است؛ بنابراین ما باید نیروگاه‌های مان را اصلاح کنیم و دست کم به 50 درصد برسانیم.»


وی درباره مصرف انرژی حمل و نقل گفت: «در مورد حمل و نقل هم مصارف غلط و بی رویه‌ای را در پیش گرفته ایم. من شنیده‌ام که یک روش عوام فریبانه‌ای را پیش گرفته اند که به مسافران می‌خواهند سهمیه نوروزی دهند. این سیاست بسیار غلط است. کشوری که بودجه ندارد، چرا باید این کار را بکند؟»


مشاور سابق رییس جمهور اضافه کرد: «سفر نوروزی را باید با مدیریت توزیع کنیم. اگر این سفر‌ها را در طول سال توزیع کنیم، تصادفات جاده‌ای کمتر می‌شود و یک مرتبه در یک منطقه تراکم و گرانی نمی‌شود؛ بنابراین دادن سهمیه سفر نوروزی غلط است.»


ترکان در پایان تاکید کرد: «یک عده عوام نشسته‌اند و می‌گویند باید سهمیه نوروزی دهیم، مگر ما تصمیم نداریم که برای کنترل و مهار ویروس کرونا سفر‌ها را به حداقل برسانیم تا مانع از انتشار ویروس شود؟ پس برای چه سهمیه سفر نوروزی داده ایم. این‌ها تدابیر غلطی است که ناشی از عوام فریبی است. افکار و اندیشه‌های کوتاه برای آن که مردم برایشان کف بزنند این کارها را انجام می‌دهند و موجب خسارت می¬شوند.»

منبع: پارسینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها