کد خبر: 395211
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۰۷:۴۶:۰۰
| |

برای داشتن رفتار منطقی در مقابله با کرونا چیکار باید کرد؟

گوهریسنا انزانی، روانشناس، با بیان اینکه والدین از تصمیم‌گیری عجله‌ای دست بردارند و هیجانات و عواطف زودگذر را در تصمیم‌گیری‌هایشان دخیل نکنند، هشدار داد که هر گونه مقابله هیجان مدار والدین به ضرر خانواده است؛ اینکه فکر کنیم فرزندمان بیش از حد در خانه بوده و خسته شده است، پس او را به گردش ببریم. یا اینکه فکر کنیم که اگر برای ایام عید دید و بازدید نداشته باشیم دیگران ما را چگونه قضاوت می‌کنند، ضررهای جبران‌ناپذیری را برای خانواده به وجود می‌آورد.

برای داشتن رفتار منطقی در مقابله با کرونا چیکار باید کرد؟
کد خبر: 395211
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۰۷:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| گوهریسنا انزانی، روانشناس، گفت: باتوجه به اینکه این روزها موضوع ویروس کرونا بحرانی شده، نیاز است افراد با رفتارهای منطقی این مسئله را به درستی مدیریت کنند. باید در شروع سال جدید با کمک روش حل مسئله افراد بتوانند به خود و خانواده‌هایشان کمک کنند تا از این وضعیت خارج شویم.

وی با بیان اینکه «روش حل مسئله» مهارتی روانشناسانه است، اظهار کرد: حل مسئله، مهارت اکتسابی و قابل یادگیری است که اگر افراد بتوانند به خوبی آن را بیاموزند و می‌توانند در این روزها از این مهارت استفاده کنند، اما در ابتدا باید باور داشته باشیم که تمامی مسائل زندگی امری طبیعی و لازمه زندگی بشر است اما برای رفتار منطقی با این مسائل ابتدا باید هیجانات خود را کنترل کرد که باید در این شرایط همراه با خانواده از تفکر خلاق، تمرین‌ تکنیک‌های خلاقیت و تکنیک‌های بارش فکری استفاده کنیم.

به گفته وی حل مسئله یعنی باتوجه به توانمندی‌های محدود خود برای به آرامش رسیدن خود و خانواده بهترین راه حل را انتخاب کنیم.

وی با اشاره به ویروس کرونا و عوارض روانی آن اظهار کرد: در روش حل مسئله موضوع ویروس کرونا، هدف حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده‌مان است. باید بدانیم که با بروز مسئله ویروس کرونا، توانمندی‌هایمان محدود شده است، به طوریکه دیگر نمی‌توان از خانه خارج شد و تنها می‌توان از امکانات موجود در خانه استفاده کرد و به دستورات پزشکی توجه کرد.

انزانی تاکید کرد: باید بدانیم که هرکس تنها به خود و خانواده‌اش می‌تواند کمک کند و نباید از هیچ شخصی در این زمینه انتظار داشته باشد، پس بهتر است حد و مرزهای لازم را ببندیم و سعی کنیم تا حد ممکن از خود و خانواده محافظت کنیم. هر چقدر که خلاق‌تر باشیم و از اعضای خانواده نیز خلاقانه‌تر کمک بگیریم، می‌توان بدون انکار کردن بیماری فعالیت‌هایی برای آرامش روح خود و یا کارهایی مانند تماشای فیلم، درست کردن کیک و... انجام دهیم.

این روانشناس با بیان اینکه راه‌حل‌های ساده و قابل دست‌یابی و استفاده از جملات مثبت بسیار روحیه‌بخش است، ادامه داد: افراد می‌توانند از این زاویه به ویروس کرونا نگاه کنند که این بیماری فرصت مناسبی را در اختیار ما قرار داده تا بیشتر در کنار خانواده‌مان باشیم.

وی به خانواده‌ها نیز هشدار داد که هر گونه مقابله هیجان مدار به ضرر خانواده‌ است، اینکه فکر کنیم فرزندمان بیش از حد در خانه بوده و خسته شده است، پس او را به گردش ببریم، ضررهای جبران‌ناپذیری را برای خانواده به ارمغان می‌آورد. یا اینکه فکر کنیم که اگر برای ایام عید دید و بازدید نداشته باشیم دیگران ما را چگونه قضاوت می‌کنند، باعث می‌شود که خود و اقواممان را به خطر بیندازیم.

انزانی بیان کرد: خانواده‌ها سعی کنند از تصمیم‌گیری عجله‌ای دست بردارند و هیجانات و عواطف زودگذر را در تصمیم‌گیری‌هایشان دخیل نکنند. به هیچ وجه از دیگران اطاعت کورکورانه نکنند و تنها به توصیه‌ها و هشدارهای سایت‌های خبری موثق و افراد متخصص اطمینان کنیم.

وی معتقد است که با توجه به مسائل پیش آمده در زمینه ویروس کرونا بهترین سبک تصمیم‌گیری، تصمیم‌گیری منطقی است، در این سبک باید از عجله، شتاب، هیجان، احساسات زودگذر و پیروی کورکورانه پرهیز شود و باید با اندیشیدن و بررسی تمام راه‌حل‌های ممکن که تابع قاعده و نظم است تصمیم‌گیری کرد.

این روانشناس در پایان گفت: افراد می‌توانند همچنین از مشاورها و روانپزشکان نیز کمک بگیرند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها