کد خبر: 395249
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۰۸:۳۷:۴۷
| |

مسکن روستایی در طرح ملی مسکن مغفول ماند/ 57درصد خانه‌ها نامقاومند

از آنجایی که حدود 57 درصد از واحدهای مسکونی روستاها نیاز به مقاوم سازی برای کاهش خطر تخریب در حوادث طبیعی دارند، افزایش سقف تسهیلات قرض الحسنه بهسازی و نوسازی امری ضروری است.

مسکن روستایی در طرح ملی مسکن مغفول ماند/ 57درصد خانه‌ها نامقاومند
کد خبر: 395249
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۰۸:۳۷:۴۷

اعتمادآنلاین| بنا بر سرشماری سال 95، معادل 5 میلیون و 378 هزار واحد مسکن روستایی در کشور وجود دارد، این در حالی است که تعداد خانواده‌های روستایی کشور 6 میلیون و 52 هزار واحد روستایی است.

بنابراین کمبود 674 هزار واحدی در مناطق روستایی وجود دارد.

علاوه بر این در شرایط فعلی 57 درصد از واحدهای موجود نیاز به مقاوم سازی دارند و خطر تخریب آنها در برابر حوادث طبیعی امری جدی و خطرناک است. یکی از علل افزایش خسارت‌های جانی و مالی در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، همین عدم استحکام واحدهای مسکونی بخصوص در روستاهای کشور است.

خسارت 35 هزار میلیارد تومانی سیل 98 به واحدهای مسکونی

برای مثال بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در جریان سیل فروردین سال 98، بیش از 70 هزار واحد مسکن روستایی دچار آسیب شد و نزدیک به 35 هزار میلیارد تومان به واحدهای مسکونی شهری و روستایی خسارت وارد شد.

تکلیف دولت‌ها برای بهسازی و نوسازی حداقل 200 هزار واحد مسکن روستایی در سال

مطابق با ماده 59 برنامه ششم توسعه، دولت‌ها مکلف به بهسازی و نوسازی حداقل 200 هزار واحد مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 5 درصد شده اند. البته این تکلیف در قانون برنامه پنجم توسعه نیز وجود داشته است. در دولت‌های نهم و دهم در زمینه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، تلاش بسیاری صورت گرفت.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با معرفی خانواده‌های روستایی به بانک‌های عامل، زمینه ساز مقاوم سازی بیش از یک میلیون و 630 هزار واحد مسکن روستایی را فراهم کرد. اما در دولت یازدهم و دوازدهم این روند متوقف شد و بازسازی مسکن روستایی مانند تولید مسکن شهری دچار رکود شد و در مجموع هم از سال 92 تا 97 و طی 6 سال، تنها 254 هزار قرارداد برای بازسازی واحدهای روستایی منعقد شد. در حالی که بنا بر تکلیف قانونی برنامه ششم، می‌بایست یک میلیون و 200 هزار واحد روستایی بازسازی و نوسازی می‌شد.

تا 1405، ضریب مقاوم سازی واحدهای روستایی باید به 70 درصد برسد

در همین خصوص حمیدرضا سهرابی، مدیرکل دفتر معاونت مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر از مقاوم بودن 43 درصد واحدهای مسکونی روستایی در کشور خبر داد و گفت: طرح مقاوم سازی مسکن روستایی سال 1384 در حالی کلید خورد که در کشور تنها 7 درصد واحدهای روستایی مقاوم بود.

سهرابی با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن روستایی از ابتدا با 5 میلیون تومان شروع و اکنون به 40 میلیون تومان رسیده، گفت: سود این تسهیلات، 5 درصد و زمان بازپرداخت این وام، 15 ساله است.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی ها برای این است که تا افق 1405، ضریب مقاوم سازی در این حوزه به 70 درصد برسد.

مدیرکل دفتر معاونت مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: طیفی از جامعه هدف که بضاعت مالی مناسبی ندارند، متأسفانه قادر به استفاده از این تسهیلات نبوده؛ به همین دلیل تفاهم نامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن در 7 استان کشور منعقد شده است که بر اساس آن، مقررشده در مجموع 32 هزار و 440 واحد از تسهیلات مسکن روستایی در سقف 40 میلیون تومان با کارمزد 5 درصد و کمک بلاعوض در سقف 25 میلیون تومان استفاده کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها