مرتضی چیت‌سازیان، وکیل دادگستری و استاد فقه:

هتک حرمت اماکن مقدسه به نوعی مخالفت با ولی فقیه است

یک وکیل دادگستری گفت: هتک حرمت حرم‌های حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) توسط افراد تندرو خودسر هم از  لحاظ فقهی و  هم از لحاظ حقوقی ناشایست است.

هتک حرمت اماکن مقدسه به نوعی مخالفت با ولی فقیه است
کد خبر: 395260
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۰۸:۵۱:۳۱

اعتمادآنلاین| مرتضی چیت‌سازیان، وکیل دادگستری و استاد فقه در محکومیت هتک حرمت حرم‌های حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) توسط افراد تندرو خودسر گفت: بحثی که اخیرا پیش آمده و افرادی به اماکن مقدسه حمله‌ور شدند تا درب اماکن و بقاع متبرکه باز شود و بتوانند وارد حرم اولیا الله شوند، هم از لحاظ فقهی و هم از لحاظ حقوقی ناشایست است.

وی افزود: از لحاظ فقهی وقتی که ولی فقیه این امور را محول به کمیته‌ای کرده که بر این امور نظارت دارد و در شورایی چنین تصمیمی را گرفتند، نوعی مخالفت با ولی فقیه است و باید به آن احترام بگذارند و رعایت کنند.


این وکیل دادگستری تصریح کرد: از لحاظ حقوقی هم اقدام این افراد خلاف مقررات است. مقررات حقوقی شامل همه چیز است و فقط مربوط به مقررات رانندگی و سربازی و حقوق مدنی نیست بلکه مقررات پزشکی را هم شامل می شود. اگر کسی به این مسائل اهتمام نداشت و اصرار داشت وارد حرم شود با مقررات و قوانینی که برای این امور وضع کردند مخالفت کرده و به نوعی کمک به شیوع بیماری است زیرا ممکن است کسی ناقل باشد و با اصرار بگوید می خواهد وارد حرم شود که باید احساس خطر برای مسلمانان کرد.

وی یادآورشد: شما ببینید در مجامع اروپایی کلیساها، تجمعات، مسابقات و... را تعطیل کردند و کل دنیا به این مسائل احترام می‌گذارد؛ لذا باید مسائل قانونی را تمکین کرد و حوصله داشت. چه کسی گفته جلوی ضریح باید بروی و حتما دستت برسد، زیارت از راه دور هم هست و شما هر جا می توانید با امام و امامزاده و اولیا الله ارتباط برقرار کنید و لزومی ندارد حتما دستت به ضریح برسد.

این حقوقدان تاکید کرد: کار این افراد کار خوبی نبوده و هر زمان که کشور از لحاظ بهداشتی به حدی رسید که دیگر مشکلی نباشد، طبیعی است که آنها می توانند وارد حرم شوند.

چیت سازیان درباره مجازات خاطیان هم گفت: آنها نظم عمومی را بر هم زده‌اند و اقدامشان مخل قوانین نظم عمومی است و باید پاسخگو باشند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها