ثبات معاملات بورس در دو روز پایانی سال

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون بازار سرمایه شرایط بهتری را پیدا کرده و به نظر می‌رسد در دو روز پایانی سال شرایط باثبات‌ و متعادل‌تری را در بازار شاهد خواهیم بود.

ثبات معاملات بورس در دو روز پایانی سال
کد خبر: 395285
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۰۹:۲۷:۴۹

اعتمادآنلاین| مهدی ساسانی، به روند معاملات بازار در دو روز پایانی سال اشاره کرد و افزود: معاملات بازار در چند روز گذشته شاهد اتفاقاتی بود که باعث افزایش عرضه در این بازار شد اما هیچ یک از این عوامل منجر به توقف برآیند ورود نقدینگی به بازار سرمایه نشد.

وی اظهار داشت: اگر روند نزولی چند روز اخیر بازار سرمایه را کنار بگذاریم باید گفت که با توجه به اتفاقات رخ داده کماکان شاهد ورود نقدینگی به این بازار هستیم.

ساسانی به عواملی که در دو روز گذشته باعث افزایش عرضه در بازار شد اشاره کرد و افزود: تسویه بخشی از اعتبار کارگزاری‌ها، نخستین عامل افزایش تقاضا در بازار شد که کارگزاری‌ها این اقدام را به منظور کاهش میزان بدهی خود در صورت مالی پایان سال انجام دادند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: افرادی که به دنبال دریافت پول نقد از بازار بودند فقط روز یکشنبه و دوشنبه فرصت فروش داشتند تا بتوانند وجه حاصل از فروش را تا قبل از پایان سال دریافت کنند که این امر زمینه افزایش تقاضا در بازار را فراهم کرد.

وی ابطال بخشی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به عنوان دیگر عامل افزایش تقاضا و ریزش شاخص بورس دانست و افزود: در چند روز گذشته سهامداران اقدام به فروش یونیت‌های خود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کردند در این زمینه فعالان بازار برای پرداخت وجه نقد به مشتریان خود نیاز به فروش سهام داشتند که عمده فروش دو روز گذشته از طرف این صندوق‌ها بود و تا حدودی از فشار فروش را در بازار افزایش داد.

ساسانی خاطرنشان کرد: در کنار این مسایل اتفاقاتی در سطح کلان مانند افت قیمت جهانی نفت، فلزات و کامودیتی‌ها رخ داد که باعث ایجاد هراس از آینده در بین سرمایه گذاران و افزایش عرضه در بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بازار سرمایه ایران بازار کوچکتری نسبت به بازار جهانی است و حجم نقدینگی موجود در این بازار قابل هدایت و کنترل است بنابراین اکنون بازار سرمایه شرایط بهتری را پیدا کرده و به نظر می‌رسد در دو روز آینده شرایط باثبات‌ و متعادل‌تری را در بازار خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در دو روز پایانی سال برخی سهم‌ها منفی و برخی دیگر مثبت معامله خواهند شد، اظهار داشت: اینگونه نیست که همه سهم‌ها یکدست منفی یا مثبت باشند، با همین رویکرد به پیشواز سال 99 خواهیم رفت و بازار جایگاه خود را در معاملات فروردین بعد از اصلاح 10 درصدی که این چند روز شاهد آن بودیم، پیدا خواهد کرد.

ساسانی خاطرنشان کرد: حجم بالایی از معاملات در بازار جنبه روانی دارد و بیشتر از آنکه مسایل منطقی بر روند بازار تاثیرگذار باشد اینگونه هیجانات و رفتارها می‌تواند سمت و سوی سهم‌ها را تعیین کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: دیروز برخی از حقوقی‌ها و صندوق‌هایی که در زمان منفی وارد بازار می‌شوند و از بازار حمایت می‌کنند وارد عمل شدند، صف فروش خیلی از نمادها را جمع آوری کردند که این اقدام باعث افزایش قیمت بسیاری از سهم ها شد.

وی گفت: این موضوع چشم‌اندازی را ایجاد کرد تا سهامداران در بازار روز گذشته با قوت قلب بیشتری وارد معاملات بازار شوند و با اشتیاق بیشتری به صف خرید رو آورند که به دنبال آن رقمی حدود 570 میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها