«خراسانیات» عیدانه‌ای از دو اسطوره موسیقی ایرانی

شاید بتوان آلبوم «خراسانیات» را یکی از متفاوت‌ترین آثار تولید شده توسط گروه عارف دانست که با گویش خراسانی خوانده شده، حس و حال متفاوت و ویژه‌ای به اثر داده است.

«خراسانیات» عیدانه‌ای از دو اسطوره موسیقی ایرانی
کد خبر: 395467
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۱۴:۲۸:۴۵

اعتمادآنلاین| بهمن وخشور نوازنده موسیقی ایرانی که طی سال‌های گذشته در حوزه پژوهش نیز به فعالیت در عرصه موسیقی ایرانی مشغول به مناسبت انتشار آلبوم «خراسانیات» با آهنگسازی پرویز مشکاتیان و خوانندگی محمدرضا شجریان یادداشتی را منتشر کرد.

در متن این یادداشت آمده است:

«خراسانیات عنوان اثری است از محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان دو اسطوره موسیقی ایران که به تازگی منتشر شده است. این اثر با حال و هوای موسیقی فولکلور و مقامی خراسان، با اشعاری از باباطاهرعریان و ملک الشعرای بهار ساخته شده است که در سال 1365 ضبط و پس از گذشت حدود 33 سال در اختیار علاقمندان موسیقی ایران قرار گرفته است.

اجرای این آلبوم توسط گروه عارف به آهنگسازی مرحوم پرویز مشکاتیان که بی شک یکی از بهترین و تاثیرگذارترین آهنگسازان موسیقی ایرانی است به همراهی هنرمندانی همچون منصور سینکی (تار، بم تار)، جمشید عندلیبی (نی)، محمد فیروزی (بربط)، اردشیر کامکار (کمانچه، قیچک)، بیژن کامکار (رباب) و ارژنگ کامکار (تمبک) که هرکدام از نوازندگان چیره دست و درجه یک هستند انجام شده است.

شاید بتوان آلبوم خراسانیات را یکی از ویژه ترین و متفاوت ترین آثار تولید شده توسط گروه عارف دانست به این دلیل که هم محمدرضا شجریان و هم پرویز مشکاتیان هردو اهل خراسان هستند و از طرفی اشعاری که از دو شاعر بزرگ خراسانی انتخاب شده و با گویش خراسانی خوانده شده، حس و حال متفاوت و ویژه ای به اثر داده است.

اینکه این آلبوم چرا در همان سال‌های تولید منتشر نشده مهم نیست، مهم این است که پس از گذشت بیش از سه دهه در روزگاری که سال‌هاست پرویز مشکاتیان از میان ما رفته و استاد محمدرضا شجریان اسطوره آواز ایران در بستربیماری ست، این اثر فاخر و ارزشمند عیدانه ای شیرین، شنیدنی و لذت بخش برای شنوندگان و علاقمندان موسیقی ایرانی است.

این البوم از 8 قطعه تشکیل شده است که بر اساس دستگاه های آوازی که در بخش اول «راست پنجگاه و راک» و بخش دوم در «شور و دشتی» ساخته و اجرا شده است. البته هرچند اشعار و تصانیف با گویش خراسانی خوانده شده ولی فضاسازی موسیقی دقیقا بر اساس دستگاه‌های آوازی ایرانی ساخته و پرداخته شده است اما در قسمت دوم به خصوص در تصنیف آخر آلبوم به قدری نزدیک حال و هوای موسیقی مقامی خراسانی می‌شود که ناخودآگاه بخشی های خراسانی جلوی چشم شنونده مجسم می‌شود.

شنیدن آلبوم خراسانیات جدای لذت بردن از صدای بی‌نظیر استاد محمدرضا شجریان شنونده را برمی‌گرداند به زمان اوج شکوفایی گروه عارف و به تعبیری نقطه عطف موسیقی ایران که آثاری تکرارنشدنی مانند «دستان» و «نوا» در آن سال‌ها تولید و عرضه شده است، سال‌هایی که اوج پختگی نوازندگی و آهنگسازی پرویز مشکاتیان و بالاترین و قدرتمندترین زمان آوازی محمدرضا شجریان بوده است.

این دومین بار است که پس از گذشت سه دهه آلبومی از این دو هنرمند منتشر می‌شود. پیش از این نیز آلبوم «طریق عشق» با خوانندگی محمدرضا شجریان، آهنگسازی پرویز مشکاتیان و اجرای گروه عارف که در سال 1367 در پاریس اجرا شده بود در مهر ماه 1395 در ایران منتشر شد.»

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها